Presis oppskrift til Erdinger Weissbier-kopi ønskes

Lars skrev:
Har den rimeligste valsemølla fra Humlegården, og er godt fornøyd med den.
(Artikkel: 8372 - Valsverk Monster Mill MM-2 till maltkross, 1595 SEK)

Jeg har samme maltmølla som deg, dog kjøpt endel billigere direkte fra produsenten i Georgia, USA i forbindelse med ferie derover - var det ikke ca 110-120 USD med frakt innen USA?  Kjekt med familie i junaiten.:) Eneste tukkelet var at alle sikkerhetskontrollene på flyplassene på vei hjem var forferdelig nysgjerrige på hva denne dingsen var for noe rart, og jeg ble tatt til side for framsyning hver gang...

Men nok om uvesentligheter. Poenget mitt er hva som anbefales mht spalten mellom valsene. Selv bruker jeg "fabrikkinnstillingen" som synes å ligge på 2-3 mm. Jeg kan jo sjekke med en føler, nå tar jeg det bare på visuell hukommelse. Men dette er kanskje i meste laget - jeg får endel korn som har passert hele gjennom spalten. (Utbyttet ved meskingen ser likevel helt greit ut). Jeg mener å ha lest en anbefaling et sted om 1 mm spalte, skjønt jeg synes det virker veldig "trangt". Kommentar/anbefalinger?
 
Eneste jeg veit er at "de gamle" hadde som tommelfingerregel at kverna var riktig justert når det ble ett og annet helt korn som kom seg gjennom kverna. Kan virke som at kverna di er helt riktig justert.
 
1 mm er bra til byggmalt. Til hvete bør man strengt tatt male noe finere, men det er ikke så farlig. Potenslielt får man et litt lavere utbytte av hveten med 1 mm, men det kan man jo ta igjen ved å bruke litt mer. Jeg gidder ikke justere mølla spesielt for hvete (men så brygger jeg stort sett ikke weissbier, da).
 
Nedenfor følger oppskriften på en fullmeskings-"kopi" av Erdinger Hefe Weissbier, fra boka "Brew Classic European Beers At Home", av Graham Wheeler og Roger Protz. For andre oppskrifter i boka nevner de også alternativer med maltekstrakt, men ikke for denne. Skal vi tolke det slik at fullmesking er sterkt å anbefale for denne øltypen?
De nevner ikke gjærtypen, men det er helt opplagt at spesialgjæren "Weihenstephan" er et definitivt "must" for denne øltypen. Bryggelaget Medgang var uheldige og fikk ikke rette gjærtypen levert i tide til bryggingsdagen - i stedet for å avlyse/utsette bryggingen valgte vår "sjefsbrygger" å gjennomføre bryggingen med vanlig Nottingham alegjær - det ble selvsagt drikkelig øl av det også, men det var da svært kjedelig, og manglet det fine "hefeweizen"-preget av "kryddernellik" og "banan" (som altså ikke er faktiske ingredienser, men duft- og smakselementer som den rette gjærtypen frambringer).

"Original gravity" skal være 1051, 12,6 grader Plato.
"Racking gravity" (ved tapping på fat eller flaske) skal være 1011, 2,8 grader Plato.
"Single infusion" mesking ved 66 grader C i 90 minutter. Bryggeriet bruker riktignok "double decoction" mesking, men for hjemmebryggeren burde ikke det være nødvendig. Alternativt anbefaler de stegmesking, 30 minutter ved 50 grader C og 60 minutter ved 66 grader C.
Koketid 90 minutter.
Mengdeangivelsene for 25 liter brygg er:
Hvetemalt 3,21 kg
Palemalt 2,63 kg
Humle fra starten av kokinga: Tettnang 20 gram + Perle 15 gram
Halvveis gjennom kokinga (etter 45 minutter): Tettnang 10 gram
Siste 15 minutter av kokinga: Tettnang 10 gram

Gjæringstemperatur 18-22 grader C, anbefalt videre "kondisjonering" ved 15 grader C i 2-4 uker.
Alkoholstyrken bør da ligge på ca. 5,3%. Bitterheten på slike hveteøl skal være lav, bare 18 EBU.

Hei, hvis jeg forsøker å bygge opp denne oppskriften, så ender jeg opp med IBU på 31.15, det kan vel ikke stemme. hva gjør jeg feil?
 

Vedlegg

  • Erdinger IBU 31.PNG
    Erdinger IBU 31.PNG
    115,1 KB · Sett: 53
Vel, sikkert flere variabler. For det første så er koketid 90 minutter, og ikke 60 (selv om det ikke hjelper på lavere IBU, tvert om). Men årsakene til avvik kan jo være:

- Feil i oppskriften
- Annen formel for beregning av IBU
- Lavere AA-innhold i humlene brukt i oppskriften

Foreslår å justere ned mengden slik at du treffer IBU med AA-nivået du har på dine humler.
 
Vel, sikkert flere variabler. For det første så er koketid 90 minutter, og ikke 60 (selv om det ikke hjelper på lavere IBU, tvert om). Men årsakene til avvik kan jo være:

- Feil i oppskriften
- Annen formel for beregning av IBU
- Lavere AA-innhold i humlene brukt i oppskriften

Foreslår å justere ned mengden slik at du treffer IBU med AA-nivået du har på dine humler.
Hei, og takk for kjapt svar:)

For å få det til å matche, må jeg redusere til:
7g tettnanger +
3g perle
på 60 min
6g tettnanger på 45 min
8g tettnanger på 15 min

det høres misstenkelig lite ut, men så er jo jeg glad i IPA også da....

Jeg gir det et forsøk...
 
Nedenfor følger oppskriften på en fullmeskings-"kopi" av Erdinger Hefe Weissbier, fra boka "Brew Classic European Beers At Home", av Graham Wheeler og Roger Protz. For andre oppskrifter i boka nevner de også alternativer med maltekstrakt, men ikke for denne. Skal vi tolke det slik at fullmesking er sterkt å anbefale for denne øltypen?
De nevner ikke gjærtypen, men det er helt opplagt at spesialgjæren "Weihenstephan" er et definitivt "must" for denne øltypen. Bryggelaget Medgang var uheldige og fikk ikke rette gjærtypen levert i tide til bryggingsdagen - i stedet for å avlyse/utsette bryggingen valgte vår "sjefsbrygger" å gjennomføre bryggingen med vanlig Nottingham alegjær - det ble selvsagt drikkelig øl av det også, men det var da svært kjedelig, og manglet det fine "hefeweizen"-preget av "kryddernellik" og "banan" (som altså ikke er faktiske ingredienser, men duft- og smakselementer som den rette gjærtypen frambringer).

"Original gravity" skal være 1051, 12,6 grader Plato.
"Racking gravity" (ved tapping på fat eller flaske) skal være 1011, 2,8 grader Plato.
"Single infusion" mesking ved 66 grader C i 90 minutter. Bryggeriet bruker riktignok "double decoction" mesking, men for hjemmebryggeren burde ikke det være nødvendig. Alternativt anbefaler de stegmesking, 30 minutter ved 50 grader C og 60 minutter ved 66 grader C.
Koketid 90 minutter.
Mengdeangivelsene for 25 liter brygg er:
Hvetemalt 3,21 kg
Palemalt 2,63 kg
Humle fra starten av kokinga: Tettnang 20 gram + Perle 15 gram
Halvveis gjennom kokinga (etter 45 minutter): Tettnang 10 gram
Siste 15 minutter av kokinga: Tettnang 10 gram

Gjæringstemperatur 18-22 grader C, anbefalt videre "kondisjonering" ved 15 grader C i 2-4 uker.
Alkoholstyrken bør da ligge på ca. 5,3%. Bitterheten på slike hveteøl skal være lav, bare 18 EBU.


Vanskelig å få tak i Weihenstephan her rundt om. Flere av de nærmeste butikkene som ikke har fersk-gjær på lager, kun tørrgjær. Lurte på om Safbrew T-58 kan brukes som erstatning? Den lager artige estere som det du beskriver fra Weihenstephan, dog er forventet attenuation på kun 70%, kan evt slenge i en dash Nottingham etter stormgjæringa?
 
Tilbake
Topp