Kaustisk soda vs. krystallsoda

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hei!

Vi pleier å skylle flaskene våre godt rett etter bruk slik at alt bunnfallet skylles bort. Deretter fyller vi flaskene med en kaustisk soda oppløsning dagen før tapping. Tappedagen skyller vi to ganger i rent vann og deretter noen minutter i starsan før vi setter flaskene på hodet i noen minutter før vi tapper.

Denne gangen forsøkte vi krystallsoda istedet for kaustisk soda.

I dag når vi skulle tappe startet vi skyllingen som vanlig, men oppdaget fort at det hadde dannet seg et belegg på bunnen av alle flaskene. Vi forsøkte å skylle det bort, men det ble bare såvidt merkbart mindre av belegget selv etter 2-3 skyllinger med varmt vann. Vi har nå satt flaskene i starsan og så får jeg skylle dem på nytt i morgen og se om belegget har løsnet.

Noen som har tilsvarende erfaringer? Har latt meg fortelle at krystallsoda er like bra som kaustisk soda - men hva skylles dette belegget?
 
Krystallsoda er hovedsakelig det samme som maskinoppvaskmiddel.
Kaustisk soda er sterke saker :)
Jeg vet ikke hva belegget dere har fått er, men det er stor sannsynlighet for at det ved lagring stående,
Vill samle seg støv/fett fra lufta rund i bunnen, kanskje gjærrester som blomstrer opp?
Uansett vil nok kaustisk sod fjerne det mer effektivt en krystallsoda.
En annen ting er at jeg vill si dere har utrolig gode vaskerutiner  ;)
 
Ikke uvanlig med et fint hvitt belegg på ting som er rengjort med krystallsoda. Kanskje det synker litt til bånns og fester seg i løpet av den dagen det står og godgjør seg?
 
magne1972 skrev:
En annen ting er at jeg vill si dere har utrolig gode vaskerutiner  ;)

Ja vi går tilbake til kaustisk nå ... :)

Vi har en plastkasse som vi fyller med vann og kaustisk/krystall og så setter vi en hel ølkasse oppi. Vi bruker da en tom ølkasse oppå den fulle ølkassen og presser den ned i vannet. 24 flasker fyllt eller skylt på sekunder.

Alle flaskene ble visuelt kontrollert for bunnfall før de ble fyllt med krystallsoda - så belegget kom i løpet av dette døgnet ...

Prøvde krystallsoda fordi det var litt rimeligere ... Får sette det på tabbekvoten :)
 
Et lite tips:

Aldri bruk lakkerte aluminiums rister til å holde flaskene nede i kassen i kaustisk soda.

Lakken rant glatt av og aluminiumet startet noen som kaltes en endotermisk prosess og produserte hydrogengass. Badet mitt ble fyllt med knallgass. Brygging med livet som innsats!

Et lite spørsmål ang. vasking, jeg vasket flaskene kassevis i kaustisk soda, skylte i rent vann og vasket så kassene i sterkrens. Når jeg tok kassene ut av sterkrensen så bare ristet jeg dem tomme og la en glad plast film over dem. Når jeg senere fyllte øl på dem var det kanskje noen dråper sterkrens blanding igjen inni flaskene, vil dette ødelegge brygget ?
 
Prowl McMagne skrev:
Et lite tips:

Aldri bruk lakkerte aluminiums rister til å holde flaskene nede i kassen i kaustisk soda.

Lakken rant glatt av og aluminiumet startet noen som kaltes en endotermisk prosess og produserte hydrogengass. Badet mitt ble fyllt med knallgass. Brygging med livet som innsats!

Et lite spørsmål ang. vasking, jeg vasket flaskene kassevis i kaustisk soda, skylte i rent vann og vasket så kassene i sterkrens. Når jeg tok kassene ut av sterkrensen så bare ristet jeg dem tomme og la en glad plast film over dem. Når jeg senere fyllte øl på dem var det kanskje noen dråper sterkrens blanding igjen inni flaskene, vil dette ødelegge brygget ?
Litt sterkrens i øllet går helt fint :)
Sterkrens nøytraliseres etter en stund, og vill ikke ha noen innvirkning på produktet i så små mengder.
 
Er det noen som vet hvem kjede som fører kaustisk soda?
Har sjekket meny, ica og rema uten hell samt europris. Vet jeg har sett det i vanlig butikk tidligere men kan ikke huske hvem butikk det var.
 
Det varierer fra butikk til butikk. Min lokale Rema har det. Finner du det ikke i dagligvare, kan du prøve malerbutikk, byggvare eller Jernia.
 
Ørnegård skrev:
Noen som har tilsvarende erfaringer? Har latt meg fortelle at krystallsoda er like bra som kaustisk soda - men hva skylles dette belegget?

Jeg har ødelagt en del flasker med å la de stå for lenge i kaustisk soda.  Da reagerer NaOH med glasset og gir matt overflate.  Noe slikt som har skjedd, tro?
 
Selv bruker jeg klorin til noe, krystallsoda til andre ting. Kautisksoda bruker jeg til å fjerne maling!!  :duh:
Er overbevist om at enkelte her inne driver med "overkill" i rengjøringen.  :neinei:
 
Trond.A skrev:
Selv bruker jeg klorin til noe, krystallsoda til andre ting. Kautisksoda bruker jeg til å fjerne maling!!  :duh:
Er overbevist om at enkelte her inne driver med "overkill" i rengjøringen.  :neinei:

Her er vi enig.....vi skal jo tross alt ikke forgifte oss selv heller, skal bare ta livet av noen små rakkerer...
 
Blir aldri helt klok på denne flaskevaskingen. Har lest mye på forumet her om dem som steker i stekeovn og legger alufolie over, skolding i kokende vann, noen bruker kaustisk, noen begge deler - de fleste avslutter vel med starsan ...

Hvordan behandler dere selv flasker som dere selv har drukket?

Vi skyller dem godt straks flasken er tømt. Så står de i kjelleren til dagen før tapping. Da blander jeg ut en relativt tynn blanding vann og kaustisk (kanskje 30 liter vann og en kopp eller to med kaustisk) i en plastkasse og presser en og en ølkasse nedi slik at flaskene fylles til randen. Slik står de til neste kveld. Da settes flaskene opp/ned i kassen slik at de tømmes. Så snus de igjen og presses ned i rent vann. Dette gjøres to ganger med bytte av vann i kassen i mellom. Til slutt presser vi de ned i en kasse med starsan-vann og så får de ligge der i 3-4 minutt. Til slutt snur vi dem opp/ned igjen og så står de slik de minuttene det tar før vi kommer igang med selve flaskingen.

Tar gjerne i mot innspill på hva det er som overkill her ... Flaskevaskinger er ikke den artigste delen av egenproduksjon av øl :)
 
Dog er det litt mindre billig nå som de har sluttet med 3kilos varianten. Har bare funnet 1kilosflasker på bt den siste tiden..
 
Jeg skyller flaskene for å få ut gjærrester og ølrester med en gang de er tømt.
Deretter lagres de til neste gang. Da skylles de med flaskespyler med varmtvann, og en runde i vinatoren med starsan. Det holder for meg :)
 
magne1972 skrev:
Jeg skyller flaskene for å få ut gjærrester og ølrester med en gang de er tømt.
Deretter lagres de til neste gang. Da skylles de med flaskespyler med varmtvann, og en runde i vinatoren med starsan. Det holder for meg :)

Har testet diverse prosedyrer, alle har egentlig gidd ett godt resultet.
Tror at så lenge prosedyren inneholder tilstrekkelig med varme over tid eller kemikalier som dreper bakterier og gjær så går det bra.

Tenkte å teste ut magne1972 sin prosedyre neste gang, den virker jo veldig grei.
 
Har brukt et kar med ballongrens fra europris. Mistenker denne for å inneholde noe kaustik...?? Har ikke fått noe belegg i flaskene. Skyller alltid brukte flasker i varmt vann og rett i boden. Klare for neste flaskevask.

Først ei runde i varmt zalovann for å løsne etiketter samt nøye kikking inni flaska om det er noe rusk og rask. Så senkes kassa ned i karet etter flash-o-matic metoden. To ganger opp og ned. Så to runder i et kar med rent vann hvor jeg tømmer ølkasse i dusjen mellom hver runde. Siste runde i et kar med star-san, setter på hodet og klart for flasking... Dette går egentlig utrolig fort når man kan vaske hele kassa i en go  :yes:
Har spart på karet med star-san til neste gang...noe tåkete vann men håper dette går bra....??
 
Er det noe som materiale som ikke egner seg til kaustisk soda? Ser lakkert aluminium ikke er veldig bra, hva med alu generelt? Eller plast, tre og alt annet vi bruker i bryggingen.
Tåler alt dette kaustisk soda?

Og om det mange legeringer som ikke tåler kaustisk kan jeg da bruke feks krystall soda for å fjerne innbrent vørter, vanskelige fettflekker etter kok av lammekjøtt osv?
Er kanskje krystall soda helt ok til fjerning av det meste siden jeg bruker starsan på alt før brygging uansett?
 
Tilbake
Topp