Optimal romtemperatur for gjæring

Hei!

Jeg skal snart gå i gang med mitt første brygg, og en (av mange) ting jeg lurer på er hvilken temperatur man bør ha i rommet under gjæringsprosessen? Jeg ser at 16 grader ofte går igjen, og jeg antar at dette er temperaturen i selve brygget? Betyr dette at romtemperaturen også kan være 16 grader, eller bør den være noe lavere? Og hvor følsom er gjæringsprosessen på temperatur/temperatursvingninger?

Mvh Haakon
 
Det er selvfølgelig temperaturen i vørteren som er viktig, og optimalt temperatur kommer an på gjæren. Om du bruker US-05, som er en populær og pålitelig tørr ale-gjær, er 16 til 21 °C greit. Gjæringen skaper en del varme, så romtemperaturen må være iallfall et par-tre grader lavere enn maks gjæringstemperatur, og vørteren må kjøles tilsvarende ned. (For høy gjæringstemperatur har en tendens til å skape fusel, som kan gi alkoholsmak, dårlig skum og hodepine.)

Når det gjelder følsomheten for temperaturvariasjoner er det selvfølgelig fremdeles temperaturen i vørteren som er viktig, og lange (24 timers), store variasjoner i romtemperatur er verre enn korte variasjoner, ettersom de korte ikke vil påvirke vørteren i noen særlig grad.
 
Takk for svar! Da sikter jeg meg inn på en romtemperatur på ca 15-16 grader. Etter kokeprosessen er ferdig, kjøler man da altså vørteren ned til f.eks 18 grader før man tilsetter gjær?

Og dette er sikkert et dumt spørsmål, men hvordan måler man temperatur (og Gravity) under gjæring? Skal ikke gjæringen skje i et lukket kar med gjærlås? Finnes det en sensor man legger inni gjærkaret som måler temperatur og Gravity (gjerne trådløst)?
 
Om romtemperaturen er på 16 grader, kjøler du vørteren til 16 grader eller litt under, så tar gjæren seg av temperaturstigningen på egenhånd. Du kan også heve temperaturen i rommet litt når gjæringsaktiviteten avtar (vanligvis etter tre–fire dager), for at gjæren skal holde seg lenger i løsningen og sikre god utgjæring.

For min del måler jeg ikke gravity i brygget under gjæringen, men temperaturen måler jeg med et elektronisk termometer fra Clas Ohlson, med proben tapet til utsiden av karet, med litt bobleplast som isolasjon. I tillegg bruker jeg en STC-1000 festet på samme måte, som kobler til og fra strømmen til fryseboksen jeg bruker som gjæringsskap. En dings av den typen du etterspør finnes i handelen, men er dyr og unødvendig.
 
Interessant med den temperaturkontrolleren. Men hvordan får du en fryseboks til å holde en så høy temperatur? Er ikke kjøleelementene der designet for dypfrys...? Er STC-1000 da koblet på kabelen til stikk-kontakten, og termostaten på fryseboksen satt til f.eks 16 grader, slik at den er enten av eller konstant på 16 grader?
 
Du finner rikelig med informasjon om STC-1000 om du søker på forumet. Det er en ekstern termostat som kan styre både varme og kjøl, og som rett og slett slår av og på strømmen på stikkontakten, ja. Temperaturen blir selvfølgelig ikke helt konstant, for kjøleelementet har ikke godt av å bli slått av og på i ett kjør. For min del har jeg den på ± 0,5 °C, som i realiteten blir omtrent +0,5 -1, på grunn av treghet i kjølingen. Proben til STC-1000 er teipet på uten noe særlig isolasjon, for at tregheten ikke skal bli for stor.
 
Tilbake
Topp