Prosjekt bedre utbytte

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Jeg holder på og gjøre noen grep for og forbedre utbytte på brygginga mi..Til dags dato så sitter jeg igjenn med eit utbytte på 55 og 60 %.Da brygger jeg med pumpe gjennom heile meskinga på 60 min.og ein meske temperatur på 65-68 C.Har ei induksjons plate under meskekjelen,men jobber litt med og finne den rette temperaturen da den varmer opp vøreteren på laveste innstilling.Har eit 2 panne system med to induksjonsplater.Har sett litt på ph i mesken og i vannet før mesk.Og den ligger på rundt 4,9 og 5.Den idelle ph er 5,2.Har dette mye og si for det totale utbytte.Og jeg kverner kornet med ei corona kvern.Vil det lønne seg og gå over til ei kvern med vals.Eller er dette mindre viktig så lenge kornet blir knust.Når jeg tar opp ein neve med det knust malt er det ca 3 korn som er heile i snitt.Og resten er knust.Når jeg måler utbytte bruker jeg formelen kg *296/liter vørter og deler totalen her med OG.Trur dette er ein grei måte og måle på..Er det noen som har tips til tiltak som kan forbedre utbytte??
 
Jo finere knus jo høyere utbytte egentlig, da stivelsen blir lettere tingjengelig. men tre intakte korn på en neve... Høres ut som at du lager mel. Du vil forøvrig egentlig ikke ha hele korn heller, men at de bare er brekt åpne.

Det er mange feilkilder når man måler ph. Er sensoren oppbevart i riktig løsning? Er den kalibrert riktig? (ofte ved 25c) og måler du ved samme temperatur?

Nå vet jeg ikke flowraten på pumpa di, men hvis den er "passe" og du for det meste har mel (fikk det inntrykket) i mesken din, og pumpa går såpass at du lager et kraftig undertrykk i mesken så bidrar dette til å trekke ned effektiviteten. Lett å ende opp med lav gjennomstrømning ved for høy initiell flow, særlig hvis du ikke har mye skall som lager rom i mesken.

Måler du før eller etter at du tapper til gjæringsspannet? Hvis du måler til gjæringsspann og etterlater trub vil dette slå inn negativt.
 
De momentene du nevner berører såvidt jeg ser kun konverterings effektivitet, dvs. hvor mye av stivelsen du får konvertert til sukker.
Hvis den er 55-60% så er det noe som er veldig galt i den prosessen, men jeg velger å tro at du snakker om meske effektivitet, dvs. hvor mye sukker du sitter igjen med til kok. Og da bør du ta en titt på hvor mye sukker som blir igjen i maltet etter skylling, dvs. skylle prosessen din. Ofte ligger årsaken til dårlig utbytte her.
Faktisk så burde meskeeffektivitet med de tallene som du nevner kunne oppnåes uten skylling i det hele tatt.

Er forøvrig veldig mange tråder på forumet med gode råd om dette hvis du greier å lete de opp.
 
Hei.
ja med corona mølla blir det enten knust eller ingenting.har justert den med skiver for bedre avstand og grovere knust.men det ser ganske likt ut uansett.Virker som det knekker dei i to på midten som ei fyrstikk,og knuser dei litt til.Har vannmengde i forhold til malt noe og si?? Har 5- 10 cm vann over maltet under meskinga.Når det kommer til pumpa så fungerer den fra 12- 24 volt.Pleier og ha den på 19V da er det bra sirkulasjon.ph er målt med strips.Kjøpt i norge for brygging.Ja det er utbytte under meskinga og sukkerstoffet eg sliter med.Eg har detsamme utbytte uten pumpe.Prøver og røre kontinuerlig ved og uten pumpe..Trodde at pumpa skulle forbedre utbytte.Men kanskje det kornet som er problemet her??Liter pr minutt på pumpa er eg litt usikker på.Men den pumper rikelig på 24 volt.
ja jeg får leite litt her inne og sjå om jeg finner svar.
 
Vel. Utbytte er vel et resultat av konvertering og hvor mye du får skylt ut. Det skal MYE til for å oppnå dårlig konvertering, med konvertering så spørs det mer på hvilke sukkerarter du får gjort om stivelsen til, for å oppnå en target vørter.

Strips er egentlig ikke supernøyaktig med mindre du har en strips for hvert 0.x poeng. Men, hvis du bruker vann fra tappekrana, og vannet kommer fra en vanlig norsk overflatekilde, så er det nok ikke dette du bør se på.

Pumpa forbedrer vel egentlig ikke utbytte, det spørs jo på oppsettet, men det blir nesten det samme som å røre. Jeg vil tro at røring + pumpe kan gi en smule bedre utbytte enn bare sirkulering, gitt 60 minutter mesk, men dette tror jeg er marginalt i såfall.

Hvordan føles mesken ut hvis du rører rundt med en skje? Er den hard, nederst i kjelen? Det skal være litt som å røre rundt i spaghetti, litt motstand, men fortsatt løs. Er den hard så vil jeg si at det er noen poeng å hente her, på å resirkulere løsere. Hvis du velger å skru ned pumpa og den er like hard (hvis den er det) så er det kverningen som er for tight.

Prøv å fukte malten med en sprayflaske, bare rent vann. Dette burde gjøre at mer av skallene blir litt mindre knust. Men corona-mølle er ikke helt optimalt, ikke eid en selv, men av det jeg har lest..

Jeg har ikke nevnt noe om beregningen din, da jeg ikke kan å regne slike ting manuelt... Kanskje det ikke er så ille?
 
Synes ikke det kommer klart fram hvorvidt det er selve konverteringen eller i skylleprosessen du mener problemet ligger, eller det er kanskje det du lurer på. Utifra prosessen din ellers slik du beskriver den så vil jeg anta at eventuelle problemer med konvertering mest sannsynlig er pga. at malten ikke er knust optimalt. Det medfører at enzymene ikke kommer til stivelsen og dermed dårlig konvertering.
Du kan jo kjøpe malt ferdig knust en gang og se hvordan det fungerer.Som nevnt så er fin knus bedre for konverteringen, samt at tynn mesk konverterer lettere og raskere.

Siden du ikke beskriver skylle prosessen din så er det ikke noe særlig råd å komme med der.Eller har du isolert problemet til dårlig konvertering? Med en normalt effektiv konvertering og ingen skylling (hele volumet av vannet i meskekaret) så burde du egentlig komme bedre ut enn det du beskriver hvis du har regnet og målt riktig.
 
Tynn mesk konverterer tregere, siden det er færre enzymer pr volum mesk, men hvis man mesker lenge nok burde det ha utrolig lite å si med de høyt modifiserte malt-typene man får idag. Og malten hans er jo knust med Corona, så all stivelsen er jo veldig lett tilgjengelig.

Jeg vil si at det garantert ligger i skyllingen/uttrekket av sukkeret, da alle forhold ligger til rette for enkel konvertering, og at det skal veldig mye til for å ikke få konvertert stivelsen, da gjør man i såfall noe alvorlig galt i løpet av en hel time.

Er malten knust og du blander den med vann, blir den veldig høyt sannsynlig konvertert.

Jeg lot litt håndknust malt stå i litt vann over natta, natt til igår, for å vise en fremtidig brygger (typen til dama til madammen) hva som skjer, vannet dagen etterpå smakte søtt, konvertering.
"konvertering går av seg selv". spørsmålet er hva slags sukker du konverterer det til.
 
Sist redigert:
Tynn mesk konverterer tregere, siden det er færre enzymer pr volum mesk, men hvis man mesker lenge nok burde det ha utrolig lite å si med de høyt modifiserte malt-typene man får idag. Og malten hans er jo knust med Corona, så all stivelsen er jo veldig lett tilgjengelig.
Det skrives i vitenskapelig litteratur at en tynn mesk konverterer raskere og gir mere gjærbare sukkerarter. Sitat
The high concentrations of sugars and dextrins present in thick mashes can inhibit
the amylases. Enzyme inhibition is due to the reduced availability of free water as well as
to the sugars acting as competitive inhibitors."
Brewing Science and Practice [Briggs,. 2004]

Men dette er (små) forskjeller som ikke har noe med TS problem å gjøre, men siden det var spurt om tynnere mesk så nevnte jeg det.
Det var nok dumt å starte en diskusjon om dette ser jeg i ettertid, neste blir vel et sitat fra How to Brew som sier det motsatte ;)

Sålenge malten er knust skikkelig og ikke kuttet opp er stivelsen lett tilgjengelig.

Skylder på skylle prosessen gjør vi vel begge to i mangel av andre bevis på den skyldige
Anbefaler TS å kjøre et forsøk med partiskylling isåfall, på et øl med OG < 1055 burde partiskylling gi en effektivitet på ~80% uten problem. Bare husk å del skyllevannet i 2 like batcher, rør godt ved skylling, tapp av alt og ta den siste skyllingen igjen.
 
Sist redigert:
Mja, okei. Jeg stoler ofte på litteraturen til det er moebevist :)

Men han resurkulerer, det som var litt av cluet mitt. Alt vann/mesk blir sirkulert kontinuerlig. Tykkelsen på mesken er jo lik, men dog, jeg kjøper ikke den med en gang :)
 
Skulle tro det var bedre med mer knust malt enn mindre knust malt..Kan prøve og forklare prosessen litt bedre.Jeg knuser malten og har den oppi panna på 77C.Da synker den til ca 66C når jeg har oppi malten.Rører godt rundt og setter i gang pumpa.(som pumper 12L i minuttet har jeg funnet ut)Når jeg rører i malten så legger den seg i bunnen men den løfter seg fort opp ved røring.Så har ikke inntrykk av at den setter seg i bunnen og "tetter".Merker heller ingen forskjell på pumpa når jeg rører eller at den pumper mindre etter ei stund.Etter ca 45 minutt tømmer jeg vørteren over i kokekaret og heller oppi nytt vann som er forvarmet og får det til 66C i meskekaret og mesker det nye vannet det siste kvarteret før alt går oppi kokekaret.Etter at jeg er ferdig og brygge så måler jeg hvilket utbytte jeg har..Da tar jeg antal kilo malt som er brukt og Ganger det med 296 og deler det med antal liter vørter etter koking så tar jeg OG etter koking og deler med resultatet som jeg fikk i foregående regnestykke Eksempel på siste brygging.5,250 kg malt 15,8 liter vørter etter kok.OG 1056 (5,250 Kg*296/15,8 liter = 98,35) så tar jeg OG 1056 (56/98,35 = 0,56 %) det vil si et ytbytte på 56% ved mesking i 1 time med pumpe.Her er det kun brukt pale ale malt. Målestripset måler 0,1% nøyaktighet men fargen kan misstolkes litt.
Kan ev fukte malten dagen før.Men det er noe her som ikkje stemmer da utbytte er veldig lavt.Kan prøve og få ferdig knust malt og se om det hjelper på utbytte..
 
Sist redigert:
Du mesker vel i praksis 45 minutter, det siste kvarteret bruker du på parti(batch) skylling. Prosessen og utregningene dine synes jeg ser OK ut. Hvordan holder du temperaturen i mesken under sirkuleringen, hvis du ikke tilfører varme har du sjekket hvor mye den dropper?
Små målefeil på vekt,OG og volum gir fort 5% feil i kalkylene. Er du sikker på at termometeret/hydrometeret ditt er kalibrert?
OG prøvene tatt ved 20 grader?

Synes ikke det er noe i prosessen du beskriver som kan forklare det lave utbyttet ditt, skyllingen er god nok til å gi mye bedre tall.
Står litt igjen med det du sier om møllen din og kverningen. Dersom du har grov knus (anbefales ikke) så kan det være at du ved lengre mesking enn 45 minutter kan få konvertert noe mer.
Er knusen helt feil kan det forklare lavt utbytte. En jod test kan isåfall avsløre dette, dvs. at det er stivelse igjen i kornet som ikke er konvertert, https://forum.norbrygg.no/threads/jod-test.6292/.
Men å ta en test med å kjøpe ferdig kvernet malt for en batch kan jo fort bli enklere.

En mash out og skylling på 78 grader som nevnt over er bra hvis du har mulighet.
 
Jeg tilfører varme med ei induksjonsplate under meskekaret under heile mesketida.Kan tilføye at jeg har også mesket i 60 min og tatt ein parti batch etter dette men sitter igjenn med dårlig tall uansett.OG måler med Refraktometer.Og har testet flere termometer og funnet ut at det jeg har er mest nøyaktig.
 
Du skriver ikke noe om volumet på mesken, men
12 liter i minuttet i sirkulasjon høres veldig mye ut? Får du vannet gjennom malten i samme fart?
Renner det noe utenfor maltrøret/posen når du sirkulerer?
Tror du sirkulerer nesten rent vann utenfor maltrøret/posen.
Da er i såfall halvparten av maltrøret/posen din tørr.
 
Jod test er som nevnt over en enkel, billig og fin måte å sjekke at alt er konvertert, pluss utmesk 78gr. Lykke til!
 
Også er det vel normalt å bruke SG og liter vørter før kok til å måle utbytte. Selv om egentlig ikke skal gjøre noen forskjell.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Finnes et alternativ til jod test som kan gi deg et svar på konverterings effektiviteten din. Den baserer seg på å kalkulere teoretisk max SG på vørteren din før skylling og måle den mot faktisk verdi. Jeg brygget idag med et nytt meskeoppsett som viste seg å være lite vellykket pga. for treg gjennomstrømning i maltsengen/tørr malt. Dette gjorde stegmesking veldig tregt/vanskelig og ble ikke bra. Da bestemte jeg meg for å prøve denne teorien, og det var nyttig fordi målingene viste at jeg trengte lenger mesketid enn normalt pga. problemene.

Eks.
En mesketykkelse 3L/kg skal gi en teoretisk maks vørterstyrke på 1.085 (brukte 6kg malt og 18L meskevann)

Etter 60 minutter resirkulerte jeg vørter såpass mye til at jeg var rimelig sikker på at målingen var konsistent. Første måling ble 1.062 hvilket var 73% effektivitet på konverteringen. Alt under 90% regnes som dårlig. Jeg forlenget da mesketiden.
Endte opp med en første tapping på 1.081 hvilket gir 95% konverteringseffektivitet, hvilket er normalen tror jeg, har aldri målt før.

Partiskylte(batch) i to omganger med 9L vann, andre tapping hadde SG 1.040, tredje tapping 1.020
Endte da med 31L med BG 1.050 , dette gir en meskeeffektivitet på 86%

Kanskje dette eksemplet kan være til hjelp.
 
Jeg kjenner jeg er litt lat nå..

Har du det regnestykket eller en link, eller bokreferanse (kapittel etc), kanskje jeg har samme boken.
 
Tilbake
Topp