Mengdeberegning til kort maltrør Speidel 50

Engen

Norbrygg-medlem
Jeg tenkte å lage mitt første all grain brygg på min Speidel med hvor jeg skal bruke det korte maltrøret. Jeg har funnet meg en oppskrift jeg skal bruke som utgangspunkt.
http://forum.norbrygg.no/threads/nm...-coast-amber-ale-jan-halvor-fjeld-skien.3587/

Oppskriften er laget til Speidel 20 i utgangspunktet og har utgangspunkt på 26l vann til innmesking.

Er det er noen som vet volumet jeg skal ta utgangspunktet i med det korte maltrøret i en Speidel 50L ?
Jeg planlegger å lage starteren i kveld. Håper noen kan hjelpe meg med mine oppstartsspørsmål :)
 
Sist redigert:
Hei

Ordnet en påskeøl i går på det korte maltrøret. Kommer til å bruke det korte maltrøret oftere da jeg kan lage mange flere typer øl og prøve meg fram før jeg skalerer de beste opp til 50 liter.

Har prøvd meg fram og har enda ikke fått riktig mengde øl med rett OG. Den som jeg ordnet i går skulle havnet på OG 1055-60 og ca 25 l i bøtta. Endte på OG 1.042 og 20 liter i bøtta.

Noe jeg ikke er fornøyd med. Stoppet merking 2 ganger underveis for å røre. Merket 90 min på 66 grader. Startet med ca 28 l vann og skyllet med ca 7,5 l vann ( ca 75-78 C ). Er da ca 29 l til kok. Går vekk noen liter til trub og ender på 20 l.

Jobber med å få ut bedre effektivitet og mengde øl, men usikker på hva jeg gjør galt. Håper jeg er til hjelp forbatvdu finner det du trenger og jeg kanskje kan ta litt lærdom fra svar som kommer i denne tråden.

Easybrew
 
jeg har to brygg bak meg på det korte maltrøret og har heller ikke funnet helt utav det. første gangen begyndte jeg med 25 liter vann men så etterhvert at noe av varmeelemtene begyndte å stikke over vannflaten etterhvert så jeg hev i 2 liter til med vann. andre gang begyndte jeg med 27 liter vann. bruker ca 5.5 kg korn. og skyller med 6 liter. begge gangene endte jeg opp med ca 20 liter i karet og OG på ca 1.040. noe som jeg syns var alt for lite
 
Har bare et brygg bak meg på 50l Speidel og kort maltrør, men etter å ha lest litt på braumeisters.net i forkant gikk jeg for 30 l i starten og skyldte med 9 l. Endte opp med "treff" på OG og ca 25 l til gjæring.

Peram


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har bare et brygg bak meg på 50l Speidel og kort maltrør, men etter å ha lest litt på braumeisters.net i forkant gikk jeg for 30 l i starten og skyldte med 9 l. Endte opp med "treff" på OG og ca 25 l til gjæring.

Peram


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ender du ikke opp med veldig lav OG når du bruker så mye vann?
 
Bruker også 30-32l vann til mesking, skyller til ønsket kokevolum, ender altid opp med den OG og antall L vørter jeg vil ha til gjæring, kluet er å kjenne sitt oppsett og hvordan man gjør ting, mange ting som spiller inn på resultatet.
En oppskrift vil jeg kalle for en liten veiledning, resten kommer med erfaring og egne rutiner.
 
Jeg ser på
Hei

Ordnet en påskeøl i går på det korte maltrøret. Kommer til å bruke det korte maltrøret oftere da jeg kan lage mange flere typer øl og prøve meg fram før jeg skalerer de beste opp til 50 liter.

Har prøvd meg fram og har enda ikke fått riktig mengde øl med rett OG. Den som jeg ordnet i går skulle havnet på OG 1055-60 og ca 25 l i bøtta. Endte på OG 1.042 og 20 liter i bøtta.

Noe jeg ikke er fornøyd med. Stoppet merking 2 ganger underveis for å røre. Merket 90 min på 66 grader. Startet med ca 28 l vann og skyllet med ca 7,5 l vann ( ca 75-78 C ). Er da ca 29 l til kok. Går vekk noen liter til trub og ender på 20 l.

Jobber med å få ut bedre effektivitet og mengde øl, men usikker på hva jeg gjør galt. Håper jeg er til hjelp forbatvdu finner det du trenger og jeg kanskje kan ta litt lærdom fra svar som kommer i denne tråden.

Easybrew


Jeg fulgte oppskriften i 1 post og endte med OG på 1.062. Rørte ikke under meskingen. Startet med 26 liter og skyllte med 5 liter på 77 gader. Lot det renne godt fra seg. Jeg satte de to fin ristene som sil foran hullet til tappekrana inne i Speidelen ved tapping av de siste literene. Fikk med meg mye ekstra uten å få med meg noe særlig trub. Endte opp på noe over 23 liter. Svært fornøyd med jomfrubrygget så langt.
 
Tilbake
Topp