Jeg har et forsøk underveis med malting, men det store problemet er å få tak i en bygg sort egnet til malting. I 2006 ble et forsøk med malting avsluttet her i Skjåk med konklusjonen at det neppe kunne bli lønsomt. men jeg er sikker på at det var noen store feil med det forsøket, blandt annet gjorde det svenske malteriet som ble benyttet en svert dårlig jobb. dette malteriet er nå nedlakt. Det ble også satt i gang et forsøk i vestfold med tanke på større norske bryggerier men det forsøket ble stoppet grunnet liten interesse fra bryggeriene. Malting i stor skala kommer nåk ikke til å lønne seg i norge, men det skulle la seg gjøre å lage malt til et par små bryggerier eller til hjemme bryggere/tradisjons bryggere.
Jeg har nå maltet to typer hvete (Dala hvete og Fram) Svedja rug og en bygg sort kalt Olve. Jeg har enda ikke brygget med malten. Men jeg lavde litt krystall malt av alle sammen. Byggen er nok bare å glemme den gav kun litt sødme, en svak tyggegummi effekt (mye protein) men ellers god smak. de to hvete sortene gav mye sødme, noe tyggegummi effekt. aromaen var meget interesang Dala hveten gav en krystall malt som luktet nydelig av jordbær, Fram har en mere normal karamel/maltaktig aroma. Det kan være en liten forskjel i prosessen som har gitt denne aroma forskjellen, jeg må malte flere runder for å finne ut det. Svedja rugen gav også mye sødme lite tygge gummi effekt og god intens karammel aroma. Denne har jeg brukt en mindre mengde av i mit siste brygg med lovende resultat. Jeg planlegger å brygge en hvete øl og en rug øl snarest, der jeg skal bruke ca 35% pale rug og pale hvete malt og 8% krystall av rug og hvete, resten blir en blanding av gulvmaltet pilsner malt (fra kølster materi/brygeri i danmark) og Vienna malt. Jeg skal brygge disse bryggene side om side, og bruke en protein rest og 90 min koking, sikter på ca 13 IBU med Hallerrtau mittlefrueh som eneste humle tilsat ved 30 min og 10 min.
Jeg er fremdeles på utkikk etter en eller flere byggsorter egnet til malting og har muligens fåt tak i noen få kilo med Domen og Saana. Domen er en Norsk sort fra ca1950 og er godt egnet til malting Sana er en finsk sort og var den sorten de brukte hær i Skjåk i 2006. Tilgjengelig het av egnede sorter er det størst problemet resten er bare prøving og feiling og mye tolmodighet, maltingen i segselv er ikke vanskelig selv om det er mange prosseser som skal gjøres riktig for å få et godt og forutsigbart resultat.