O2 ved malingsblander?

BrewBoy

Norbrygg-medlem
Har sett at flere har O2-måler her på forumet. Har noen målt O2-niva etter kraftig visping med malings-/mørtelblander, eller kunne noen gjøre dette? Hadde vært ok å få tall på dette, da det etter min mening må være mer effektivt en å riste dunken litt (som visstnok kan gi oppmot 8 ppm). Hvis kraftig visping ikke gir mer enn 8 ppm må man vel vurdere ren O2 ved tyngre øl og lager.
 
Malingsblander vil visst ikke gi mer enn 8ppm det heller, men det er utvilsomt mer lettvint enn å sitte å vugge på bøtta. Brukte malingsblander tidligere, men kom å bedre tanker da jeg kom på at jeg bruker jo samme maskinen til valsing av malt, så den er full av maltstøv.
 
8ppm er maks ved bruk av luft (vs ren O2), uavhengig av teknikk. Malingsblander er dog mye lettere og min foretrukne måte frem til jeg får på plass O2-opplegg.
 
8ppm er maks ved bruk av luft (vs ren O2), uavhengig av teknikk. Malingsblander er dog mye lettere og min foretrukne måte frem til jeg får på plass O2-opplegg.
Ok, ser at flere hevder at 8ppm er maks O2 oppløsning uansett metode og det er kanskje riktig, men kan noen vise til pålitelige målinger? På hvilket grunnlag er dere så sikre?
 
har bare referert til det som regnes som pålitelige kilder, boka Yeast f.eks. omtaler 8ppm som en absolutt verdi,
"With plenty of headspace, a strong back, and lots of vigorous shaking, a home-brewer can get levels as high as 8 ppm into the wort. This is about the maximum using air. Using an aquarium pump with a sintered stone will not result in more than 8 ppm, even with extended times"

Og dette er jo fysikk, backes opp med denne som viser hva som er mulig i rent vann (nå er jo ikke vørter rent vann men relativt sett er det samme fysikk som gjelder) http://www.engineeringtoolbox.com/oxygen-solubility-water-d_841.html

Ser ingen grunnlag til å betvile ovenstående, men dersom du trenger ennå mere info så har Wyeast en fin artikkel https://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm

Er du ennå ikke overbevist så kjøp (dyrt) måleutstyr og publiser resultatet her er nå mitt forslag.
 
Har lest Wyeast sin info tidligere, og husker nå at jeg lurte litt på om "whipping" er det samme som kraftig pisking med malingsvisp. Men de listet ikke opp denne metoden i tabellen, bare konstaterer at det er 8ppm som er mulig ved luft.

Max O2-oppløsning i vann synes å være 10 mg/l ved 15 grader, og ca. 9mg/l ved 17-18 grader, og hvis dette er det samme som ppm og det er overførbart til vørter synes det som om det er helt kurant å oppnå de anbefalte 8-10 ppm med bare luft. Er ikke helt komfortabel innen fysikk.

Men det hadde likevel vært ok om noen med O2-måler kunne sjekket O2 i vørter etter kraftig omgang med malingsvisp. Det ville lagt saken død.
 
Ved normal romtemperatur kommer du ikke over 8 ppm med luft. Oksygeninnholdet i lufta avgjør dette, metoden er irrelevant.
Har du en kilde til dette?
Strider mot tester gjort av WhiteLabs som mener at det er mulig opp til 14-15ppm, eller er det jeg som forstår foredraget feil? Sjekk link -
 
Tror nok du har misforstått.

Det finnes utallige kilder, her er én: http://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm

Oksygenkonsentrasjonen i vanlig luft er ikke høy onk til at du får inn mer enn 8 ppm.

Ja oksygennivået er vel ca 21% i vanlig luft, noe avhengig av blant annet høydenivå.

Jeg fant også igjen endel kilder som angir 8ppm som teoretisk maks fra vanlig lufting.

Men hva snakker de da om i videoen? Hun får spørsmål fra publikum om det er mulig å nå 14ppm med kun risting eller pumpe og hun svarer ja, men det tar noe lengre tid. Se litt fra 15min og utover.
 
Ja oksygennivået er vel ca 21% i vanlig luft, noe avhengig av blant annet høydenivå.

Nope. Deltrykket blir lavere i høyden, men gasskomposisjonen er den samme. Fremdeles ~21% oksygen i luften på Himalaya med andre ord.

Men hva snakker de da om i videoen? Hun får spørsmål fra publikum om det er mulig å nå 14ppm med kun risting eller pumpe og hun svarer ja, men det tar noe lengre tid. Se litt fra 15min og utover.

Målefeil kanskje. Løselighet til gasser i væske er ikke akkurat ukjent terreng i vitenskapen. I plottet nedenfor kan du se løseligheten til oksygen som funksjon av temperatur i reint vann ved 1 bar absolutt trykk, altså omkring det samme trykket som i våre omgivelser. Løseligheten vil synke med økende vørterstyrke:

oxygen-solubility-water.png


http://www.engineeringtoolbox.com/oxygen-solubility-water-d_841.html
 
Nope. Deltrykket blir lavere i høyden, men gasskomposisjonen er den samme. Fremdeles ~21% oksygen i luften på Himalaya med andre ord.

Det er nok riktig, men væskes evne til å holde disolved oxsygen er avhengig av blant annet temperatur og trykk, ergo vil du ikke oppnå samme ppm DO på himalaya som i lavland med samme utgangspunkt.

Men hvordan oppfatter dere videoen da?
Finner det selfølgelig noe spesiellt at det informeres slik av leder av laboratoriet på white labs. For å oppnå 14ppm DO må også væskens temperatur ligge betydelig lavt uavnhegig av metode.
 
Det er nok riktig, men væskes evne til å holde disolved oxsygen er avhengig av blant annet temperatur og trykk, ergo vil du ikke oppnå samme ppm DO på himalaya som i lavland med samme utgangspunkt.

Trykk spiller selvsagt inn på løseligheten, som vist i det samme plottet.

Men hvordan oppfatter dere videoen da?
Finner det selfølgelig noe spesiellt at det informeres slik av leder av laboratoriet på white labs. For å oppnå 14ppm DO må også væskens temperatur ligge betydelig lavt uavnhegig av metode.

salt-in-hands-web.jpg


(i mangel av klype)
 
Jeg henger meg stadig opp i at John Palmer foretrekker luftinnblanding (akvariepumpe) framfor O2.
Blir det ikke feil å la alt avhenge av tallet 8ppm? Det viktige må vel være om gjæren får et stort nok volum oksygen totalt tilgjengelig i løpet av den tiden den trenger for å ete seg opp? Luft kan jo tilføres kontinuerlig med pumpe, eller i flere omganger med malingsblander. Jeg er klar over at den siste metoden har den svakheten at den øker risikoen for å forurense vørteren, men bortsett fra det skulle vel metoden fungere greit?
 
Tilbake
Topp