Innspill på (eksperimentell) IPA 1000g humle på 19 liter

Heisann

Ble utfordret av Mike på Lervig om å lage en øl om bruker 1kg Nelson Sauvin. Jeg brygger 19 liters batcher så dette bør bli interessant. Sjekk ut oppskriften under og kommenter. Igjen - meget eksprimentell.

Recipe: Dovregubben IPA
Brewer: Kim Odland
Asst Brewer:
Style: American IPA
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 29,58 l
Post Boil Volume: 27,04 l
Batch Size (fermenter): 21,00 l  
Bottling Volume: 21,00 l
Estimated OG: 1,067 SG
Estimated Color: 15,1 EBC
Estimated IBU: 201,2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 89,1 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
900,00 g              Nelson Sauvin [12,50 %] - Boil 5,0 min   Hop           3        201,2 IBUs    
6,00 kg               Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)         Grain         1        96,8 %        
1,0 pkg               California Ale (White Labs #WLP001) [35, Yeast         4        -            
0,20 kg               Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC)   Grain         2        3,2 %        
1,00 tsp              Yeast Nutrient (Primary 3,0 days)        Other         5        -            
100,00 g              Nelson Sauvin [12,50 %] - Dry Hop 7,0 Da Hop           6        0,0 IBUs      


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 6,20 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Mash In           Add 16,17 l of water at 73,1 C          66,7 C        60 min        
Mash Out          Add 9,05 l of water at 93,7 C           75,6 C        10 min        

Sparge: Fly sparge with 15,56 l water at 75,6 C

Notes:

Add Protafloc 0,5g 5 min before flame off
 
Tviler på at du får 21 liter av det på flaske/fat, men oppskriften ser ellers grei ut. Kanskje en dæsj med hvetemalt for å få litt syrlighet mot den søte aromaen på Nelson Sauvin?

Husk på å oppdatere tråden etter at du har smakt på brygget.

(red.: woohoo, innlegg nummer 666!)
 
"Hop bursting" mener jeg denne teknikken er kalt, - hvor man tilsetter all eller det meste av humlen mot slutten av koketiden i slike mengder at en får tilstrekkelig med IBU.  Det sies også at en ikke får løst opp stort mer enn ca 100 IBU i vørter, og iallefall ikke klarer å smake mer.   Så sløsing er det, men har man galskap som motto - så har man det!

Pietisten i meg sier likevel at du bruker den siste halvkiloen etter du har sluttet å koke, og tar vare på den.  Da har du nok bitterhumle til dine neste 10 batcher med vanlig øl.  Det gjorde de fleste skotske bryggerier i gamle dager.  Hvem vet, kanskje de gjør det fremdeles.
 
Go, go, go! Men jeg hadde kanskje brukt krystallmalt som var enda litt lysere. Hvetemalt vil ikke gi syrlighet, men kan kanskje lette kroppen en anelse, samtidig som det gir fin munnfølelse.
 
Hmm... kanskje litt lysere crystal om jeg finner og litt hvete. Kanskje jeg får den ferdig til Bjorleik.

HUMLE TIL FOLKET!
 
Et spørsmål dog - kan man humle for mye? Mette brygget med humle? Tenker i baner med trykking der man ettersigende ikke trenger å bruke mer enn 60% svarfarge for å mette papiret helt. Alt over dette er sløseri. Vi 1kg humle gi samme smak som f.eks. 500g? Det er jo fremdeles enormt mye.
 
Odland skrev:
Et spørsmål dog - kan man humle for mye? Mette brygget med humle? Tenker i baner med trykking der man ettersigende ikke trenger å bruke mer enn 60% svarfarge for å mette papiret helt. Alt over dette er sløseri. Vi 1kg humle gi samme smak som f.eks. 500g? Det er jo fremdeles enormt mye.

Nå var vel målet å bruke 1000 gram humle, ikke å unngå sløsing. Her tror jeg nesten du må velge ;)

Jeg tror ikke du kan «mette» ølet, men det er klart at du kommer til å få relativt lite ut av de siste 50 grammene du har i på 5 minutter. For bitterhet er det ei grense for hvor mye bitterhet tunga klarer å oppfatte, så her kan man snakke om å mette smaken.
 
Som Trygve sier, er det i alle fall mulig å mette ølet når et gjelder bitterstoffer. Noe særlig mye mer enn 100 IBU er det rett og slett ikke mulig å få løst opp i ølet. Men det betyr dog ikke at andre stoffer ikke kan løses. Tror ikke det er gjort særlig forskning på hvor store konsentrasjoner av smaks- og aromastoffer det er fysisk mulig å løse i ølet, men det er jo bare å teste. Brygg et liknende øl med "kun" 500 g neste gang. Det går jo tross alt greit å gjøre slikt når man ikke akkurat har betalt det hvite ut av øyet for humlen...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Da kjører vi på, og håper den er klar til Bjorleik!

Recipe: Hop Along with Mike!
Brewer: Kim Odland
Asst Brewer:
Style: American IPA
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 29,58 l
Post Boil Volume: 27,04 l
Batch Size (fermenter): 21,00 l 
Bottling Volume: 21,00 l
Estimated OG: 1,067 SG
Estimated Color: 13,8 EBC
Estimated IBU: 201,1 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 89,1 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
900,00 g              Nelson Sauvin [12,50 %] - Boil 5,0 min  Hop          4        201,1 IBUs   
6,00 kg              Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)        Grain        1        96,8 %       
1,0 pkg              California Ale (White Labs #WLP001) [35, Yeast        5        -           
0,15 kg              Caramel/Crystal Malt - 80L (150,0 EBC)  Grain        2        2,4 %       
1,00 tsp              Yeast Nutrient (Primary 3,0 days)        Other        6        -           
100,00 g              Nelson Sauvin [12,50 %] - Dry Hop 7,0 Da Hop          7        0,0 IBUs     
0,05 kg              Wheat (6,0 EBC)                          Grain        3        0,8 %       


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 6,20 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 16,17 l of water at 73,1 C          66,7 C        60 min       
Mash Out          Add 9,05 l of water at 93,7 C          75,6 C        10 min       

Sparge: Fly sparge with 15,56 l water at 75,6 C

Notes:

Add 0,5g Protafloc 5 min before flame off
 
Det håper jaggu jeg også.... Hold av et (lite) glass til meg.  Er sannelig ikke sikker på om jeg gleder eller gruer meg til å smake......  Egentlig er jeg veldig glad i humle, men lagde en IPA en gang på nærmere 100 IBU med mye pacific gem.  Den var ikke det beste jeg har smakt. 
 
Spennende.....
ville ikke gjort dette selv, med mindre jeg hadde rikelig med drikkbart øl på lager.
Så, fordi jeg selv ikke ønsker å gjøre dette, hadde det vært gøy om du ville gjøre det.
Min første tanke er at 900 g fra oppstart av kok er veldig mye, spesielt med en humle på 12,5%,
hvis jeg skulle benyttet så mye humle ville jeg heller gått for aroma fremfor bitter.

Har ikke prøvd dette, så ser frem til resultatet. 
 
Steike Kim. Det var litt av en challenge :)
Håper gryta er stor nok ;) Humle ekspanderer en god del, og en kg må jo bli ett berg av trub. hehe.
 
Espen Unnvik skrev:
Min første tanke er at 900 g fra oppstart av kok er veldig mye, spesielt med en humle på 12,5%,
hvis jeg skulle benyttet så mye humle ville jeg heller gått for aroma fremfor bitter.

de 5 siste minuttene vel?
900,00 g              Nelson Sauvin [12,50 %] - Boil 5,0 min  Hop          4        201,1 IBUs   
 
neslekkim skrev:
Espen Unnvik skrev:
Min første tanke er at 900 g fra oppstart av kok er veldig mye, spesielt med en humle på 12,5%,
hvis jeg skulle benyttet så mye humle ville jeg heller gått for aroma fremfor bitter.

Beklager, jeg som dret på draget.....5 minutter.....ikke hele kokeperioden....
Uansett...  IBU er vanskeligere å kontrollere ved slutten av kokeperioden, spesielt fordi bitterstoffer ekstraheres etter koking er avsluttet,
dette er spesielt kjent hvis man kjører wirldpool etter kok....da er utbytte av bitterfstoffer ganske høyt, mange regner ca 20%.

Uansett er prosjektet interessant, ser frem til resultatet....


de 5 siste minuttene vel?
900,00 g              Nelson Sauvin [12,50 %] - Boil 5,0 min  Hop          4        201,1 IBUs   
 
Kanskje jeg får skalere opp litt slik at jeg sitter igjen med rundt 19 liter, kommer vel til å bli truben fra Helheim her ja. Skal poste litt bilder og erfaringer her etter dette brygget er i boks.
 
brygget en 50 L batch med tot 1000g humle. ble 110 flasker av det ca 36-37 L så regn med mye svinn. Tørrhumlet min med 300g og 700 g i kjelen.
 
Sykeste jeg har brygget. Humla la seg som et teppe i vørteren. Selv etter teppet oppløste seg noe er hele vørteren grønn. Bilder kommer.
 
Jeg syntes det var en frisk oppskrift Odland!  :skitbra:

Artig at noen virkelig tar helt av i bruk av humle.
 
Tilbake
Topp