Ny CO2 flaske, tomt etter ett fat

Andreas_87

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg kjøpte meg fat starter sett fra bryggselv i fjor i September med 12 liter fat. Fikk bare brukt det en gang til en Saison, og brygget en rye ipa nå som jeg hadde på fatet. Trykksatt i en uke og tappet meg første øl som fungerte fint. Kom dagen etterpå og skulle tappe meg øl nr 2, men da var det jammen tomt!
Har skjønt at et CO2 fat skal vare til ca 15 19 liter fat, så dette er jo alt for lite..
Har ikke hørt noe surring eller slikt som skal indikere lekkasjer. Har sprayet på med star san og sett etter bobler men virket tett..
Kan det være jeg har fått en nesten tom flaske, eller er det noe annet?
Var på bryggselv, men de sa jeg bare måtte fylle på og teste...
 
Om du ikke tighter godt til med slangeklemmer kan gassen begynne å sive ut når du ikke hører etter, og da kan det bli tomt ganske fort.
 
Det er lurt å skru igjen gassen når den ikke brukes. Lekkasjer kan oppstå plutselig. Samtidig unngår du overkarbonert øl også.
 
Dersom du bestilte på nett og det ble sendt til deg så tømmes flaska da det ikke er lov å sende gass under trykk
 
Det er lurt å skru igjen gassen når den ikke brukes. Lekkasjer kan oppstå plutselig. Samtidig unngår du overkarbonert øl også.
Men vil ikke ølen miste CO2 i løsning da og bli flatt?

Utrolig tungvint det skal være å få fyllt disse co2 flaskene også. Ernst Nilsen hadde ingen på kontoret og Aktiv brannvern hadde kun folk der på Mandag :p. I tillegg har jeg ikke bil, så avhengig av at en kompis hjelper meg og kjører (i arbeidstida)..

Ingen andre, lettere steder å fylle en flaske?
 
Men vil ikke ølen miste CO2 i løsning da og bli flatt?

Utrolig tungvint det skal være å få fyllt disse co2 flaskene også. Ernst Nilsen hadde ingen på kontoret og Aktiv brannvern hadde kun folk der på Mandag :p. I tillegg har jeg ikke bil, så avhengig av at en kompis hjelper meg og kjører (i arbeidstida)..

Ingen andre, lettere steder å fylle en flaske?
Ølet blir ikke flatt hvis du ikke har lekkasje. Når ølet er ferdig karbonert trenger du bare slippe på litt gass når tappingen begynner å gå for sakte.
 
Tilbake
Topp