Lenker til kjøp av PID/relé/kjøleribbe mm.

Tariq

Norbrygg-medlem
Er det noen som kan poste lenker til kjøp av PID til kontroll av HLT/MLT, relé, kjøleribbe til å ha under relé og PT100? Gjerne ebay, eller andre steder. Jeg aner ikke hvilke modeller som er riktig til dette bruket, så jeg er takknemlig for helt nøyaktige anvisninger om hva jeg må kjøpe:)

Mange forskjellige PID kontrollere der ute. Det viktigste er å sjekke at de har SSR kontroll utgang og ikke relè, samt støtte for pt100 (RTD) sensor.

Ser det er mange rec c-100 til under 100 kr. Men det fins to modeller den ene støtter kun sensor type K den andre står det TC/RTD på, det er den du vil ha. Mange av annonsene sier ingen ting om dette men på bilde kan det se ut som det et TC/RTD varianten. Andre står det TC/RTD i teksten mens bildet viser en som det står sensor type K på. Finn en selger med høy score og spør før du kjøper.

Her er den typen jeg har selv: http://www.ebay.com/itm/AC100-240V-...777?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cca603e39

Så må du ha en SSR for å styre varmeelementet.

Her er en billig en: http://www.ebay.com/itm/1Pcs-FOTEK-...054?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ce79d33be

Billige SSR kan være risikabelt, mye jalla kopier på markedet. Kjøp i alle fall fra en selger med høy score. Vil du være 100% trygg så er denne av vesentlig bedre kvalitet: http://www.ebay.com/itm/KYOTTO-AC-S...436?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20ab7d59f4

En Pt100 temperatursensor er mye mer nøyaktig en K-typen som følger med billige PIDer. Denne for eksempel: http://www.ebay.com/itm/RTD-Pt100-T...321?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19e2c8f1d1

En gammel prosessorkjøler fra PC er utmerket som kjøleribbe. Eller du kan kjøpe en sånn:http://www.ebay.com/itm/New-Aluminu...t=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item3a9df0d065

Sist redigert:
Takk gutter! Kan du forresten forklare hva forskjellen på type K og TC/RTD? Morsomt å lære litt underveis!

Fra hukommelsen.
TC er thermocouple. To metaller. Ved forskjellige temperaturer oppstå en svak spenning mellom de to. PIDen måler denne og gjetter på temperaturen. Ikke så veldig nøyaktig (rundt ~1 grad C eller så. Ned mot en halv grad).
RTD har et eller annet hvor motstanden varierer med temperaturen. PIDen måler motstanden og beregner temperaturen. Langt mer nøyaktig. Under 0.1 grader.

R
Fra hukommelsen.
TC er thermocouple. To metaller. Ved forskjellige temperaturer oppstå en svak spenning mellom de to. PIDen måler denne og gjetter på temperaturen. Ikke så veldig nøyaktig (rundt ~1 grad C eller så. Ned mot en halv grad).
RTD har et eller annet hvor motstanden varierer med temperaturen. PIDen måler motstanden og beregner temperaturen. Langt mer nøyaktig. Under 0.1 grader.
Riktig dette. PT100 er en for en gangs skyld en logisk betegnelse. PT , platina element. 100, måler 100 ohm på 0 grC. Dvs lett å feilsøke, vil måle 108-110 ohm i romtemperatur. Tabeller finnes på nettet.
Og, en PT100 viser meget sjelden litt feil. Feil er normalt fullt brudd. Det finnes 2,3 og 4 leder elementer. Lederfarger er normalt hvit og rød. Der det er mer enn 2 leder er begge av samme farge kobla til samme side av elementet. Disse er brukt av kontrolleren for å beregne kabelmotstand, dvs unødvendig i våre anlegg der kablene er i lengste tilfeller flere meter. Om du har 2 leder element og 3 leder inn på kontrolleren, bare lask den ene over til siste koblingen.

Bruker en Sestos kontroller med 4-20mA utgang, og en SSR med 4-20mA inngang som gir analogt ut på elementet. Noen 10'ere dyrere, men du kan om du vil legge flere 4-20mA styringer eller instrumenter inn på samme loop.

• Like
Reaksjoner: JoW
Type-K sensor er en thermocuple variant (TC). RTD står for resistance temperature detector. De som har benevnelsen TC/RTD takler mange slags prober. Du velger riktig type i menyen. De som det står type K på takler kun denne.

Type-K sensor er en thermocuple variant (TC). RTD står for resistance temperature detector. De som har benevnelsen TC/RTD takler mange slags prober. Du velger riktig type i menyen. De som det står type K på takler kun denne.
Ville styrt unna alle TC , gjelder type K og alle de andre, om du vil ha max nøyaktighet (eller skal måle exhaust temp og slikt). PT100 er mer beregna for temperaturområdet vi jobber med i brygging. I industrien brukes det nesten alltid PT100 opp til 150 grC.

Og for de som lurer. Selve elementet er en liten kladd, ser mest ut som ei sammenlodding av lederene helt i tuppen av føleren. Sensoren kan være lang, men det er helt ute i enden den måler.

R

Bruker en Sestos kontroller med 4-20mA utgang, og en SSR med 4-20mA inngang som gir analogt ut på elementet. Noen 10'ere dyrere, men du kan om du vil legge flere 4-20mA styringer eller instrumenter inn på samme loop.
Begrenser denne strømmen til varmeelementet, eller switcher den av og på? (eventuellt annen regulering som jeg ikke tenker på i farten...)

Jeg har et varmeelement på 1500W som jeg har montert i kjelen min. Termostaten er litt uggen og det er vanskelig å få nøyaktig temp på mesk. Ser mange nevner STC 1000 her. Men hva egner seg da best til å regulere elementet? Jeg skjønte ikke helt oppsettet her? Bra det er mye flinke folk her inne med peil. for det er gøy å eksprimentere litt ;)

Jeg har et varmeelement på 1500W som jeg har montert i kjelen min. Termostaten er litt uggen og det er vanskelig å få nøyaktig temp på mesk. Ser mange nevner STC 1000 her. Men hva egner seg da best til å regulere elementet? Jeg skjønte ikke helt oppsettet her? Bra det er mye flinke folk her inne med peil. for det er gøy å eksprimentere litt ;)
Så du kommenterte anngående det samme på en annen tråd jeg hadde startet. Kjøp deg en slik en:
http://m.ebay.com/itm/220888955443?nav=SEARCH
Koblingsdiagram pleier å følge med i beskrivelsen på ebay.

Super. Her har man alt man trenger? PID har fordelen av å omgjøre elementet mer trinnløst enn av og på? Bruke denne til å manupulere kjøleskap også, eller er STC bedre til den bruken?

Stc til kjøleskap, ellers vil kompressoren skru seg av og på med mindre du kan sette inn en lang forsinkelse i pid'en, og da ryker den til slutt.

Kjøpe akkurat en rex c100 fra kina. Kineserne er morsomme karer, den var solgt som et sett med termcouple og ssd, og så har pid releutgang. Det betyr at ssd ikke kan brukes med pid. Blir nok å åpne denne og fjerne releet slik at ssd kan brukes. Bruksanvisningen som fulgte med så ut som den hadde gått noen runder gjennom google translate.

Kan fint brukes som den er. Du bare lager en sløyfe med et 9v batteri. SSR har optokopler på inngang. Denne trekker veldig lite strøm og batteriet kan fort vare 10år...

Ja. Jeg har faktisk bare lagt SSR i en skål når jeg har brukt den slik at den ikke skulle skade noe :D
Den sensoren som medfølger finner jeg ingen fornuftig måte å feste i kjelen så den har jeg bare senket ned i kjelen under bruk. Men har bestilt en PT100 sensor som jeg ble anbefalt før jeg kjøpte PID, Så jeg anbefaler videre deg å gjøre det samme. Den kan monteres tett i kjelesiden, skal være mer nøyaktig, er lengre og koster bare 40 kroner.

Tilbake
Topp