Treg gjær.

Satte en APA i går søndag 19.10. Brukte Tørrgjær Safale US-05, 2,5 x 11,5 grams poser på 55 liter vørter. Rehydrerte gjæren med 6 desiliter sterilt vann på 28 grader. Ristett kraftig i 2 minutter og lot den stå i romtemperatur i 1 time før jeg hadde gjæren i gjæringstanken med vørter. Satte gjæringstanken i et rom med 18 grader. Sjekket tanken 18 timer senere og synes det er lite aktivitet. Der er noe skum, men kke mye å snakke om. Satte en IPA samme dagen med WLP-007. Den står i samme rom og dundrer avgårde med masse skum.
Er det noen som har erfaring med Safale US-05 og har noen synspunkter på "farten" på denne? Eller kan det være at jeg ikke har behandlet gjæren riktig før jeg hadde den i?
 
Gje det tid, er nok full fart i morgon på denne tida. Er det skum på toppen er det nok aktivitet sjølv om det ikkje ploppar i låsen.
 
jeg har brukt us-05 tre ganger og har alltid opplevd den som treg. den gjærer godt ut, men den starter litt saktere enn andre typer tørrgjær jeg har brukt. jeg har også skjedelt opplevd skikkelig strormgjæring med us05. vanligvis får jeg noen cm med skum i en ukes tid mens andre tørrgjærer ofte gir masse skum og skikkelig trøkk i 3-5 dager.

"slow and steady" er vel et godt begrep til us05
 
Til morgene i dag var det blitt noe mer liv i dunken og det er aktivitet i gjærlåsen. Da regner jeg med at det er liv nedi der og at alt er under kontroll? Tenker at "sen gjær" kan være et problem i forhold til at vørteren står unødig lenge "åpen" for villgjær og annet til å formere seg?
 
ingen problem her.. garantert. den er vel ikke sen sånn egentlig, bare noe tregere enn andre sorter. jeg ville ikke vært bekymret. skikkelig aktivitet er ofte ikke i gang før 24-36 timer. noen ganger lengre.
 
Jeg opplever Safale US05 som eksplosiv, i den forstand at jeg som regel opplever god plopping før det har gått 24 timer. Jeg rister alltid dunken godt, før den havner på 18-19 grader første dagene.
 
Ikke riste kraftig! Tørkete gjærceller bruker rehydreringen til å få i gang den skjøre celleveggen. Kraftig risting i denne fasen er massemord, og kanskje en forklaring på en treg start. Du skal, etter 15 min, røre så vidt, omtrent som om det var nitroglycerin.
 
Ikke riste kraftig! Tørkete gjærceller bruker rehydreringen til å få i gang den skjøre celleveggen. Kraftig risting i denne fasen er massemord, og kanskje en forklaring på en treg start. Du skal, etter 15 min, røre så vidt, omtrent som om det var nitroglycerin.
Det at rehydrering av gjær må behandles så varsomt kunne jeg tenkt meg å lest litt om. Vet du hvor jeg finner mer informasjon om det?
 
Står noe på Danstar Nottingham sitt datablad, avsnitt 4.
DO NOT STIR, hva nå det måtte bety.
 
Ikke riste kraftig! Tørkete gjærceller bruker rehydreringen til å få i gang den skjøre celleveggen. Kraftig risting i denne fasen er massemord, og kanskje en forklaring på en treg start. Du skal, etter 15 min, røre så vidt, omtrent som om det var nitroglycerin.

DET tror jeg ikke du skal bekymre deg om ;) dessuten bør du i alle fall rehydrere med VANN, før du har gjæren oppi vørteren, og du bør definitivt riste gjæringskaret godt for å lufte vørteren.
 
Snakkes det ikke om to ulike saker her? Rehydrere tørrgjær i vann og riste inn oksygen i vørter.
Har ikke lest noe sted at man skal røre kraftig (eller røre i hele tatt) rett etter at tørrgjæren er kommet i kontakt med vann.
Tror ikke man gjør store feil når man følger produsentene sine anbefalinger.
 
Jeg oppfatter trådstarter at han ristet den rehydrerte tørrgjæren i 2 min og det er det jeg reagerte på.

Det at rehydrering av gjær må behandles så varsomt kunne jeg tenkt meg å lest litt om. Vet du hvor jeg finner mer informasjon om det?
I boka "yeast" av Jamil
Every yeast strain has its own optimum rehydration process, but the basic process is as follows:

1. Warm the dry yeast to room temperature.

2. In a sanitized container, prepare an amount of sterile tap water at 105° F (41° C) equal to 10 times the weight of the yeast (10 ml/g of yeast).

3. Sprinkle the dry yeast on top of the water, trying to avoid setting up large, dry clumps. Let sit 15 minutes, then gently stir.

4. Once the yeast has reconstituted, gently stir once again to form a cream, and let sit another 5 minutes.

5. Carefully and slowly, adjust the temperature of the yeast to within 15° F (8° C) of the wort temperature.


6. Pitch the resultant cream into the fermentation vessel, ideally as soon as possible.
 
Sist redigert:
Riste godt før gjæren helles i vørteren kanskje? Og deretter kanskje forsiktig røre gjæren inn i vørteren.???
 
Gjæringen kom godt i gang etter noen dager, og ølet ble greit nokk. Neste gang rører jeg gjæren forsiktig ut under rehydrering. Så det blir stired not schaked ;-)
 
Tørrgjær skal ikke røres inn i vann med en gang siden den da ikke får tatt opp oksygen aerobt. Rører man den inn med en gang er det noen som stryker med siden de ikke vil få oksygen til å bygge seg opp.
 
Haha. Gikk vel litt fort.

Poenget var at da får den tatt opp oksygen fra luften samtidig som den trekker til seg vann.
 
Den tar ikke særlig mye luft opp fra lufta når den er tørr. Det er jo derfor den regydreres; så cellemembranen skal bli myk og kunne slippe inn nøringsstoffer og oksygen.
 
us 05 har ikke samme futten som wlp 530 eller 007 men etter min erfaring er det en relativt rask arbeidshest som gjærer godt ut. Slik jeg forstår det er poenget med rehydrering i vann ikke oksygenering. Membranen til gjærcellene er ikke i stand til å styre utveksling og opptak av løste stoffer i vannet den første tiden etter rehydreringen. Det blir for mye, og ikke for lite av det gode. Derfor vann. Det at gjæringen brukte noen dager på å komme i gang er etter min erfaring en god indikator på underpitching (eller alt for kald gjæring). 2.5 pakker er litt i underkant men ikke så mye at det skal gi store utslag. Tipper at du av en eller annen grunn har tapt mye av den tilsatte gjæren.

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp