Imperial Stout - for høy FG?

Gikk fra 1095, og har stabilistert seg på 1027. Gjærnæring, ren O2, masse gjær og temperaturkontroll.

Vet at 1027 kan bli drikkbart, men skulle gjerne hatt den ned på det lave 20-tallet. Stusser på å hive oppi WLP099 som jeg har liggende, men har lest om folk som har havnet helt ned på 1004 med den.

Noen som har erfaringer med dette?
 
Har du smakt på brygget? Smaker det allerede nå for søtt er det ikke et ideelt utgangspunkt mtp. laging og at humla forsvinner
 
Spør du meg er 72% utgjæring på en Imp Stout helt idielt


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har brukt litt WLP099, kjempestoff! Kan sikkert få ned FG mer om restsukkeret er gjærbart. Men 1027 er vel ikke helt borti natta om stouten er kraftig på smak.
Forsøkte nettopp å få igang igjen en ekstrem sak, men ikke en gang 5 rør med starter fikk igang rottegifta mi. Nermere 20% allerede..
 
Du kan jo få ned FG ved å tilsette sukker. Omtrent 2 poeng pr % sukker du putter i. Det er ca, det er sikkert fine verktøy for å beregne dette nøyaktig
 
Det er litt vel søtt, mindre brent smak som kan veie mot dette, siden jeg kaldbrygget Carafa og ristet bygg. Kastet oppi et rør med 099, men ingen starter, hvis den går ned med 2-3 poeng er jeg fornøyd.
 
Det er litt vel søtt, mindre brent smak som kan veie mot dette, siden jeg kaldbrygget Carafa og ristet bygg. Kastet oppi et rør med 099, men ingen starter, hvis den går ned med 2-3 poeng er jeg fornøyd.

Det røret vil nok gjøre fint lite ut av seg foruten falle til bunns og bli der. Skal du tilsette WLP099 bør/må den tilsettes som aktiv starter på high kreusen om den skal ha noe fighting chance.
 
ImageUploadedByTapatalk1427911879.053293.jpg ble bra balansert, nok bitterhet, men blir kanskje for søt over tid. Merker ingen alkoholsmak, til tross for at den er fersk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Med en OG på 1.095 synes jeg at du har fått en perfekt FG. Personlig Elsker jeg litt restsødme i en imperial stout.
 
Henger meg på her siden jeg har tilsvarende problem på tilsvarende øl. Håpte på en Imperial Stout, men den blir vel bare Stout. Brygget for 14 dager siden, OG=1080, SG=1028 etter 5 dager og har siden ligget der. Tenker jeg flasker og ser hvordan det blir.
 
Så gærent er det ikke, 65% utgjæring, 7% alkohol
Imperial Stout, Sweet Stout, Extra Stout, smak å se hva det blir etter du har karbonert
 
Tilbake
Topp