Multispørsmål: Foam controll, oksygenering i starter, sekundærkar, OG i BIAB

Igjen har man brygget og igjen har det dukket opp litt spørsmål jeg ikke helt har kommet til bunns med ved å søke og lese. Vet det er mye tekst og mange spørsmål, men fant ut at det var bedre med en tråd enn 4 ulike...


FOAM KONTROLL, ULIKE TYPER:

"Fermcap-5" eller "Defoamer / Foam controll" fra bryggselv. Begge virker være silikonbaserte.

Har hørt det skulle være en annen "typ" enn silikonbasert (fra en bryggebutikk her jeg bor, men han husket ikke hva det het...).

Har funnet litt om noe som kalles "canola oil based antifoam" som skal være bedre å bruke i ufiltrerte øl enn silikonbaserte (http://homebrew.stackexchange.com/questions/3661/what-is-fermcap-s-and-what-does-it-do).

Noen ide om hva dette "andre" kan ha vært (utenom om canola oil'en)? Evt produktnavn på canolaoil baserte skumkontrollere og hvor dette kan skaffes?

Har også funnet litt om Fermcap® AT som skal være "bedre" ut ifra ett helseperspektiv og også "bedre" for gjæren (?). Finner derimot ikke dette i svenske/norske nettbutikker. Tips?

Praktisk forskjell i bruk mellom ulike produkt? Er silikonbasert så "helseskadelig" at det betyr noe i praksis?



FOAM KONTROLL MED AKVARIEPUMPE I STARTER:

Jeg bruker akvariepumpe med messingstein i starter - boblet over totalt sist.

- Silikonbasert defoamer kan være med å koke, men vil da, om jeg forstår det rett, sedimentere etterpå.
- Jeg er primært ute etter skumkontroll ved oksygenering av starter i E-kolben, men hadde jo vært praktisk å ha i under kok av starter jag jeg koker direkte i E-kolben.
- Vil deskummifiserings-effekten da være borte når jeg legger i luftesteinen og kjører på med pumpa i 24 timer om jeg har kokt silikonbasert foam controll?
- Alternativet blir jo å ha i foam-controllen etter att DME har kokt i starteren, men hadde vært fint å ha det under kok også for å minske risk for at det bobler over i E-kolben jeg koker i...

Mtp hvordan det bobler og dannes "krausen" nå i gjærkaret kommer jeg trolig prøve ha foam controll i gjærkar også "neste gang".
Har lest noe om endring i bitterhet ved silikonbasert foam kontroll i gjærkar? Trolig rundt 10% bitrere ifølge flere hjemmesider.
Hva betyr dette rent praktisk? Justerer dere ned andelen bitterhumle i oppskriften eller merker man ikke 10%?


OKSYGENERING

Bruker akvariepumpe i gjærkar med messingstein for oksygenering.

Hvor lenge er lenge nok å ha på pumpa? Når vel ikke mer en 8ppm uansett, men ettersom gjæren bruker O2 må det jo være bra å føre til mer ettersom oksygenet blir brukt av gjæren under reproduksjonsfasen.

Leste i en annan tråd at Gahr sa: "Etter at den aktive gjæringen er i gang bør man ikke få inn oksygen i ølet."
I forhold til oksidering av vørteren er jo dette "velkjent" for meg, men, det jeg ikke helt har klart å finne svar på er når den aktive gjæringen er i gang?
Her på forumet har jeg etter litt søking funnet innlegg med alt ifra 12 timer til visse som sier betraktelig lavere...
I brygget fra igår ploppet det bra i gjærlåsen 1-2 timer etter pitching, betyr dette at "aktiv gjæring" er i gang?

Men, kan slutkontentan være at ca 30-40 min lufting med akvariepumpe er bra?


SEKUNDÆRKAR:
Brygget igår "Kinn Vestkyst IPA" fra boka "Øl fra hånd til munn". Ifølge oppskriften skal den over i sekundærkar før tørrhumling.
Både her på forumet og JJ Palmer HTB kan man få inntrykk av at dette med sekundærkar er unødvendig så lenge ølet ikke skal ligge på gjærtank mer enn 2-3 uker, da autolyse i praksis ikke er noe problem så "tidlig".

Er det andre fordeler med å stikke om til sekundærkar før man tørrhumler denne øllen eller kan jeg like så godt droppe det?


OG VED BIAB:

Bryggingen av "Kinn Vestkyst IPA" gikk bare nesten som planlagt. Ifølge oppskriften skulle malten og tenkt vannmengde gi vørter med OG på 1.079.
Etter litt matematikk og begrensninger i gryta (36 liter) begynte jeg med 27 liter vann til 8,5 kg malt.

Ifølge mine utregninger måtte jeg "skylle" med ca 11 liter for å nå litermålet etter kok av vørter med min avdampning (15% på 90 min).
Preboil OG etter å ha skyllt med 7 liter vann (infusjon av maltet en gang til i 7 liter vann ca 10 min og så skylt BIAB-posen med denne væsken igjen over gryta) lå på 1,060. Måler var 1,069.

Synes selv alt gikk så bra (spot on temperatur). Ratio vann/korn 3,1 var maks her i gryta under mesk.

Får jo ikke ut vørt med høyere OG under skylling, så må jo få ut "høy OG" ved første infusjonsmesken i BIABen.
Her endte jeg opp med 1,073 som OG men "bare" 20 liter i gjærkar der målet var 23 (og da har jeg gått ned to liter mot grunnoppskriften med samme mengde korn).

Tanker om hva som kan være begrensende faktor?

Igjen, mange mange spørsmål - men lykkelig om jeg får svar på et par!

Mvh

Sven R
 
Angåande BIAB: Det er vel vanleg med litt lågare effektivitet i ein slik? Du skriv ikkje noko om effektiviteten i bryggeriet ditt. Har du rekna om oppskrifta til din effektivitet?
 
Angåande BIAB: Det er vel vanleg med litt lågare effektivitet i ein slik? Du skriv ikkje noko om effektiviteten i bryggeriet ditt. Har du rekna om oppskrifta til din effektivitet?

Har ikke regnet på det enda nei. Rett og slett ikke kommet meg så langt, men det har med noe så enkelt å gjøre at jeg har truffet spot on på OG de andre oppskriftene (høyeste OG tidligere 1,075). Derfor ikke tenkt på det som "nødvendig" enda...
 
Ingen som har noe input? Maaaange spørsmål...
Et tips til neste gang kan være å begrense antall spørsmål i én post, eller i det minste oppsummere kort til slutt, så det kommer tydelig frem hva du lurer på. Tipper du får flere svar når det er mindre å bite over.. ;)

Ang omstikking: Tipper dette står i oppskriften fordi Kinn gjør det. Som hjemmebrygger ville ikke jeg gjort det. Jeg gjør det aldri på ales.

Ang meskeutbytte: Du har hatt lavere utbytte enn forutsatt i oppskriften. Hvis du beregner ditt eget utbytte for de batchene du har satt hittil kan du få en pekepinn på utbyttet du kan forvente for en gitt oppskrift. Dermed kan du justere maltmengdene slik at oppskriften passer ditt oppsett.
 
Et tips til neste gang kan være å begrense antall spørsmål i én post, eller i det minste oppsummere kort til slutt, så det kommer tydelig frem hva du lurer på. Tipper du får flere svar når det er mindre å bite over.. ;)

Ang omstikking: Tipper dette står i oppskriften fordi Kinn gjør det. Som hjemmebrygger ville ikke jeg gjort det. Jeg gjør det aldri på ales.

Ang meskeutbytte: Du har hatt lavere utbytte enn forutsatt i oppskriften. Hvis du beregner ditt eget utbytte for de batchene du har satt hittil kan du få en pekepinn på utbyttet du kan forvente for en gitt oppskrift. Dermed kan du justere maltmengdene slik at oppskriften passer ditt oppsett.

Tenkte på det, men bra å vite at det var sånn i praksis også ;) Hadde knapt orket lese min egen post...

Har "lest på" en del, men, det spørsmålet jeg blir minst klok på er vel egentlig dette med Foam Controll-produkt. Lite å velge på i nettbutikkene i sverige/norge, men virker jo fra andre poster jeg leser at relativt mange bruker det. Er det

Så viktigste spørsmål kan vel oppsummeres som:

Hvilket foam controll-produkt bruker "du", hvorfor og hvor har du kjøpt det?
 
Primærkaret hos Kinn er vel åpent kar, så omstikking til "lukket", tilsvarende det fleste hjemmebryggere bruker (bortsett fra størrelsen..). Med gjærlås/blow off tube el.l. Du kan nok helt sikkert droppe omstikkingen om du ikke har full kontroll på miljøet der karet står. Eller ta en sjanse, og kanskje få bedre øl..
 
Primærkaret hos Kinn er vel åpent kar, så omstikking til "lukket", tilsvarende det fleste hjemmebryggere bruker (bortsett fra størrelsen..). Med gjærlås/blow off tube el.l. Du kan nok helt sikkert droppe omstikkingen om du ikke har full kontroll på miljøet der karet står. Eller ta en sjanse, og kanskje få bedre øl..

Første gangen jeg brygger "Vestkyst" og var i utgangspunktet sugen på å "følge oppskriften" så nærme som mulig. Men, så fikk jeg ikke tak i rett gjær og endte med WLP007. Så boblet gjærstarteren over... Så ble utbytte litt lavt... Så ble temperaturen i (lukket) kar under første 2 gjæringsdager noen grader for høyt...

Jeg er helt sikker på at det blir en god øl ;) Men, tror jeg dropper dette med sekundærkar. Jeg har enda til gode å lese om hva jeg "får" ved å stikke om etter så kort tid og derimot har mange flinke folk antydet at det ikke gjør så stor praktisk forskjell i visse tråder og bøker (selvfølgelig avhengig av situasjonen, men tolker det som om det gjelder denne ølen...).
Var mest om noen hadde info om hva man faktisk oppnår av postive effekter ved omstikk akkurat på Vestkyst jeg var ute etter.

Men, takk for svar!
 
Angsten rundt å tilsette silikonbaserte skumdempere synes jeg blir drøyt. Øl er jevnt over temmelig farlig. Store mengder etanol som har en så lang liste over skader at det er helt fælt. Store deler av befolkningen opplever til dels kraftige giftreaksjoner regelmessig.

Disse silikonproduktene gies forøvrig til spedbarn for å dempe kolikk. Vi snakker altså om et stoff som er godkjent for bruk uten resept på bittesmå mennesker helt uten toleranse for å håndtere giftstoffer. På tross av slik bruk i lang tid er det ikke funnet noen skader over tid.

Så nei, så lenge du har en moderat dosering og ikke spiser hele gjærkaka (hvor mesteparten ender opp) så er du helt trygg. Sannsynligheten for å få skader fra etanolen er langt høyere. Fok dør hver eneste dag av det.
 
Angsten rundt å tilsette silikonbaserte skumdempere synes jeg blir drøyt. Øl er jevnt over temmelig farlig. Store mengder etanol som har en så lang liste over skader at det er helt fælt. Store deler av befolkningen opplever til dels kraftige giftreaksjoner regelmessig.

Disse silikonproduktene gies forøvrig til spedbarn for å dempe kolikk. Vi snakker altså om et stoff som er godkjent for bruk uten resept på bittesmå mennesker helt uten toleranse for å håndtere giftstoffer. På tross av slik bruk i lang tid er det ikke funnet noen skader over tid.

Så nei, så lenge du har en moderat dosering og ikke spiser hele gjærkaka (hvor mesteparten ender opp) så er du helt trygg. Sannsynligheten for å få skader fra etanolen er langt høyere. Fok dør hver eneste dag av det.

Herlig. Litt dette jeg mistenkte selv, men alltid greit med andres "fasit" enn bare min egen (som jeg vanligvis tror i overkant mye på)....

Funderte faktisk på muligheten til bare å kjøpe Miniform, http://www.felleskatalogen.no/medisin/minifom-aco-hud-561553 og bruke det ;) Men, er vel en del følgestoffer der som man kanskje kan unngå i de ment for bryggeribruk.

Da blir det en "vanlig" hederlig silikonbasert foam control på meg ved neste kjøp.

Takk for input.
 
Angsten rundt å tilsette silikonbaserte skumdempere synes jeg blir drøyt. Øl er jevnt over temmelig farlig. Store mengder etanol som har en så lang liste over skader at det er helt fælt. Store deler av befolkningen opplever til dels kraftige giftreaksjoner regelmessig.

Disse silikonproduktene gies forøvrig til spedbarn for å dempe kolikk. Vi snakker altså om et stoff som er godkjent for bruk uten resept på bittesmå mennesker helt uten toleranse for å håndtere giftstoffer. På tross av slik bruk i lang tid er det ikke funnet noen skader over tid.

Så nei, så lenge du har en moderat dosering og ikke spiser hele gjærkaka (hvor mesteparten ender opp) så er du helt trygg. Sannsynligheten for å få skader fra etanolen er langt høyere. Fok dør hver eneste dag av det.

Nå gjelder vel ikke dette helt lenger med dagens grandiose bysentrum og overpopulasjoner. Men, som Tim Minchin sier i Storm (og mange andre):

"The solution to pollution is dilution"

En dråpe "silikon" i 20 liter øl der nesten alt ligger i trubben tar jeg sjansen på.
 
Angående denne "andre" anti-foamen du har lest om, er det nok et produkt som heter Patco 376, som produseres av Birko.
Det er basert på canola-olje (en variant av raps-olje).

Hvor farlig/ufarlig det er å drikke små mengder silikon får den enkelte ta stilling til selv, men i USA tar helsemyndighetene det såpass alvorlig at kommersielle bryggerier ikke kan selge øl tilsatt flytende silikon, uansett hvor liten denne mengden er.
Helsemyndighetene i USA (FDA) har imidlertid sagt at det er OK i brygge prosessen å bruke flytende silikon, men at silikonen deretter må fjernes før produktet går ut til konsumentene.
Restriksjonene er: Max tilsatt 10 ppm (parts per million) i prosessen, deretter må silikonen fjernes enten ved hjelp av filtrering eller sentrifugering.

Det er endel craft-bryggerier i USA som ikke ønsker å filtrere ølet og bruker derfor Patco 376.
Problemet for hjemmebryggere er at dette stoffet er vanskelig å få kjøpt i småflasker, vanligvis kun i hele fat/tønner.
Jeg har funnet en forhandler som tapper dette på småflaske (1 oz ~ 30 ml).
http://www.chicompany.net/index.php?main_page=product_info&cPath=376_261_388_307&products_id=2293
 
Angående denne "andre" anti-foamen du har lest om, er det nok et produkt som heter Patco 376, som produseres av Birko.
Det er basert på canola-olje (en variant av raps-olje).

Hvor farlig/ufarlig det er å drikke små mengder silikon får den enkelte ta stilling til selv, men i USA tar helsemyndighetene det såpass alvorlig at kommersielle bryggerier ikke kan selge øl tilsatt flytende silikon, uansett hvor liten denne mengden er.
Helsemyndighetene i USA (FDA) har imidlertid sagt at det er OK i brygge prosessen å bruke flytende silikon, men at silikonen deretter må fjernes før produktet går ut til konsumentene.
Restriksjonene er: Max tilsatt 10 ppm (parts per million) i prosessen, deretter må silikonen fjernes enten ved hjelp av filtrering eller sentrifugering.

Det er endel craft-bryggerier i USA som ikke ønsker å filtrere ølet og bruker derfor Patco 376.
Problemet for hjemmebryggere er at dette stoffet er vanskelig å få kjøpt i småflasker, vanligvis kun i hele fat/tønner.
Jeg har funnet en forhandler som tapper dette på småflaske (1 oz ~ 30 ml).
http://www.chicompany.net/index.php?main_page=product_info&cPath=376_261_388_307&products_id=2293

Takk, er nok dette som er produktet ja.

Passe störrelse forpakning, passe pris ($2,99). Frakten på $$43.95 gjör nok derimot at jeg kommer pröve klassisk silikonbasert...

Uansett, klokere enn för. Takk for tipset!
 
Tilbake
Topp