Starter med gjenbruk av gjær

C3PO

 
Har tatt vare på 0,5l gjær fra forrige batch med pilsner. Den ble høstet ved flasking fra bunn i gjæringskar, vasket og har stått kaldt på ca 3c i tre uker. Tenkte å bruke denne i neste batch om en uke, men er usikker på hvor mye jeg skal bruke av den, og hvordan jeg skal gå frem. Har kun brukt tørrgjær til nå, men har mekket magnetrører og er klar for fersk gjær og ren O2.
Gjæren som er tatt vare på er Saflager W34/70 og skal brukes i en Corona-klone. 25-27l vørter.
Skal jeg bruke all gjæren, eller bare litt? Og hvor stor starter?
 
Mitt tips.
Les tråden "Liten bryggetabbe på gang", spesiellt det @Bernts skriver.
Det er det beste svaret jeg har funnet om emnet her på forumet til nå.
Og hvis han eller andre som har peiling vil si noe om hvordan de vurderer W-34/70 opp mot kalkulatoren/wlp001
så vil flere enn du sette pris på det.
 
Veldig bra tips. Hjertelig takk!
Ifølge Mr.Malty (app) trenger jeg ca 2dl av gjæren ved repitching, men den sier ikke noe om størrelse på starter. Samme input (OG 1,047, 27l lager, tykk 3 uker slurry) gir 2 pakker og en starter på 2,5l. Betyr det at ved repitching så bruker man bare gitt mengde gjær på nytt uten å lage starter?
Jeg er av den oppfatning at det er bedre å lage en starter med mindre mengde gammel gjær og dermed større mengde ny, aktiv gjær, enn å bruke større mengde gammel gjær på nytt.
Hva ville dere andre gjort?
 
Når jeg gjennbruker gjær, så teller jeg dem for å vite mengden. For meg så høres det ut som en god ide å lage en liten starter for å revitalisere gjæren. Men jeg ville også gjort et ekstra steg, når jeg ikke teller, så tar jeg gammel gjær og lager en starter av den. Men før jeg legger i en magnet for røring, så lar jeg gjæren bli akriv slik at den holder seg i suspensasjon i starterer. Da vil (jeg tro da det) den døde gjøren gå til bunns i starteren, og en kan repitche den over i en annen beholder hvor en legger magneten inn i og kjører normalt. Da starter en med fin levende gjær, som kan vokse seg stor, for så å beregne mengden med 100% vitalisert gjær en trenger :D
 
Tilbake
Topp