Spørsmål vedrørende kjøp av CO2 flaske

IM

 
Hei,

Skal endelig ta steget til å begynne med fat, etter hva som føles som et par for mange flaskeøkter .....Men har selvfølgelig som alle andre en million spørsmål når jeg nå skal sette meg opp en innkjøpsliste :).

Spørsmål vedrørende kjøp av CO2 flaske:
1.) Ser at mange kjøper dette fra diverse firmaer som driver med brannvern, og da ombygde brannslokkere. Er dette helt safe og er det noen fallgruver å gå i her?

2.) Har skjønt at stigerøret må fjernes og at det må monteres en skruventil. Stemmer det? "Skjønner" folkene i disse butikkene hva man vil bruke dette til dersom man forteller det, eller er det mulig for de å gjøre noe feil her slik at det ikke funker som det skal for meg?

3.) Vil gjenger og dimensjoner og slikt på disse flaskene være riktige for mitt bruk slik det da er, eller må jeg be om noe spesielt?

4.) Jeg bor i kort kjøreavstand fra Drammen/Sandvika. Noen som har tips om en bra butikk der jeg får det jeg ønsker? En svipptur til Oslo kan også være mulig, hvis dette er det beste.

Det føles liksom på en måte tryggere å kjøpe i en bryggebutikk der utstyret er ferdig tilpasset for brygging og ikke brannslukking. Men antar dette bare skyldes en nybegynners usikkerhet. Har skjønt det slik at det kan være en del kroner å spare på å ikke kjøpe CO2 flaska hos bryggebutikkene.
 
Jeg kjøpte et par brannslukkere som jeg bruker som de er. Har ikke fjernet stigerøret og det fungerer helt fint. Det blir så lite forbruk at CO2 rekker å gå over i gassform før regulatoren. Gjengene er standard CO2 gjenger så det er bare å skru av slangen og på med regulator. Rattventil er heller ikke noe man MÅ ha. Men mulig jeg bytter når de skal trykktestes en gang.
 
Ekte kjærlighet ser jeg!
Jeg har kjøpt flere (og fyller) hos Bra-Tek, Nedre Eikervei, Drammen. Ring og sjekk priser, og om de har flasker inne. De hadde både 2 og 5 kilo sist jeg var der.
 
Takk for gode tips, folkens. Selvfølgelig er det «Ekte kjærlighet» Ketil ;). Takk for tipset om Bra-Tek. Ringer og sjekker med de.

Vedrørende stigerør og rattventil, så sjekker jeg priser ifht dette også. Selv om det som du sier kivbyd, ikke er strengt nødvendig å gjøre noe med noen av delene, så virker det som de fleste gjør det. Ihvertfall rattventil for enkelthetens skyld.

Men summasummarum:
Får man altså akkurat samme produkt som f.eks denne? http://bryggeland.no/bryggeutstyr/co2-cornelius-fat/co2-flaske-ny-2kg.html .

Dersom man kjøper hos f.eks Bra-Tek? Bare til en hyggeligere pris. Som å kjøpe en flaske Cola til 20 kr istedenfor 25 kr. Eller får man en CO2-flaske som er bittelitt annerledes på en eller annen merksnodig måte?
 
Bra-Tek pleier å ha ferdig ombygde gassflasker med rattventil beregnet på oss ølbrygging på lager. Ca 1200 for 5 kg.
 
Ok, takker. Det er supert. Da kontakter jeg dem.

Jeg har kjøpt meg det lille Logik kjøleskapet som vi diskuterer her for å lage meg en kegerator. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å prøve å få CO2-flaska inni skapet, sammen med 2 x 19L cornelius. Er det noen som har sånn ca målene for en 5 kg flaske vs 2 kg flaske? Total høyde og diameter? Er litt redd for at en 5 kg kanskje blir for stor (?)
 
Ok, takk. For å få plass til 2 fat (som må stå foran), så må jeg sette gassflaska på hylla bakerst i skapet. Der er det bare ca 52 cm høyt, så en 5 kg blir for stor.

Men mulig jeg går for 2 flasker. En 2 kg i skapet for servering og en 5 kg utenom til karbonering, purging, vask og rens og alt mulig annet "dilldall" jeg antar at det kan gå med litt CO2 til. Jeg har jo ikke begynt ennå, men ser for meg at det aldri er noen ulempe å ha en flaske "for mye" :)
 
Ok, takk. For å få plass til 2 fat (som må stå foran), så må jeg sette gassflaska på hylla bakerst i skapet. Der er det bare ca 52 cm høyt, så en 5 kg blir for stor.

Men mulig jeg går for 2 flasker. En 2 kg i skapet for servering og en 5 kg utenom til karbonering, purging, vask og rens og alt mulig annet "dilldall" jeg antar at det kan gå med litt CO2 til. Jeg har jo ikke begynt ennå, men ser for meg at det aldri er noen ulempe å ha en flaske "for mye" :)
Du må alltid ha ei flaske ekstra. Tenk om du går tom i helga....
 
Hørte med Bra-Tek og 2 kg flaska deres er 53 cm høy. Altså litt for høy for der jeg har planer om å ha den i kegeratoren.

Noen som vet målene på 2kg flaska til Bryggeland eller Bryggselv?
Evt. om det er mulig å finne CO2 flasker hos andre leverandører enn Bra-Tek som er litt "stuttere" i målene?

Bedre med en liten og tjukk en, enn en lang og tynn en i dette tilfellet :rolleyes:. Skulle helst hatt en flaske som maks måler 50 cm høy, inkludert skruventil. Sodastream/AGA har vel kanskje høyden, men kapasiteten bli for dårlig. Plassere flaska utenfor skapet er også noe jeg hadde håpet å helst slippe.
 
2KG flaska til Bryggselv er 48cm til toppen av beskyttelsesbøylen. Den kan taes av så sparer du kanskje 2cm til. Men avhengig av type regulator du bruker så kan den gjøre hele stasen litt høyere. Hos meg så kommer manometeret på regulatoren over 50cm hvis den skal stå rett opp. Det går jo an å vri den da.
 
Takker, Kivbyd. Tror faktisk den vil kunne være ganske perfekt størrelsesmessig i skapet. Takk for info.
Jærbrygg - Sodastream vil bare kunne være siste nødløsning, tror jeg. Innbiller meg at den vil gå tom litt for ofte og fort.
 
Kjøp brukt brannslukningsapparat. Du trenger ikke rattventil, det koster bare ekstra. Håndtakene på brannslukningsapparater kan låses i åpen posisjon med splinten som følger med.
Jeg betalte 1000kr for en fylt og trykktestet 6kg flaske hos en lokal brannvernbedrift. Den har holdt meg i snart 2 år nå, så det var en særdeles god investering :)
Betalte 1200kr for en ny flaske fra petit (2,5kg), og det var den ikke verdt. Gikk tom etter 7-8mnd...
 
Litt usikker på brannslukningsapparat; det er altså helt ok å bruke disse til ølbrygging? Og hva er stigerør og rattventil? Dersom noen vet om gode steder i Oslo-området for å få tak i dette mottar jeg gjerne tips :)
 
Litt usikker på brannslukningsapparat; det er altså helt ok å bruke disse til ølbrygging? Og hva er stigerør og rattventil? Dersom noen vet om gode steder i Oslo-området for å få tak i dette mottar jeg gjerne tips :)

Stigerør:

What is the Purpose of Dip Tube in CO2 Extinguisher?
Whether it is portable CO2 fire extinguisher or cylinder in CO2 flooding system, a siphon tube or dip tube is necessary inside bottle.

The function of dip tube is to deliver liquid carbon dioxide outside the bottle. If dip tube in not provided, CO2 evaporates from the surface while discharge taking latent heat of vaporization and remaining liquid CO2 will freeze inside and hence failure of CO2 discharge. Therefore it is necessary to operate CO2 fire extinguishers in up right position.

Kilde: http://marineengineeringonline.com/tag/purpose-of-dip-tube-in-co2-extinguisher/

Rattventil:

Det er en slik en (i motsetning til vanlig "klemhåndtak" som man gjerne finner på håndholdte brannslukningsapparater):

15182_100507161011_1.jpg


Hvor kjøpe?

Denne oversikten gir deg kanskje en pekepinn: http://norbrygg.no/stasjoner-fylling-av-co²/
Om du er villig til å dra litt utenfor Oslos grenser kan Bra-Tek i Drammen anbefales på det groveste.
 
Tilbake
Topp