Ønsker innspill på Julebrygg forsøk

Engen

Norbrygg-medlem
Da jeg fikk lagt kone og barn tidlig, så kastet jeg meg rundt og snekret sammen min aller første oppskrift fra bunnen av. Det kombinert med begrensede kunnskaper i Beersmith førte til denne oppskriften som ble brygget søndag natt.

Det skal legges til at dette forsøket skal i hovedsak brukes i den årlige juleøltesten i gutteklubben, og effektivitet eller sluttmengde har vært helt uinteressant.

Brygget i Speidel 50 med kort maltrør.

3,76 kg Maris Otter
1,20 kg Red Crystal
0.33 kg Chocolate Rye
0,30 kg Peated

0,45 kg Dark Dry Extract
0,32 kg Blackstrap Molasses
28 gr North Down 8.2% @60 min
28 gr North Down 8,2% @30 min
1 Whirlfloc @ 15 min
12 gr Appelsinskall revet fersk @ 5 min
3 gr Kanel @ 5 min
2 gr Kardemomme @ 5 min
2 gr Nellik @ 5 min
2 gr Ingefær @ 5 min
44 gr North Down 8,2% @ 1 min

Innmesk 38 grader
65 grader i 60 min
77 grader i 5 min

Vann 25 liter oppstart
Vørter til gjæring (alt med) 14,3 liter
Ingen skylling


Ble grunnlurt av Beersmith (og meg selv) da jeg midt i konstruksjonen fant ut at jeg kunne få alle målene i Beersmith i metric istedenfor US. Det jeg ikke fikk med meg at da hang noen av parameterene seg opp, og jeg kunne glad og fornøyd konstatere at dette skulle ende ut på OG på 1.062 og FG 1.016 og da gi ett øl på ca 6% noe som var målet.

Det ble ikke helt som planlagt...

https://www.dropbox.com/s/8tplffmtbbf70x8/OG.jpg?dl=0

Da jeg endte opp på OG 1.089 så tok jeg å rehydrete 2 pakker med S04 og lot det stå til.

Da kommer spørsmålene:

1) Kan dette bli greit ?
2) Hva bør jeg legge temperaturen på under gjæringen og hvor lenge ?
3) Noe annet jeg bør vurdere, eller skal jeg ta livet med ro og la den stå i 14 dager på 20 grader ?

Det luktet skikkelig jul over hele nabolaget ihvertfall, og smaken på vørteren var overraskende god. Noe av krydderet hadde vært åpnet så jeg regner med at noe smak var tapt der.

Etter at jeg fikk lagt inn alt på nytt kom Beersmith ut med disse dataene:

OG 1.088
FG 1.027
Alc 8,2%
IBU 61,7
EBC 116,7
 
S04 gjør ihvertfall en knallbra jobb med mørkere øltyper. Har god erfaring med den i forbindelse med brygging av porter. Gi den god og kald lagring fram til jul, så blir du nok fornøyd!
 
Det kan helt sikkert bli bra det der :) bare pass på at temperaturen ikke går for høyt

Evt er det jo mulig å fortynne det så du kommer ned til planlagt OG
 
Målte den i går og da var kommet ned til 1.021. tempraturen ligger stabilt på 20 grader inne i tanken. Blir spennende å se hvor langt ned den går, da den teoretisk stoppe på 1.027. :)
 
En liten oppdatering på denne: Tok med en flaske til ett komersiellt mikrobryggeri og responsen var at flere av bryggerene mente den var fersk men hadde potensial. Den hadde da stått mørkt og svalt i 5 mnd. Noen som har noe inspill om det er noe jeg kan gjøre for at denne skal bli klar til denne julen ? :)

Kan også nevne av OG ble 1.089 og FG 1.017 på denne.
 
Tilbake
Topp