Oppgradering av BB30

kortulf skrev:
MEN: Det vil vel fort føre til oksygenering?

Merk at det er en forskjell på oksygenering og oksidasjon. Sistnevnte kan også oppstå før gjæring er i gang, les mer om hot side aeration her: https://byo.com/stories/item/861-hot-side-aeration--storing-hops-mr-wizard
 
Jeg vil gjerne se en god, vitenskaplig forklaring på hot side aerination. For koking vil
Fjerne oksygen fra veske. Det er vel heller en myte.
 
Enn så lenge ikke de helt store forandringene i Fjordgløtt Hjemmebryggeri. Men det som er gjort ser ut til å fungere greit i allefall - fremkommer ikke av bildet, men jeg har selvfølgelig isolert kjelen under brygging:
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    945,8 KB · Sett: 701
Er det noen her som har en formening om hva som er best av sirkulering kun i maltrøret, eller i tillegg kjøre sirkulering utenfor og
 
Om du ser forrige side er det i allefall en som anbefaler å også sirkulere på utsiden grunnet bedre temp kontroll. Vet ikke hvorfor, men kan innbille meg at det har noe med at føleren til BB sitter på utsiden av maltrøret, og jo mer sammenblandet disse veskene er jo riktigere temperatur vil man få:) (ref Hans Einar)
 
Vidark skrev:
Er det noen her som har en formening om hva som er best av sirkulering kun i maltrøret, eller i tillegg kjøre sirkulering utenfor og

Jeg vil tro det er bra å få med hele suppa. Ved forrige brygg stilte jeg termostaten på 66 *C for å komme til trinn to i meskeprosessen. Mens jeg venta rørte jeg litt oppi maltrøret og målte at tempen oppi der var langt under måltemp (kanskje litt over 50*C), mens det innebygde digitale termometeret viste 75+ og var stadig stigende. Da jeg skjønte at det faktisk var tilfelle at temperaturen var på vei mot 80 grader under der var jeg ikke sein om å begynne å sirkulere ved å tappe fra krana og helle over malten. Regner med sila i bunnen av røret hadde tettet seg litt så varmt vann ikke fikk strømmet opp(hvetemalt). Etter sirkulering fra kran og litt røring for å få ned vannivået i maltrøret gikk dette fint (virker som vannet enklere kommer seg ut av maltrøret når trykket er litt høyere i maltrøret sammenlignet med at vannet skal strømme opp der av seg selv. Det er vel enklere for vannet å gå på sidene av maltrøret og opp(?))

I tillegg til temperaturkontroll vil jeg tro det er bra for utbyttet å sirkulere med hele innholdet i kokeren.
 
Vidark skrev:
Er det noen her som har en formening om hva som er best av sirkulering kun i maltrøret, eller i tillegg kjøre sirkulering utenfor og

Jeg har i hvert fall positiv erfaring med å sirkulere på utsiden av røret. Jeg "spyler" mesken langs siden litt nedi kjelen for å få sirkulasjon, da blir ikke temperaturen på utsiden av røret så langt unna det som er inni... Jeg har imidlertid også noe trøbbel med at mesketemperaturen stiger litt fort etter at malten er tilsatt og at den fortsetter å stige etter at optimal temperatur er nådd. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal løse dette, men jeg tror at jeg skal øke trykket litt inne i røret slik det er foreslått i en annen post her. Per nå så sirkulerer jeg bare forsiktig i gjennom. Har sluttet å la være å sirkulere å la det stå stille. Sirkulerer i hele meskeperioden, og det ser ut til å fungere bra...
 
Dere som har hevet maltrøret i BB30, hvor mye er det hevet? Hva er avstanden mellom bunn i BB og bunn av maltrøret?
Og hva er fordelen med dette?
 
Øldal skrev:
Skal du bruke messing / kobber ville jeg forsikre meg at den er sinkfri.

Seint svar på eldre innlegg, men dog -- messing er en legering av kobber og sink som vanligvis inneholder 10-40% sink..., da synes det som om kobber er en bedre løsning hvis rustrfritt stål ikke er tilgjengelig.
 
Det er en annen lang tråd om erfaringer med bb30 her inne. Der står mye som er verd å lese, blant annet erfaringer og bilder av anretning for å styre vørter på begge sider av maltrøret. Det er i hovedsak to grunner til det. Det ene er mye lettere å få stabil temperatur nå pumpa kan gå på fullt hele tiden, det andre er at en måler mye lavere SG i vørteren som ligger rundt. Den blir i liten grad blandet opp om en bare resirkulerer gjennom maltrøret.


--
 
Så et annet spørsmål. Jeg sirkulerer fra første stund. I underkant av 20 liter vann på 5 kg korn. Sirkulerer i ca 90 minutt.
Så tømmer jeg væsken over i et gjæringskar.. Så tilsetter jeg va 12liter vann, for så å sirkulere i ca 45 minutter til.
Så tapper jeg væsken over i gjøringskaret. Rengjør bb'en, og så tilsetter jeg all vesken og setter på kok.
Er dette fornuftig måte å gjøre det på?
 
Vidark skrev:
Så et annet spørsmål. Jeg sirkulerer fra første stund. I underkant av 20 liter vann på 5 kg korn. Sirkulerer i ca 90 minutt.
Så tømmer jeg væsken over i et gjæringskar.. Så tilsetter jeg va 12liter vann, for så å sirkulere i ca 45 minutter til.
Så tapper jeg væsken over i gjøringskaret. Rengjør bb'en, og så tilsetter jeg all vesken og setter på kok.
Er dette fornuftig måte å gjøre det på?

Hvorfor gjøre det så vanskelig? Hele poenget med bb30 er jo at det er alt i en løsning og du bruker samme kjele til alt. Man skal ikkje sirkulert når man skyller, det skal bare renne igjennom...

-M-
 
Vidark skrev:
Å skylle med vann, uten å sirkulere var et bra tips ja!

Det er det som gjør at du får de siste "godsakene" ut av mesken, og som gjæren nå skal bearbeide videre. Enig med de som sier at dette er noe av poenget med BB30. Hvis du "finleser" bruksanvisningen som følger med i pakka, sånn omtrent nederst på side 3, står det forklart at skylling skla gjøres med x antall liter vann ETTER at maltrøret er løftet opp og plassert oppå den ringen som følger med.
Er som du "fersk" på maltbrygging, og hadde min første bryggedag med BB30 v3 nå på søndag. Ønsker deg lykke til!  :yes:
 
Gjorde et eksperiment i dag. Målte og etter skylling med vann til 1042. Prøvde deretter å sirkulere den samme væsken i 30 min. Endte opp med og på 1032. Stor forskjell.
Men hvor mye skyller dere med?
 
Tenkte jeg skulle kjøpe meg en nivåmåler og montere på BB. Lettere å holde styr på hvor mye som er i kjelen.
Noen andre som har gjort dette? Som kanskje har ett fint bilde å dele?
Gjerne hive med noen linjer om montering osv.
 
Tilbake
Topp