Krankobling til vørterkjøler

Hei. Har et lite problem...
Skal lage meg en vørterkjøler og har funnet en krankobling jeg trenger.
Krana mi er 22mm i diameter, men produktet selges i tommer.
Har lett etter en kalkulator på nettet, men har ikke funnet noen.
Det er 2 forskjellige den ene passer kran med utv. gjenger 1/2" og 3/4" og den andre med utv. gjenger 3/4" og 1"
Trenger hjelp......

Den er i aluminum og er da kjølevann inn. Vil dette været et problem at den ikke er rustfri.

Vedlegg

• Krankobling.jpg
    Krankobling.jpg
    41,3 KB · Sett: 693
en standard kran (ihvertfall i norge) har ikke tommestiging på gjengene men millimeter... 22mm
1/2" er ca 23mm utvendig gjenger, men stigningen er feil, og de passer dermed ikke. har du derimot en utekran er de som regel tommegjenget, og 1/2" passer.
er det en innendørs kran må du ha et adapter mellom, de selger et billig på CO, og vin&bar har et som er til flaskespyler som også passer (koster litt mer)
Aluminium spiller ingen rolle på vannsiden til kjøleren. alt går bra der :)

DagErik skrev:
Hvilken kobling er det jeg trenger ?
Hvilken kran har du? :)
På co har de innvendig og utvendig overgang fra innekran til gardenakoblingen du har bilde av. På utekran trenger du ikke overgang. Der går den rett på. Det gjør den også på vaskemaskinuttak/oppvaskmaskinuttak da disse også er tommegjenger (1/2")

Jeg gjorde det enkelt, skrudde ut filteret på kjøkkenkrana, tok med det og viste det frem hos en rørleggerforretning. De ga meg en ny med overgang til Gardena, som også hadde filter.

Jeg kommer til å gå for bilteama koblingen til inne krana. Skulle ha kjøpt den i dag, men fikk ikke tid.
Takker for mange gode forslag.  :fyflate:

Har laget meg en spiral av 8mm drivstoffrør av kobber. Har lest at dette har vært brukt av andre medlemer her.
Er kobberet ok å bruke eller ?

Noen forslag til å stive spiralen opp

Jeg har kjøler av 10 meter 8mm drivstoffrør, og loddet på enderør av 10mm til inn/ut. Da stives den bra av mot dem, og totallengden blir ca 11 meter. Kobberet har ihvertfall ikke påvirket meg nevneverdig :)

Tilbake
Topp