Solerabrygging

Noen som har erfaring med Solerabrygging?

(Kjapt fortalt: Du brygger en batch øl og lagrer den over lengre tid, og med jevne mellomrom tar man ut en mengde øl og flasker, og fyller opp med ny øl/vørter. Ølene blir så progressive blandinger av mange eldre batcher, første flaska er 100% batch#1, andre flasking er f.eks. 50% batch#1 og 50% batch#2, tredje flasking kan være 50% batch #3, 25%batch#2 25%batch#3, etc. Navnet kommer fra sherryproduksjon)

For surøl: Jeg vurderer å kjøpe en kultur og bruke en glassballong. Hvor viktig er oksygentilgangen? Jeg orker ikke å gå igang med eikefat, men kanskje vil oksygenet som tilføres ved hver tapping (ca 1 gang/år) være nok? Kanskje særlig om jeg ikke fyller ballongen 100% full, men lar det være igjen litt "headspace".

Er for mye "headspace" en dårlig ting, også om jeg ikke har acetobacter?

Jeg tenkte å gjøre følgende: Brygge ca 20 liter øl, gjære det ut med ølgjær, ha det på ballongen og tilsette en kultur fra Wyeast/Whitelabs. (Kanskje også vurdere noe bunnslam fra flasker med Orval/Duchesse de Bourgogne etc.?) La det stå i ett år.

Etter et år brygger jeg nye 20 liter og gjærer ut. 10 av disse blander jeg med 10 liter fra glassballongen og tapper på flasker. De andre 10 literne har jeg på ballongen og lar stå i et nytt år før jeg gjentar prosessen.

Er det dumt/farlig å blande inn 10 liter "reingjæra" øl ved flasking? Blir det for mye mat for villgjæren, og kan det føre til flaskebomber? Er det bedre å bare tappe 10 liter rett fra dunken og flaske det uten blanding med fersk øl, og kun brygge nok nytt øl til å erstatte det som fjernes?

En av grunnene til å bruke fersk øl var at jeg tenkte at da har man noe aktiv ølgjær i suspensjon som fikser karbonering. Etter et (eller etterhvert, flere) år på glassballong, vil det være nok futt i villgjæren til å kunne karbonere flaskene dersom jeg ikke tilsetter noe ferskt øl? Kunne jeg f.eks. tilsette champagnegjær i sukkerlaken ved flasking?

Uansett så tenker jeg at det beste må være å gjære alt øl som tilsettes med en ølgjær på separat dunk først, for å unngå at det bygger seg opp FOR store mengder bunnfall i ballongen over tid..

På hva slags temperaturer kan en sånn ballong stå mens villgjæren jobber?

Jeg er interessert i alle erfaringer folk måtte ha gjort seg. Jeg har hørt en podcast eller to fra Basic Brewing, og lest litt på bloggen til Mike Tonsmeier, men tips om andre artikler mottas også med takk!
 
Jeg har også en stund planlagt et solera-prosjekt, men har foreløpig ikke fått ut fingeren. Min foreløpige plan er å fylle et 24-liters acacia-fat (kjøpt av aholgersen her på forumet). Tenkte å brygge en batch på ~25 liter hver sjette måned, hvor jeg setter av 8 liter til solera-tønna etter å ha tappet av 8 liter til flasking. Resten av batchen tenkte jeg å gjære for seg på ulike måter - da får jeg mer ut av de bryggedagene. En gang i året, eller hvert andre år tenker jeg å flytte ølet ut av tønna for å rengjøre og fjerne bunnfallet. Er litt usikker på om ei så lita tønne vil tilføre for mye oksygen, og kanskje ei pet-flaske (better bottle e.l.) er bedre egnet.

Bloggen "Brain Sparging on Brewing" er interessant lesestoff om emnet. Der er det en kar som er over fire år inne i sitt solera surøl-prosjekt, og han oppdaterer jevnlig: http://homebrewingfun.blogspot.no/p/lambic-solera.html
 
Jeg syntes det hørtes mye ut å regngjøre tønna etter bare 1-2 år...? Tenker du å la all gjæring foregå på fatet?
 
Det var planen å la all gjæringa skje i tønna, ja. Det gjør i alle fall han fra bloggen jeg nevnte. Innbiller meg at han jeg hørte på Basic Brewing også gjorde det, og de rengjorde ikke en gang underveis. De brukte vel riktignok et "fullstørrelse" eikefat. Aner ikke hvor viktig det er å rengjøre tønna. Man skulle tro det forekommer autolyse, men det virker som det har gått bra for de to nevnte kildene.
 
Da gjør det nok mer mening å reingjøre tønna oftere, eller hvertfall tømme ut gjærslammet. Jeg tenkte å gjære ølet på en separat dunk, sånn at det kun er "villgjærings-gjæringen" som skjer på solera-fatet (i mitt tilfelle en ballong).

En interessant ting jeg hørte på en av Basic Brewing episodene var at det var så stor forskjell på øl som var i utgangspunktet like gamle, men de øla som hadde hatt lengre tid på flaske i forhold til fat (eks. øl 1 lå 6 måneder på fat og 2.5 år på flaske, sammenligna med øl 5 som lå 2.5 år på fat og 6 mnd på flaske). Jeg hadde kanskje forventa at det skulle være mye aktivitet ogspå på flaske, men kanskje det har med oksygentilgang å gjøre.
 
Synes dette er superinteressant og har hatt planer om å sette igang en solera eller to en stund. Har troen på å gjære ut vørteren først for å kunne ha soleraen lengre uten vesentlig autolyse. Dessuten tror jeg at på liten skala så bør man begrense oksygentilførselen så mye som mulig. Små trefat gir enorm treoverflate per volum og dermed mer trepreg og oksygentilførsel.

Jeg fikk forresten akkurat bekreftelse på at Tonsmeires nye bok var sent fra Amazon. Der er solera etter sigende godt dekket.
 
Tilbake
Topp