Merkelig problem

Duckboot

Norbrygg-medlem
Jeg har ligget stabilt på ca 70% brewhouse effektivitet stort sett det siste året.

Nå har jeg byttet ut kokeplate, og fått mye mer effektiv kok, og er nede på 55%-60% brewhouse effektivitet.

Meskeeffektivitet ligger på mellom 80%-90%, så den er veldig bra, men etter kok så har jeg mistet veldig masse. Har vel rundt 20%-25% fordamping under kok.

Noen som har tips om hvor jeg skal skru på knottene for å komme ned mot min gamle 70% effektivitet?
 
Ender du opp med sterkere vørter enn før? I så fall ligger jo mer sukker igjen per volum bunnfall i gryten, som vises som effektivitetstap.

Egentlig burde både meske- og brygghuseffektiviteten øke når du koker såpass intenst, ettersom kokingen da vil starte med et større volum og tynnere vørter = mer skyllevann.
 
Ender du opp med sterkere vørter enn før? I så fall ligger jo mer sukker igjen per volum bunnfall i gryten, som vises som effektivitetstap.

Egentlig burde både meske- og brygghuseffektiviteten øke når du koker såpass intenst, ettersom kokingen da vil starte med et større volum og tynnere vørter = mer skyllevann.
Jeg ender opp med svakere vørter. Det er derfor det er et merkelig problem.
 
Ja, som Hannaas skriver burde du kunne skylle med mer og oppnå høyere meskeutbytte og dermed brewhouseeffekt.

Høres litt rart ut. Hvis du brygger samme øl med og uten ny kokeplate, så sikter du vel på samme OG. Dersom meskeutbyttet er det samme så bør du jo da satse på lik fordampning og dermed likt volum. Eller koker du av mer enn du trenger, og vanner ut i etterkant? Da vil du jo tape sterkere vørter til humlerester osv.

Edit:
Dersom du ender opp med lavere OG og samtidig har kokt av mye mer, har du måttet ha fått mye lavere meskeutbytte samtidig.
 
Hum. Tror jeg må teste litt mer. Har bare fått dette resultatet på 2 av de 4 siste bryggene. Begge var medium-gravity (+1.070).
 
Kan måleutstyret ha forandret seg?
Da skulle du vel ha fått dette på de to siste bryggene.
 
Har du ført nøye logg bør det være lett å avdekke synderen.

Hvor fort skyller du?
Har du et fast preboilvolum du er helt sikker på?
Har du kontroll på hvor mye effektiviteten din dropper ved høyere OG?
Har du brukt samme mølle på malten?
Lik meskelengde?
Lik mengde vørter til gjæring hver gang?

En ny energikilde til koking skal ikke tøyse med effektivitet selv om du koker vekk for mye om du vannet ut til standard vørtermengde.

Logg, logg, logg, logg
 
  • ca 1L/min.
  • Nja, men ca 27L på 90 minutter kok av en 20L batch.
  • Nei - Jobber med det - Har ganske greie logger, så jeg må bare sammenligne loggene.
  • Ja - Bryggselv Hasle sin mølle.
  • Ja.
  • Ja - har stabilisert meg på 20L-batcher.
 
Kan måleutstyret ha forandret seg?
Da skulle du vel ha fått dette på de to siste bryggene.
Ingen endringer på måleutstyr.
Ny pumpe (Skal være lik), og ny kokeplate med større overflate og bedre kvalitet (Ser ut for å ha høyere reell effektivitet).
 
Koking har ingen innvirkning på effektivitet. Vørteren blir mer konsentrert selvsagt, men massen sukker er den samme. Så, gitt at det ikke var målefeil og at du faktisk har målt meskeeffektiviteten og den var som planlagt så må problemet ditt ligge i sileffektiviteten. Skyllemetode, kverningsgrad, avtappingshastiget, skyllemengde og avtappet volum er noen av faktorene som vil påvirke sileffektiviteten.

Du skal ikke se bort fra at bryggselv justerer kvernen en gang i blandt etter kunders ønske, eller at de ikke monitorerer endringer i kverningsgrad som følge av slitte lagre o.l.
 
Nei. Det er en mulighet. Jeg får følge med fremover og se om det er en trend, eller et engangstilfelle.
 
Det er iallefall ikkje kokeplata sin feil. Brewhouse eff. er ikkje så veldig interresant eigentleg, fordi det kan variere ganske mykje fra brygg til brygg, alt etter tap til trub og humle og kor mykje ein vel å ta med til gjæringskar.
Det som for min del er viktigast er at eg kan stole på berekningane/erfaringane og kan med relativ god sikkerheit bestemme OG på brygget. Mengden i fata til slutt blir det den blir.
Tør eg tippe på målefei/måleunøyaktigheit Kansje i kombinasjon med andre unøyaktigheitar.
 
Eneste jeg kan tenke på sett borti fra tilfeldigheter er når du måler pre boil gravity, hvis der er slik du måler meskeeffektivitet.
 
Tilbake
Topp