NØ Havrestout. Hvilken gjær?

Finn Berger

Moderator
Jeg liker NØs havrestout, og fant ut at jeg skulle prøve å dyrke opp gjæren. Jeg mistenker at det er WLP 002 - og i så fall kan jeg spare meg bryet, for jeg har den - men har ikke klart å finne ut noe. Noen som vet?
 
002 er ikke så sinnsykt ulik 007. Har du den er jeg sikker på at du får et knallgodt øl ved gjenbruk av den gjæra. Når du er inne på endringer i oppskriften til nøgne, ville jeg redusert mengden molasses/demara. Jeg synes havrestouten dems domineres for mye av det.
 
Takk - det stemmer sikkert at det er 007. Den skal ha samme smaksprofil som 002, men er mer effektiv. Hva om jeg blander de to? Det skulle det vel ikke være noe i veien for?

Jeg skal ikke brygge havrestout nå, men takk for rådet:). Mesket en dobbel porsjon Vestkyst i dag, og tenkte at jeg kanskje skulle bruke denne blandingen på en mindre del. Jeg har en følelse av at 013 er en nokså vesentlig del av magien ved Vestkyst, men det skulle nå være artig å smake forskjellen likevel. Og så er jeg ikke sikker på om jeg har optimal mengde med 013, så det er også en grunn. (Underpitche er dumt, vel?)
 
Sist redigert:
002 er ikke så sinnsykt ulik 007. Har du den er jeg sikker på at du får et knallgodt øl ved gjenbruk av den gjæra. Når du er inne på endringer i oppskriften til nøgne, ville jeg redusert mengden molasses/demara. Jeg synes havrestouten dems domineres for mye av det.

Mener du at Havrestouten til NØ inneholder Melasse eller Demerara? Havrestouten på 4,5%? Kunne vært interessant å sett oppskriften, hvis du har den.
 
Sist redigert:
Mener du at Havrestouten til NØ inneholder Melasse eller Demerara? Havrestouten på 4,5%? Kunne vært interessant å sett oppskriften, hvis du har den.
Jeg mente jeg smakte en del av det i den. Har ikke sett oppskrift så kan ikke være skråsikker. Tror det var polversjon jeg prøvde. Veldig usikker. Husker bare at jeg stussa litt.
 
Tilbake
Topp