Karbonering av flaskeøl

Hei. Jeg skal brygge en amerikansk hveteøl og en amarillo singelhop. Dette skal jeg så tappe på flasker. Kan ikke finne noe om mengde sukker som skal tilsettes for karbonering. Flaskene jeg skal bruke er 033 og 05 l. Ser at bryggebutikkene selger sukkerbiter som brukes for karbonering, men ettersom flaskene er av ulik størrelse er jeg usikker på om dette er et godt alternativ. Er sukker det beste å bruke for disse ølsortene og hvilke ølsorter bør en bruke andre karboneringsmidler?
 
du kan bruke 6-7g pr ltr øl til karbonering, da koker du opp f.eks 25 liter (øl) * 7g sukker = 175g sukker sammen med 5 dl vann som du koker i 10-15 min og kjøler ned, slår i nytt gjærkar, fører ølet fra gjærkar til dette karet (omstikkningskaret) for å så tappe fra dette til flasker.

Er vel ofte litt flere Co2 volum på hvete øl enn annen øl, men må bare si at det er tryggere med 6g pr ltr øl :) men dette er opp til deg.
 
Hei. Jeg skal brygge en amerikansk hveteøl og en amarillo singelhop. Dette skal jeg så tappe på flasker. Kan ikke finne noe om mengde sukker som skal tilsettes for karbonering. Flaskene jeg skal bruke er 033 og 05 l. Ser at bryggebutikkene selger sukkerbiter som brukes for karbonering, men ettersom flaskene er av ulik størrelse er jeg usikker på om dette er et godt alternativ. Er sukker det beste å bruke for disse ølsortene og hvilke ølsorter bør en bruke andre karboneringsmidler?
Tryggeste er å lage sukkerlake og ha det i en ny dunk. Vil sterkt anbefale å gå for mye mer sukker i hveteølen, rundt 9 gr/liter. Finnes mange kalkulatorer på nettet der du plotter inn øltype og mengde øl. Feil karbonering kan gi et skuffende resultat.
 
Såpass!
Når begynner dette å bli risikabelt?
Ser nå at det er en god artikkel om karbonering på medlemssiden, men takk for alle svar.
 
Såpass!
Når begynner dette å bli risikabelt?
Ser nå at det er en god artikkel om karbonering på medlemssiden, men takk for alle svar.

11 gram sukker ville jeg holdt meg unna i begynnelsen av bryggekarriæren, for å si det pent. Er du sikker på at ølet ditt er ferdig utgjæret, kan 6 gram pr. liter være en god start.
 
I beersmith 2 anbefalte den 10,6 g/l ved flasking på 20°C, for å oppnå 3.5 vol CO2. Det mener jeg/ tror jeg en bør opp i på en hveteøl, men selvsagt må en være litt forsiktig dersom en ikke har kontroll på utgjæringen. En ønsker selvsagt ikke bomber, men flatt hveteøl er også triste greier. Har selv karbonert med 10 g/l, og det har ikke sagt pang enda :)
 
Lagde en Weiss som jeg hadde 9 gr pr liter i, og de endte opp som flaskebomber. Kan ha vært at de var lagret på et varmt kjøkken, men ville nok vært forsiktig med å bruke mye sukker som nybegynner.
 
Kondisjoneringen går vel fortere ved høyere temperatur, men evnen til å holde på CO2 synker vel. De fleste som karbonerer naturlig, setter flaskene kaldt etter at kondisjoneringen er ferdig. Ihvertfall for en ale.

Hvis vørteren ikke er ferdig gjæret, kan du få bomber uten å tilsette noe som helst.
 
At øllet er ferdig utgjæret dersom FG er stabil overe 3-4 dager er ikke hele sannheten. Hvor mange har ikke fått ølet ned en til to nye grader etter litt oppristing av gjæra etter at gjæringa tilsynelatende er ferdig. Du får minst like stor revitalisering av gjæra ved omtapping og tilsetting av nytt sukker + litt oksygen fra tappinga. Det meste for oss hjemmebryggere er mer eller mindre riktig, skjelden eller aldri helt riktig.

Tar jeg ikke mye feil tilsvarer en nedgjæring på 1 øchsle ca 1/2 vol co2.
mvh
Bårdd
 
Tja.. Gammel tråd, men i tilfelle andre enn meg leser slike, så kan det være greit å vite at man ikke karbonerer amerikansk hvetøl som tysk hvetøl. I følge kalkulatoren til @glennrlie snakker vi 2.5 CO2 vol, sin typisk oppnås ved 6-7 g/l
 
Tilbake
Topp