Erlendso
Dommer
Har fått laget et lite All-grain anlegg for batcher på 10 liter. Testet dette i helgen, og ble selv imponert over hvor enkelt det er å brygge slike små batcher. Brygger vanligvis 25 liter på 20l Speidel men dette anlegget har sine fordeler i hverdagen for en travel mann:
1. Alt er lite og håndterbart. Man kan brygge mens man fks. lager middag når man kommer hjem
2. Alt går i oppvaskmaskinen. Ingen vasking
3. Er gjæren fersk trenger man ikke lage starter. Slurryen er mer enn nok til et fullskala brygg neste gang
4. Kjøling i vasken. Ingen slanger her og der som kidsa på 3 og 5 kan snuble i.
5. Oppvarming av vann og koking av vørter går raskt på komfyren. Ingen roting med gass eller DIY koblinger.
6. Eksperimentering: Man kan tøye strikken på sære oppskrifter og slippe å brenne inn med store mengder øl.
7. Ingen problemer med damp i rommet. Kjøkkenviften klarer å ta unna.
Bryggeriet består av en 8 liters kjølebag jeg kjøpte på Bunnpris for 50 spenn. I bunnen ligger kobbermanifold med bordgjennomgang til silikonslange med kran.
Kokekjelen er en pinnekjøttgryte på 12 liter.
HLT er en trykk-koker kjele på 8 liter. (Blir det for lite vann har jeg alltids vannkoker)
Gjæringskaret er Speidel 12l.
I gang med lautering.. Effektiviteten ble svært bra, ca 85%.
Verdens "nusseligste" meskekar?
Koking på platetopp.
Om en ukes tid vil jeg tappe ca. 16-20 halvlitersflasker med English IPA..
1. Alt er lite og håndterbart. Man kan brygge mens man fks. lager middag når man kommer hjem
2. Alt går i oppvaskmaskinen. Ingen vasking
3. Er gjæren fersk trenger man ikke lage starter. Slurryen er mer enn nok til et fullskala brygg neste gang
4. Kjøling i vasken. Ingen slanger her og der som kidsa på 3 og 5 kan snuble i.
5. Oppvarming av vann og koking av vørter går raskt på komfyren. Ingen roting med gass eller DIY koblinger.
6. Eksperimentering: Man kan tøye strikken på sære oppskrifter og slippe å brenne inn med store mengder øl.
7. Ingen problemer med damp i rommet. Kjøkkenviften klarer å ta unna.
Bryggeriet består av en 8 liters kjølebag jeg kjøpte på Bunnpris for 50 spenn. I bunnen ligger kobbermanifold med bordgjennomgang til silikonslange med kran.
Kokekjelen er en pinnekjøttgryte på 12 liter.
HLT er en trykk-koker kjele på 8 liter. (Blir det for lite vann har jeg alltids vannkoker)
Gjæringskaret er Speidel 12l.
I gang med lautering.. Effektiviteten ble svært bra, ca 85%.
Verdens "nusseligste" meskekar?
Koking på platetopp.
Om en ukes tid vil jeg tappe ca. 16-20 halvlitersflasker med English IPA..