Som gjæringsskap: kjøleskap med fryseboks vs. kjøleskap uten fryseboks

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg har skaffet meg et kjøleskap på finn.no som skal brukes til gjæring. Det er et 85 cm. høyt Elektrolux kjøleskap til å ha under kjøkkenbenken med en liten fryseboks helt øverst i skapet.

I en tråd om temperaturstyring ser jeg det var en som skrev at man burde ha kjøleskap uten fryser, og at det har vært diskutert hvorvidt et kjøleskap med fryser kan brukes til gjæringsskap.

Hva er problemet / ulempen med at det er en liten fryser så lenge gjæringskaret for plass i kjøleskapet?
 
Dette er uproblematisk. Du gjærer jo på mange plussgrader, og det danner seg derfor ikke is i frysedelen. (Ihvertfall ikke hos meg)
 
Har et der jeg har "fjernet" frysedelen ved å ta ut døren til fryseren og bøye opp kjøleribben som var skille mellom kjøl og frys. Det fungerer greit, men gid noe mer kondens enn det uten frys.
Selve konstuksjonen er svært enkel. Det gis mer kjøleflate i forhold til volumet, via samme kompressor, og dermed blir temperaturen lavere.
 
Takk for tilbakemelding!

Jeg har forsøkt å legge til et bilde av kjøleskapet, men vet i skrivende stund ikke om jeg har lykkes. Om dere ser det, så ser dere at det er veldig lite. Det er så vidt plass til et gjæringskar her, men det går. Jeg har tatt ut skuffene nederst i skapet der gjæringskaret skal stå. Foran bakveggen er det en liten forhøyning i gulvet som jeg tenkte sette varmeelementet på. Da det var raskt og enkelt å få tak i, kjøpte jeg i dag en frostvakt på 200 W fra Clas O., men mistenker at det kanskje er litt i grøvste laget for et så lite kjøleskap? Skal styre opplegget med en STC-1000.
 

Vedlegg

  • photo.jpg
    photo.jpg
    491,2 KB · Sett: 265
Tilbake
Topp