Litt gravity og litt gjær spørsmål

Oppskrift: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=SNPA%20klone&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=

Spørsmål:

1. Jeg sliter litt med å forstå de forskjellige målingene av gravity. Etter meskingen - før skylling målte jeg med refraktometeret til 1070, etter skylling målte jeg så lite som 1010. Målte litt underveis i kokingen og da gikk den fort opp til 1040 og etter kok målte jeg 1047/8.

I oppskriften er disse gravity tallene forsåvidt å finne, jeg skjønner bare ikke i hvilken sammenheng de passer?

Det står f.eks. i den opprinnelige oppskriften som er her -> http://forum.norbrygg.no/threads/sierra-nevada-pale-ale-klone.26090/

Dough In Temp: 0 Time: 0
Saccharification Rest Temp: 153 Time: 60
Mash-out Rest Temp: 168 Time: 5
Sparge Temp: 170 Time: 10
Runnings Stopped At: 1.010 SG 2.56 Plato - er dette SG etter skylling? Traff jeg her?

Men hva er da Pre Boil Gravity?

Pre-Boil Wort Size: 8.23 Gal
Pre-Boil Gravity: 1.042 SG 10.46 Plato

With sparge water, mash water, additional infusions, vessel losses, top-up
water and evaporation rate recorded in the Water Needed Calculator:

Water Needed Pre-Boil Wort Size: 7.75 Gal
Water Needed Pre-Boil Gravity: 1.045 SG 11.08 Plato


Jeg har jo også lagt den inn her - > http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=SNPA%20klone&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=

OG etter kok skulle vært 1053 / 1057, det skjønner jeg(?).

2. Jeg brukte bare 1 pose a 11,5 gram av tørrgjæren. På pakken står det at det holder, men på sidene til bryggselv står det at man bør ta mer? Er dette noe jeg kan tilsette mer av nå, samtidig som jeg skal tørrhumle? Riste eventuelt på nytt? Og vil det da "bare" starte gjæringsprosessen på nytt? Eller ødelegger jeg ølet?
 
Sist redigert:
Jeg kan prøve:

1. Runnings Stopped At: 1.010 SG 2.56 Plato - er dette SG etter skylling? Traff jeg her?

-
dette er en måling av det som kommer ut av meskekjelen under skyllingen. Ved kontinuerlig skylling vil de første avrenningene
ha høy sg, mens mot slutten vil sg falle fordi mesken blir mer og mer utvasket for sukker. Man bør stoppe skyllingen hvis sg faller
til 1.010 pga fare for usmakdannelse i mesken.

Preboil gravity er da sg av alt som har kommet ut under skyllingen, altså sg av vørteren du har i kokekjelen før oppkok.

Etter kok vil denne sg ha økt grunnet avdamping.

2. Dette kommer an på hvor mye vørter du har og sg-en. Ta en måling når du skal tilsette tørrhumlen og se hva sg ligger på. For en Ale bør den ha gjært ut på en uke. Er du langt unna FG i oppskriften (sg du skal ende på) kan du vurdere mer gjær.
 
Jeg kan prøve:

1. Runnings Stopped At: 1.010 SG 2.56 Plato - er dette SG etter skylling? Traff jeg her?
-
dette er en måling av det som kommer ut av meskekjelen under skyllingen. Ved kontinuerlig skylling vil de første avrenningene
ha høy sg, mens mot slutten vil sg falle fordi mesken blir mer og mer utvasket for sukker. Man bør stoppe skyllingen hvis sg faller
til 1.010 pga fare for usmakdannelse i mesken.

Preboil gravity er da sg av alt som har kommet ut under skyllingen, altså sg av vørteren du har i kokekjelen før oppkok.

Etter kok vil denne sg ha økt grunnet avdamping.

2. Dette kommer an på hvor mye vørter du har og sg-en. Ta en måling når du skal tilsette tørrhumlen og se hva sg ligger på. For en Ale bør den ha gjært ut på en uke. Er du langt unna FG i oppskriften (sg du skal ende på) kan du vurdere mer gjær.

Topp.

1. Ok, jeg har tenkt på i etterkant at jeg ikke rørte og tok bare en overflatetest etter skyllingen. Så det kan være at den målingen var noe lavere enn realiteten i hele kjelen. Brygger på en BB30 så skyllingen går rett ned i vørteren/kokekjelen. Derfor også litt vanskelig, evt. tungvint å få testa SG på det som skylles.

2. Ok, 21 liter vørter 11,5gram og OG på 1047/8. Tenkte å tørrhumle på torsdag, 5 dager ut i gjæringen.

Siden OG er litt lavere enn ønsket, kan man da håpe på lavere FG også? For å treffe nærmere på ABV? Eller vil dette påvirke smaken? Da smaken er viktigere enn ABV, vil jo dette være uaktuelt om det skulle den skulle påvirkes.
 
Topp.

1. Ok, jeg har tenkt på i etterkant at jeg ikke rørte og tok bare en overflatetest etter skyllingen. Så det kan være at den målingen var noe lavere enn realiteten i hele kjelen. Brygger på en BB30 så skyllingen går rett ned i vørteren/kokekjelen. Derfor også litt vanskelig, evt. tungvint å få testa SG på det som skylles.

2. Ok, 21 liter vørter 11,5gram og OG på 1047/8. Tenkte å tørrhumle på torsdag, 5 dager ut i gjæringen.

Siden OG er litt lavere enn ønsket, kan man da håpe på lavere FG også? For å treffe nærmere på ABV? Eller vil dette påvirke smaken? Da smaken er viktigere enn ABV, vil jo dette være uaktuelt om det skulle den skulle påvirkes.

Ja, med skyllemetoden til BB30 blir det litt vanskelig å måle avrenninger. Du kan derimot måle Preboilen etter du har løftet ut maltrørert og rørt godt rundt i kjelen. Det vil gi deg en pekepinn på hvordan du ligger an i forhold til oppskriften.

FG'en blir nok lavere siden du også hadde lavere OG ja. Tror ikke du vil merke så fryktelig mye på smaken, kanskje en smule tørrere. Hvis du endte med 21liter og OG 1048 skal det holde med en pakke tørrgjær. Dette blir godt skal du se!
 
Ja, med skyllemetoden til BB30 blir det litt vanskelig å måle avrenninger. Du kan derimot måle Preboilen etter du har løftet ut maltrørert og rørt godt rundt i kjelen. Det vil gi deg en pekepinn på hvordan du ligger an i forhold til oppskriften.

FG'en blir nok lavere siden du også hadde lavere OG ja. Tror ikke du vil merke så fryktelig mye på smaken, kanskje en smule tørrere. Hvis du endte med 21liter og OG 1048 skal det holde med en pakke tørrgjær. Dette blir godt skal du se!

Toppers. Til senere, ville mer gjær ført til lavere FG?
 
Tilbake
Topp