Lage cider på begynnernivå

Hei!

Jeg har lenge ønsket å lage egen cider, men kan ingenting. Har bare lest litt om gjær, sukker, eplsesaft og en slags dings man måler sukkerinnhold med (tror jeg) som jeg ikke husker hva het. Har sett at det har vært oppe før, men det blir brukt så mange ord og uttrykk som jeg ikke forstår så jeg kommer ikke så langt med det.

Hadde blitt veldig glad om noen kunne tipse meg om hva jeg trenger av utstyr, og en enkel oppskrift. Fant en side (http://www.mamut.com/petit) som så ut til å ha det meste.
 
Jeg så på den tråden, men jeg hadde problemer med å skjønne alt. F.eks sa frankemann: "Jeg har nå laget to brygg med elplejuice og Wyeast Cider gjær. Jeg pleier også tilsette litt sukker (for morro skyld) Begge gangene har den gjæret ned til FG 1000"

Jeg prøvde å finne ett nettsted som solgte Wyeast Cider gjær, men fant ingen ting. Hvor kjøper man det? "Jeg pleier også tilsette litt sukker (...)" tilsetter man ikke alltid sukker? "Begge gangene har den gjæret ned til FG 1000". FG1000 sier meg ingen ting, jeg gjetter at "gjæret ned" betyr at det har stått til gjæren ikke har hatt noe å jobbe med lenger.

Prøver ikke å være vanskelig altså, men jeg er så nybegynner som man kan få blitt.
 
Her er og en tråd som kanskje er til hjelp

Wyeast Cidergjær kan være vanskelig å få tak i, men de har whiteLabs cidergjær på Maltbazaren i Danmark
http://www.maltbazaren.dk/shop/default.asp
Fg 1000 betyr at du må måle sukkervekten med et oechslemeter før gjæring, på eplejuice ligger den på ca. Og 1044. Fg indikerer sukkervekten etter ferdig gjæring.
Håper dette kan være til litt hjelp. Lykke til .
 
Takk for svar :)

Maltbazaren hadde ja, men de hadde ikke på lager nå. Får bare vente da.

Så nå har jeg forstått det sånn at jeg trenger er altså gjæringsbøtte med en sånn ventil for at CO2 skal slippe ut. (Trenger man to? Jeg skjønte ikke helt poenget med at man skulle helle over i en annen en.), og så skal det bare være å blande eplejuice og gjær og la det stå til jeg når det som måtte være ønsket mål med oechslemeteret? Skal det filtreres når jeg skal ha det over i flasker så jeg ikke får med gjæren, eller var det en del av poenget av gjæren skulle være med i flaskene for at man skulle få kullsyre? Hva er klarningsmiddel? Er det bare en kosmetisk ting eller har det noe å si for smaken?

Takker for all hjelp!
 
Hei! Jeg har ingen erfaring fra å lage cider, men hovedprinsippene tilsvarer noen av de siste stadiene i ølbrygging.

Oechslevekt brukes til å måle sukkerinnhold før (OG eller Opprinnelig Gravitet eller vekt) og etter gjæring (FG eller Ferdig Gravitet), noe som kan fortelle deg noe både om brygget er utgjæret og alkoholstyrke (for øl: OG minus FG delt på 7,6 = alkohol i volumprosent). Oechslevekt, gjæringsbøtte, gjærlås og en del annet du ellers behøver får du billig på Europris). For mer spesialiserte saker er /www.mamut.com/petit gjerne et godt sted å starte.

Noe som er viktig ved all slags brygging er å holde alt utstyr sterilt, ellers får du villgjær og dårlig smak. Alt i plast og glass kan du enklest sterilisere med Klorin (4-5 hetter og vann for å fylle et gjæringsfat, la det stå minst en halvtime).

Når man ofte foretrekker å stikke om fra et gjæringsfat til et annet etter at det meste av gjæringen er over, er det for å bli kvitt mest mulig av gjærslammet før tapping på flasker. La brygget stå og klarne noen dager på det andre fatet før du tapper det over på flasker. Noen få gjærceller vil alltid følge med - tilstrekkelig til å få igang sekundærgjæring i det sukkeret du tilsetter på flaska (en teskje til en halvliter er ofte passe til øl, vet ikke hva som er passe til cider).

Hilsen Tore
Tore
 
Tilbake
Topp