Repinche, vente en uke til?

Hva var OG i brygget? Tror ikke det skal være problematisk å la det stå litt til.

Men når du bruker vingjær må du være obs på en ting: vingjær tåler høyere alkoholprosent enn ølgjær, men kan ikke spise de samme komplekse sukkertypene som ølgjæren kan, derfor  er det et poeng at ølgjæren får spise opp alt den kan før man tilsetter vingjær (som i mange tilfeller dreper ølgjæren) eller at alkoholprosenten blir så høy (pga. enkle sukkertyper) at den ikke fungerer lenger.

Det står i tråden jeg linket til

loebrygg skrev:
Da snudde jeg meg rundt og satte en liten batch 12.12.2012 brygg selv

Statistics
Volume: 5 liters
OG: 1119
FG:
Alcohol: 12 % by vol.
Colour: 152 EBC (Black)
Bitterness: 151 IBU
BU/GU: 1.26

Fermentables
Dry Light Extract                   8 EBC 1500 g
Black Malt 1400 EBC           1400 EBC 200 g
Chocolate Malt                   800 EBC 100 g

Hops
Columbus          16% alpha 12 g 60 minutes(ca 112 IBU)
Centennial          10% alpha 12 g 15 minutes
Centennial          10% alpha 12 g 5 minutes
Chinook       12.6% alpha 12 g dry hopped
Columbus          16% alpha 12 g dry hopped
Cascade           6.5% alpha 12 g dry hopped

Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale

Kandis
WLP715 Champagne Yeast

1.120,tenker å tilsette mer spraymalt, mørk kandis og champagne gjær til jeg når totalt 1.150

Statistics
Volume: 8 liters
OG: 1145
FG:
Alcohol: 14.3 % by vol.
Colour: 158 EBC (Black)
Bitterness: 95 IBU
BU/GU: 0.65
Fermentables
Dry Light Extract 8 EBC 2500 g
Black Malt 1400 EBC 1400 EBC 200 g
Chocolate Malt 800 EBC 100 g
Kandis (dark) 500 EBC 500 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Columbus 16% alpha 12 g 60 minutes
Centennial 10% alpha 12 g 15 minutes
Centennial 10% alpha 12 g 5 minutes
Chinook 12.6%alpha 12 g dry hopped
Columbus 16% alpha 12 g dry hopped
Cascade 16% alpha 12 g dry hopped
Fermentation
Yeast: WLP715 Champagne Yeast

Jeg hadde ikke tilsatt spraymalt etter/samtidig med vingjær. Da ender du med ganske mye sukker som ikke gjærer bort i ølet, siden champagnegjæren vil kverke ølgjæren og ikke spise maltotriosen i ekstraktet (som ølgjæren i alle fall i teorien kunne spist). Hvis ølet har parkert med en SG på 1.070, hadde jeg ev. prøvd å lage en litn starter med ølgjær først, f.eks. Cal. Ale/US-05 g sett om det kunne gjæret noe videre før vingjæren tilsettes.

Hva om jeg lager en starter med champagne gjær og tilsetter mer ekstrakt, men venter med sukkeret?

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener her. Poenget mitt er at ølgjær kan spise mer komplekse sukkertyper enn vingjæren. Hvis du tilsetter maltekstrakt, vil ikke vingjæren klare å spise like mye av dette som ølgjær vil klare. Når man opplever lav utgjæring uten at alkoholprosenten er særlig høy, er det antakelig fordi det er en del komplekse sukkertyper igjen i ølet (f.eks. maltotriose). Gjær er som unger; de tar for seg av "godteriet", dvs. det enkle sukkeret før "middagsmaten". Derfor blir maltotriose igjen i ølet til slutten av gjæringen. Dette vil du ikke få gjæret bort med vingjær, rett og slett fordi gjæren ikke vil være i stand til å spise det. Om målet ditt er lavere FG, bør du gjære lenger ned med ølgjær før du tilsetter vingjæren. Flere vingjærtyper, deriblant champagnegjær, har det som gjerne kalles en "kill factor". Dette betyr at de skiller ut et enzym som angriper og tar livet av ølgjær, siden ølgjærtyper ikke er motstandsdyktige mot dette. Slik sett er det dumt å tilsette vingjær før ølet har gjæret bort mer av sukkeret. At man kan "tørke ut" et øl med vingjær er slik sett en myte. Vingjær tåler som regel høyere alkoholkonsentrasjon enn ølgjær, men kan ikke spise opp mer komplekst sukker enn disakkarider.

OK, skjønner hva du mener, men hvordan får man slike høyoktan øl da med vin gjær?

Ved å gjære skikkelig ut med ølgjær først, og deretter tilsette vingær og mer sukker. Gjæring av sterkøl forutsetter store mengder frisk gjær og rikelig med oksygen. Når ølgjæren har gjort jobben skikkelig og spist opp alt sukkeret den bør, kan man pitche vingjær og kjøre på med sukker. Da er det også en billig forsikring å tilsette ekstra gjærnæring.

Gahr skrev:
Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener her. Poenget mitt er at ølgjær kan spise mer komplekse sukkertyper enn vingjæren. Hvis du tilsetter maltekstrakt, vil ikke vingjæren klare å spise like mye av dette som ølgjær vil klare. Når man opplever lav utgjæring uten at alkoholprosenten er særlig høy, er det antakelig fordi det er en del komplekse sukkertyper igjen i ølet (f.eks. maltotriose). Gjær er som unger; de tar for seg av "godteriet", dvs. det enkle sukkeret før "middagsmaten". Derfor blir maltotriose igjen i ølet til slutten av gjæringen. Dette vil du ikke få gjæret bort med vingjær, rett og slett fordi gjæren ikke vil være i stand til å spise det. Om målet ditt er lavere FG, bør du gjære lenger ned med ølgjær før du tilsetter vingjæren. Flere vingjærtyper, deriblant champagnegjær, har det som gjerne kalles en "kill factor". Dette betyr at de skiller ut et enzym som angriper og tar livet av ølgjær, siden ølgjærtyper ikke er motstandsdyktige mot dette. Slik sett er det dumt å tilsette vingjær før ølet har gjæret bort mer av sukkeret. At man kan "tørke ut" et øl med vingjær er slik sett en myte. Vingjær tåler som regel høyere alkoholkonsentrasjon enn ølgjær, men kan ikke spise opp mer komplekst sukker enn disakkarider.

Eg hopper inn her medet spørsmål og håper at noen kan svare, kansje Gahr?
Ska gjøre et tilsvarende brygg, men har kjøpt WLP 099 til sekundær gjæring.
Klarer denne gjæren å gjære "godteriet" og "middagsmaten"?

Ja, det er en ølgjær, så den kan spise maltotriose. Men det betyr dog ikke nødvindigvis at den er spesielt lett å ha med å gjøre...

Gahr skrev:
Ja, det er en ølgjær, så den kan spise maltotriose. Men det betyr dog ikke nødvindigvis at den er spesielt lett å ha med å gjøre...
Er dette en gjær du har brukt?
Har du noen tips?
Eg frykte litt fall høyden i dette brygge prosjektet.

Ikke brukt den selv. Ta en titt på sidene til White Labs. Der finner du en del kommentarer fra folk som har brukt den.

Da har jeg fått tak i Sake gjær og oppskriften ser nå slik ut

Black Style: Imperial Stout Brewer: Hans Christian Løberg

Statistics
Volume: 8 liters
OG: 1155
FG:
Alcohol: 15.3 % by vol.
Colour: 159 EBC (Black)
Bitterness: 95 IBU
BU/GU: 0.61
Fermentables
Dry Light Extract 8 EBC 1500 g
Liquid Light Extract 8 EBC 1500 g
Black Malt 1400 EBC 1400 EBC 200 g
Chocolate Malt 800 EBC 100 g
Kandis (dark) 500 EBC 500 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Columbus 16% alpha 12 g 60 minutes
Centennial 10% alpha 12 g 15 minutes
Centennial 10% alpha 12 g 5 minutes
Chinook 12.6%alpha 12 g dry hopped
Columbus 16% alpha 12 g dry hopped
Cascade 16% alpha 12 g dry hopped
Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale

Lager starter av LME og Sake gjær idag og pincher og tilsetter brun kandis imorgen

Nøyaktig en måned etter at jeg brygget den når jeg tenker meg om

Tilbake
Topp