ØL Kooperativbryggeri i Stavanger

Eyvind Ohm

Norbrygg-medlem
Hei , se vedlagt fil og send meg en melding om dette er interessant for noen du kjenner eller deg selv..
Har sagt vi skal være 20 før vi stifter det med tanke på utgifter og lokale og er nesten i mål med dette nå.
Så blir det opp til eierne etterpå hvor mange flere vi blir.
Jeg hadde håpet å få med en del av dere som er litt bevandret i faget, har ikke postet dette så mange andre plasser. Spørsmål skal jeg svare på etter beste evne men ta gjerne kontakt i en melding/epost.
Kan også ta kontakt med meg på facebook, har laget en gruppe på de som vil være med. Målet er å stifte selskapet nå i mars og inngå leieavtale.
Linken fører deg til min dropbox hvor pdf fila er tilgjengelig:

******TRYKK HER*******
Andre forslag til hvordan vi kan få til denne sosiale arenaen for hjemme bryggere i Stavanger vil jeg gjerne høre.

Mvh Eyvind:)
 
Hva er grunnen til å starte et samvirkeforetak i stedet for en forening?

For meg framstår samvirkemodellen som litt fremmed for noe som først og fremst er sosialt og i liten grad økonomisk aktivitet.
 
Hva er grunnen til å starte et samvirkeforetak i stedet for en forening?

For meg framstår samvirkemodellen som litt fremmed for noe som først og fremst er sosialt og i liten grad økonomisk aktivitet.


Hei, det er et bra spørsmål. Noe av det viktigste synes jeg er at du har en andel som du er med på å øke /ivareta verdien på så lenge du er med. Skulle du ønske å trekke deg ut vil din innsats i dugnad og utstyr verdsette andelen for en ny som vil komme inn på et senere tidspunkt (når det blir en åpning) . I prinsippet er det ikke så ulikt aksjer men det er ingen som kan få majoritet i de verdiene av utstyr som etterhvert vil bli skapt av andelseierne.
Ser dette er brukt i andre steder som på Østlandet og i Danmark. I landbruket som også er en produksjonsenhet er samvirke en fin og demokratisk eierstruktur som ivaretar alle.

Mvh Eyvind
 
Samvirkebryggeriene på Østlandet ser ut til å være litt underlig organisert. All omsetning (og sannsynligvis verdiskapning) går gjennom et aksjeselskap som eies av daglig leder i Oslo samvirkebryggeri. Jeg synes ikke det er en god modell, og håper det er noe vi ikke ser mer av.

Ulempene jeg ser med samvirkeforetak er egentlig todelt. Den ene er moms og det andre er samarbeid. Samvirkeforetak blir momspliktige ved 50.000 i omsetning, som alle andre selskap, mens en forening normalt ikke vil bli momspliktig for medlemsaktiviteter. Samvirkeforetaket kan heller ikke søke momskompensasjon. I tillegg ville jeg sett på om et samvirkeforetak gjør det vanskeligere å samarbeide med de som ikke skal være med å brygge. For eksempel har vi i Oslo amatørbryggerlaug mange medlemmer som aldri bruker bryggerier, men som allikevel kan delta på kurs og andre aktiviteter.

Fordelen med et samvirkeforetak er jo helt klart at det kan være greiere å skyte inn kapital enn i en forening.
 
Samvirkebryggeriene på Østlandet ser ut til å være litt underlig organisert. All omsetning (og sannsynligvis verdiskapning) går gjennom et aksjeselskap som eies av daglig leder i Oslo samvirkebryggeri. Jeg synes ikke det er en god modell, og håper det er noe vi ikke ser mer av.

Ulempene jeg ser med samvirkeforetak er egentlig todelt. Den ene er moms og det andre er samarbeid. Samvirkeforetak blir momspliktige ved 50.000 i omsetning, som alle andre selskap, mens en forening normalt ikke vil bli momspliktig for medlemsaktiviteter. Samvirkeforetaket kan heller ikke søke momskompensasjon. I tillegg ville jeg sett på om et samvirkeforetak gjør det vanskeligere å samarbeide med de som ikke skal være med å brygge. For eksempel har vi i Oslo amatørbryggerlaug mange medlemmer som aldri bruker bryggerier, men som allikevel kan delta på kurs og andre aktiviteter.

Fordelen med et samvirkeforetak er jo helt klart at det kan være greiere å skyte inn kapital enn i en forening.

Det er nettopp dette med at det skal være trykt å skyte inn kapital som var forlokkende med driftsselskaps valget. for da blir ingen av eirene i en makt posisjon og vi er trygge på at ingen rømmer fra sitt ansvar på innbetaling månedlig for å dekke leie.
Siden vi har en andelseinskudd på 5000,- som man kan få tilbake om man selger andelen videre vil ikke samvirke ha en høy risiko. (vi vil kunne legge gjeld på manglende innbetalt andel slik at en eventuell kjøper av denne andelen vil kunne sjekke med oss om tidligere eier har misligholdt sitt ansvar og vurdere hvor mye mindre han vil betale for denne andelen.. )
Vi komme rikke til å ta opp gjeld i samvirke siden det er så mange eiere, og vi vil i teorien ha 10 måneder på oss å finne en ny andelseier hvis en trekker seg ut og ikke betaler den faste husleien på 500 ( som er basert på 20 eiere) blir vi 40 er det 20 måneder før vi har brukt opp verdien av andelen...
Regnskap og moms å de..:
Når alle inntektene blir spist opp av utgifter er det ikke så mye moms bekymringer i dette regnskapet.
Selve østland modellen er heller ikke noe vi kopierer siden vi ikke legger inn et AS men holdere dette som et rent samvirke.
(legg merke til at vi skal stifte en egen modell og ikke skal slå oss sammen med de)
Kunne tatt forening men har da vanskeligere for å drive på måten vi har tenkt, siden vi ønsker å ha en kombinert bryggeri og samlingssted med bar og møterom for eierne. Andelen kan omsettes til andre om man ønsker å trekke seg ut. Meningen er at alle betaler inn likt og eier like mye. og legger ut for råvarer hvis de bruker utstyret. Samvirke vil kun føre regnskap på leie,strøm og innkjøp av utstyr. Det er ikke noen hensikt i å føre regnskap på råvarene hvis man ikke skal ta fortjeneste. så det tar hver enkelt gruppe å ordner selv. Hvis vi klarer å gjøre dette til en sosial arena for hjemmebryggene og kan dele erfaringer med kurs for bedrifter eller andre amatører så er dette et veldig lite blått bryggeri hvor en krone inn er en krone ut ...
Vi har ingen som helst planer om å selge det som lages for det er brygger lagene som dannes på hver batch som bestemmer hva de vil gjøre med sitt øl.

Verdien i andelene er direkte tilknyttet utstyret.

Så man kan enten kjøpe en Speidel til 25000 tusen selv, eller man kan bli med her og brygge sammen med andre og se på det som et bryggeri hvor du har like mye ansvar som de andre og til en mye hyggeligere pris i året.
 
Hvordan er 25 000kr hyggeligere enn 5000kr? :)

Fordi du totalt må ut med 13-14.000 kr første året, og deretter min. 6000 pr år. Ergo har du tjent inn Speidelen etter 2-2,5 år (og da har ikke verdien av Speidelen tapt seg mye, mtp salg av denne for å frigjøre kapital). Samt at man står litt friere om man har en Speidel i huset kontra å måtte brygge med x antall andre på en forhåndsbestemt dag.

Men for all del, det er sikkert en god løsning for mange som ikke ønsker å sitte på eget utstyr eller ikke har plass til dette. :)
 
@glennrlie

Ja det koster litt og komme i gang, og ja speidelen er spart inn ila 3 år, men da er du kanskje alene om bryggingen?
For meg handler dette også mye om det sosiale, nye kjennskaper, og kanskje nye vennskap? Hvem vet?

Når vi snakker om 20 mann vil det alltid bli dannet gruperinger, hvem som "klikker" mest sammen, men det er ikke slik at du alltid må gå ned og brygge med alle andre. I mitt tilfelle er vi en liten gruppe venner som hiver oss på, da blir det jo mest naturlig, i hvertfall i starten, at det er vi som brygger sammen. Etterhvert som tiden går og folk blir bedre og bedre kjent blir det forhåpentligvis slik at alle brygger med alle, alt ettersom hva folk har lyst og lage.

Her har folk kjangs til og bli med i en mellomstor gruppe med folk som har øl og brygging som hobby. I mitt tilfelle er dette en gyllen mulighet, og om det ikke skulle svare til forventningene, noe som alltid er en mulighet, så er det ikke mye penger som forsvinner.

Jeg kjenner på langt nær alle påmeldte, men fikk ett veldig godt inntrykk av Eyvind over telefon, og som sikkert mange vet, så er det lettere og ordlegge seg og få frem det man faktisk mener ved og snakke i steden for og skrive.

Er du nysgerrig ta kontakt med @Eyvind Ohm.
 
Mitt innlegg var kun for å forklare utsagnet, ikke for å snakke nedsettende om konseptet på noen som helst måte, bare for å ha protokollført det. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp