Ren O2 i starter eller vørter?

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg fikk et tips av mannen bak kasse på bryggeland. Han mente at jeg var bedre tjent med å bruke oksygeniseringssettet jeg kjøpte i starteren og ikke i vørteren etter kjøling. Jeg kan ikke alt om gjær og må Lene meg til de som kan det, men dette hørtes rart ut for meg. Jeg lager jo startere på magnetrører som burde kontinuerlig tilføre oksygen. Er ikke det poenget med røreren? Så har ren O2 noe i startervørteren å gjøre?
 
Merkelig råd. Ren O2 har definitivt noe i vørteren etter kjøling å gjøre, har ikke særlig forståelse for at det tilfører en starter på magnetrører noe særlig.
 
Forstår ikke helt dette jeg heller. Hvis man tilfører 10ppm O2 (i f.eks 5l med starter) å heller dette oppi 25L med vørter da blir jo oksygenet "vannet ut" (dårlig ordvalg) og man får for lite O2 til en sunn gjæring.

Man bør uansett ikke tilsette starter ølet da dette har gått med oksygentilførsel hele gjæringsforløpet. Mao smaker oksydert.
 
Veldig rart.

Som thorgrim sier så må jo da starteren mettes noe sinnsykt med oksygen for at selve brygget skal nå 10PPM.

En annen sak er jo at starteren må kunne holde på o2en frem til pitch. Så da måtte man evt mettet starteren noe latterlig rett før pitch, og da kan man ikke dekantere, og siden starteren skal i vørteren ser jeg ikke hvorfor man ikke like greit skal kunne okygenere vørteren, det er jo den som til syvende og sist uansett skal ha o2en.
 
Poenget er vel ikke å få med oksygen fra starteren til vørteren. Jeg regner med at alle dekanterer vekk den ekle DMS-vørteren. Poenget er vel heller å sikre optimal spalting av gjæren. Men hvorfor man ikek skal ha oksygen i vørteren da skjønner jeg ikke.
 
Men den største veksten skjer i vørteren, og til det trengs det oksygen.

For meg hørtes det ut som at han mente at o2'en skulle komme fra starteren, men da er det rart han anbefaler å ikke gi gjæren det vi alle mener er optimale vekstkår i vørteren.
 
Oksygen i starteren får man ved å bruke en magnetrører, slik at den blir sterkt oksidert. Har vel ingenting for seg å tilsette oksygen i starteren, dersom en bruker kontinuerlig rører.
 
Sannergata i Oslo

Det var litt det jeg mistenkte, og hvis det er han fyren jeg tipper det er så har jeg fått mange gode tips av ham, samt at han har satt meg på sporet til mye videre utforsking. Man bør jo alltid høre på folk og høre hva de har å si, men akkurat dette synes jeg hørtes mystisk ut.
 
Som thorgrim sier så må jo da starteren mettes noe sinnsykt med oksygen for at selve brygget skal nå 10PPM.
Mulig jeg misforstår når dere mener oksygenet skal tilsettes starteren, men det blir vel strengt tatt fortært av gjæren..?

Syns dette "tipset" hørtes ekstremt merkelig ut, håper en av dere kan få en forklaring fra vedkommende, ble nysgjerrig nå kjenner jeg...
 
Tilbake
Topp