Speidel + humlefilter

Drechsler

Norbrygg-medlem
Er det noen der ute som har noen gode ideer til humlefilter for speidelen?
Selv lurer jeg litt på om det kan være en god ide å tømme maltrøret før kok, få fjernet alt av maltrester, sette inn maltrøret+bunnplate og filter igjen og fylle humlen i maltrøret?
 
Jeg har humlepellets direkte oppi Speidel ved kok, uten pose.
Når vørteren tappes over til fatet har jeg en pose (BH vaskepose / humlepose)i enden av slangen hvor det meste av guffen samles opp.
Dette gjør at jeg kan tømme kjelen nesten helt.

Fungerer fint for meg.
 
Og jeg bruker alltid humleposer under kok både med kongler og pellets. Henger dem bare over kanten (med vekter i), og trekker opp når kokingen er slutt.
 
Eg tar ut maltrørert og set dette oppi ei gjæringsbøtte for skylling. Har kjøpt ein meskepose eg set i gjæringskaret. Denne kan sikkert fint nyttast til humling. "Hopsinabag". Skal prøva i dag. Sleit med å nytta store mengder med blomst laust i kjelen i går. Både hevert og kranen i speidelen blei klogga opp. Kanskje kan ein nytta basookascreen?
 
Noen som har erfaring med dette? http://shop.petit-agentur.no/products/speidel-braumeister-humlefilter
 
Jeg har og bruger humlefilteret fra speidel-braumeister, det er dyrt men det virker som det skal synes jeg, kan godt anbefale det.
 
lac skrev:
Jeg har og bruger humlefilteret fra speidel-braumeister, det er dyrt men det virker som det skal synes jeg, kan godt anbefale det.

Hei, er hullene i humlefilteret små nok til å være effektive med pellets? eller er den kun egnet for hel blomst?

\Øyvind
 
Hjulstad skrev:
Hei, er hullene i humlefilteret små nok til å være effektive med pellets? eller er den kun egnet for hel blomst?

\Øyvind

Jeg har målt hullerne til 2,8 mm, jeg bruger selv kun "blade" så om de er for store til pellet ved jeg ikke.
 
AASS skrev:
Jeg bruker den i gjæringskaret.

Det der var jo egentlig veldig lurt!  :yes: Bare passe på at filteret er rent og desinfisert.
Har til nå brukt en sil mot slutten. Det virker, men går fort tett når det kommer mye humleguffe.

\Øyvind
 
Jeg slenger humlen rett i - bruker flokuleringstablett (ikke for mye) - kjøler til godt under gjæringstemp -  lar mesken roe seg før jeg tapper i gjræringskaret - lar bunnfallet bli igjen i Speidelen - det pakker seg såpass at Speidelen må vippes frem for å få med siste rest av klar klar mesk.
 
StoreMy skrev:
Jeg slenger humlen rett i - bruker flokuleringstablett (ikke for mye) - kjøler til godt under gjæringstemp -  lar mesken roe seg før jeg tapper i gjræringskaret - lar bunnfallet bli igjen i Speidelen - det pakker seg såpass at Speidelen må vippes frem for å få med siste rest av klar klar mesk.

+1!
 
AASS skrev:
Jeg bruker den i gjæringskaret.

Oj, dette har jeg ikke tenkt på. Har jo denne  :yes:. Tar den protein guffa greit også om man ikke har hele kvelden på bunnfellingen?
Om det skulle komme oppi litt fra sluttslurpen da jeg bikker balja over for å få med mest mulig. Jeg hater jo å helle snadder i dass. :bank2:
 
noen flere som har erfaring med denne? http://shop.petit-agentur.no/products/speidel-braumeister-humlefilter

ble lurt til å kjøpe denne sammen med speidelen i dag :) brygger for det meste med pellets og forstod det på selger at den skulle fungere fint på pellets også.

ser ikke helt hvordan denne brukes heller da man ikke legger humlen inni den. .han mente at vi bare skulle pellets oppi koken som vanlig også henge denne saken langs kanten av speidelen
 
Jeg bruker den i gjæringskaret.
Jeg gjør det samme. Funker veldig bra det. Jeg bruker ikke standard kranen til speidelen heller. Har aldrig hatt noe problemer med at jeg ikke får ut vørteren. I tillegg så kan jeg tippe speidelen litt over for å få med meg litt mer vørter. Får som oftest min 23 liter ut av min 20 liter spidel. Da treffer jeg også OG spott on.
 
Har brygget to brygg med det "nye humle filteret" for speidel. Får ikke rullende kok inni i filteret. Har ikke fått sammenliknet med andre brygg (brygget uten filter) med henblikk på avdamping av dms og andre ting.
 
Tilbake
Topp