Pumpehus med misfarging

Hei

Har gått over speidelen før bryggekveld i kveld. Når jeg sjekker pumpehuset så er det akkurat som det har blitt eiret i denne, med en del grønn guffe som e vanskelig å bli kvitt.

Ser ut som det har blitt igjen litt veske etter forrige gang jeg brygget. Er dette normalt og hvordan blir jeg kvitt det. Blir det problem med å brygge øl selv om en ikke får vekk misfargingen ?

Kan det gi usmak på brygget.

image.jpg image.jpg

Mvh
Easybrew
 
Starsan fjerner dette, fyll opp eller legg i bløt og la det stå et par timer. Skyll godt etterpå.

Demonterer du den og lar den lufttørke etter brygging og vask, så unngår du dette neste gang.
 
Eller så kan du la pumpehuset stå i vann etter brygging. Det trengs oksygen for at den reaksjonen skal skje. Litt fukt og oksygen så kommer det, men over tid. Blir den bare mørk så kan du la det være da det er et beskyttende og ufarlig lag som kobberet skaper.

Noen ganger er det greit, som frihetsgudinnen.
Men du vil helst ikke blande det i vørteren du skal drikke. Det forsvinner i løsninger med lav ph.
 
Her har jo pumpehuset stått i vann og det grønne kom alikevel. Mem det var sikkert pbw vann.

Etter å stått i kveld i starsan så har det blitt mye bedre. Speidelen står nå på hodet og det ligger litt starsan vann akkurat på det grønne til i morgen tidlog pg da blor skylt igjen. Så får det tørke og så blir det en rask sirkulering med varme elementet på før alt blir skylt. Så i morgen kveld blir det en pale ale citra + litt cascade


Easybrew
 
Tilbake
Topp