Motstrømskjøler eller spiralkjøler?

Som topicen sier, så er dét det store spørsmålet.  Hva er fordeler og ulemper med begge?  Har lest litt om humle på flameout og underveis i kjølinga, noe man ikke har mulighet til med motstrømskjøler.  Hva tenker folket?

Spiralkjøler: fordeler... Enkel i bruk og rengjøring. Ulemper... Mindre effekt enn motstrømskjøler.
Motstrømskjøler: fordeler større effekt ulemper... Trenger pumpe, vanskeligere rengjøring.
Ved sirkulering kan motstrømskjøleren fungere på samme måte ved humling og whirlpooling som spiralkjøleren.
Etter min mening er spiralkjøleren klart å foretrekke, men motstrømskjøleren har gode argumenter i et mer kompleks system.
Er man i tvil velger man spiralkjøler :)

magne1972 skrev:
Spiralkjøler: fordeler... Enkel i bruk og rengjøring. Ulemper... Mindre effekt enn motstrømskjøler.
Motstrømskjøler: fordeler større effekt ulemper... Trenger pumpe, vanskeligere rengjøring.
Ved sirkulering kan motstrømskjøleren fungere på samme måte ved humling og whirlpooling som spiralkjøleren.
Etter min mening er spiralkjøleren klart å foretrekke, men motstrømskjøleren har gode argumenter i et mer kompleks system.
Er man i tvil velger man spiralkjøler :)

+1

Ikke alle er enig i at det er plundrete å holde en platekjøler ren, men det er i hvert fall enklere å sjekke om sprialkjøleren er ren.

Ikke nødvendigvis. Man kan fint lage whirlpool i kjelen både ved bruk av motstrøms- og platekjøler. Samler kanskje ikke opp like mye, pga manglende kjøling, men ikke stort trub-problem uansett. Trengs heller ingen pumpe så sant man har litt fall ved bruk av begge de to.
Jeg liker veldig godt platekjøler. 10-15 min på både kjøling og tapp av en 70 liter vørter synes jeg er ganske greit :)

Det eneste komponenten i mine bryggeoppsett (kontinuerlig forandring ;D) som jeg ikke har ofret en tanke på å bytte ut er nettopp spiralkjøleren. Jeg kjøpte en brukt motstrømskjøler, og den har jeg kun drevet på å vasket og rengjort, men aldri tatt i bruk.....
Den bruker samme tid på å kjøle 50 l lager til gjæringstemp som 200 l ale! Legger dog ikke med bilde, fordi den innleide kobberrørbøyingseksperten glødde rørene ETTER at vi konstaterte at  'spiralen' hadde større diameter enn kokekaret... :fyflate: Men fungerer supert!

Enkelt er greit!

Sverre K skrev:
Men ved bruk av motstrømskjøler blir vel mesteparten av trub med over i gjæringskaret?

Som det blir sagt, kan man sirkulere vørteren gjennom plate- eller motstrømskjøleren og tilbake i gryta under kjøling. Da bli trub liggende igjen i gryta ved avtapping.

Kjøleeffekt er vel såvidt eg skjønar avhengig av : 

- kor stor overflate det er på vegg mellom kjølemedium og vørter
- kor kaldt kjølevatn er
- materialet i veggen mellom kjølemedium og vørter (varmeleiing) og kor tjukt dette er

Om dette er tilfellet så er det ikkje særleg logisk at platekjølar og motstraumskjølar per se er betre enn dyppkjølar?   

Det eg har lagt merke til og mange andre også har erfaring med er at om ein berre stappar dyppkjølar oppi kjelen og set igang kjøling medan den står i ro - så er kjølinga mykje mindre effektiv enn om det er rørsle i vørteren.    Utan at eg er fysikar eller ekspert på væsker i rørsle går eg ut frå at det skuldast at  det ikkje oppstår lommer av nedkjølt vørter rundt kjølaren som gjer at kjøleeffekta vert redusert - røringa blandar betre nedkjølt og framleis varm vørter og dermed går kjøling betre.

I plate- og enkelte mostraumskjølarar (dei med vridd (convoluted) innvendig rør) vert truleg begge væskestraumane betre "omrørt" på sin veg slik at  kjølinga vert optimal. Og i platekjølarar er vel også platene som skiller vørter og kjølevatn mykje tynnare enn veggen i eit rør og det hjelper vel også på - samans med at arealet mellom kjølevæske og vørter kan vera større (vel - det treng jo ikkje vera større).  Platekjølar er rettnok lekker av størrelse og lettare å plassera enn eit monstrum av ein motstraums- eller dyppkjølar - om ein då ikkje har godt med plass til slikt.

Eg for min del tvilar sterkt på at 5 meter koparrør med ein viss dimensjon i ein motstraumskjølar - der det ikkje er gjort spesielle grep for å laga "omrøring" - kjøler betre enn om det same koparrøret vert brukt som dyppkjølar (med same mengd kjølevatn) i ein kjele der det er god omrøring under kjøling. 

Jeg har lenge brukt en 50' kobberkjøler (type nedsenkbar coil fra Morebeer) i bryggingen. Når jeg bruker denne og lager whirlpool med March-pumpe har jeg stort sett brukt ca. 10 min. +/- på kjøling av 22,5 liter vørter fra kok til 15 °C. Sist brygg testet jeg den motstrømskjøleren min, og brukte mer eller mindre samme tid på å kjøle med den, når jeg satt den inn i whirlpool-sløyfa og resirkulerte vørteren gjennom den. Hvor effektive slike saker er kommer selvsagt an på størrelse/overflate og bevegelse i vørteren. Det er ikke egentlig noe som nødvendigvis er best her (så fremt man ikke brygger svært store volumer, hvor platekjøler er veien å gå), alt er avhengig av hva man som brygger ønsker.

Poenget til Gahr er akuratt det jeg mener også.
Hva man foretrekker selv, og hva som er mest hensiktsmessig i oppsettet er nok avgjørende.
Det er likevell som jeg har nevnt fordeler og ulemper med begge.
Motstrømskjøler kan muligens være raskere fordi man har bevegelse i både vørter og kjølevann, og konveksjonen blir bedre utnyttet.
Det er det man oppnår ved wirlpooling/røring når man bruker spiralkjøleren.

Uansett kjølertype er alt det handler om kontaktflate, turbulens og temperaturforskjell. En platekjøler er spesifikt designet for størst mulig kontaktflate med optimalisert turbulens. Med høy delta da, er kjølingen ekstremt effektiv. En rør-i-rør motstrømskjøler vil komme veldig nær ved en godt designet tvist av innerrøret, eller noe liknende, som sørger for god nok turbulens. En dyppkjøler har ikke noen optimalisert strøm eller kontaktflate, dermed vil kjøleeffekten nødvendigvis være lavere. Derimot kompenserer en dyppkjøler med svært lange rør, og ved en svært høy delta (som det vil være i alle fall i brorparten av kjølingen) og mye turbulens i karet, vil ikke nødvendigvis den opplevde totale kjøleeffekten være lavere.

Konklusjonen er vel uansett at fysikken ikke er spesielt viktig her. Personlig preferanse, lagerplass og andre eksterne faktorer er mye viktigere for hva man bør velge :)

Det fins faktisk også dyppkjølarar som har vridd rør - så her får ein turbulens i røret og lagar turbulens med ei sleiv i kjelen.. 

Vedlegg

• dypp2.jpg
    dypp2.jpg
    211,9 KB · Sett: 486
Gahr skrev:
Sverre K skrev:
Men ved bruk av motstrømskjøler blir vel mesteparten av trub med over i gjæringskaret?

Som det blir sagt, kan man sirkulere vørteren gjennom plate- eller motstrømskjøleren og tilbake i gryta under kjøling. Da bli trub liggende igjen i gryta ved avtapping.
Hvordan går det med cold-breaken når man fører den tilbake i varm gryte ?

bjønn skrev:
Gahr skrev:
Sverre K skrev:

Hva mener du? Cold break formes, og jo raskere kjølingen foregår, jo mer felles ut.

Gahr skrev:
bjønn skrev:
Gahr skrev:
Sverre K skrev:

Hva mener du? Cold break formes, og jo raskere kjølingen foregår, jo mer felles ut.
Jeg mener: Det dannes først cold-break når vørteren passerer motstrømskjøleren. Man går den i oppløsning igjen når det kommer oppi varm vørter ?

Tilbake
Topp