Trenger inspirasjon, "Über-Imperial Stout"

Jeg har tenkt å gi meg i kast med bryggegamet igjen etter en tids pause. Noe jeg har hatt lyst til lenge er å lage en skikkelig kraftig stout. Tenk typ Kinn Svartekunst og de baner. Kanskje også habanero chili...

Det jeg er ute etter er altså en stout på omtrent 12%, med masse smak og aroma i retning av kaffe, lær og mørke bær. jeg legger ved en oppskrift fra en porter jeg lagde for årevis siden som jeg synes smaken ble veldig fin på, men den var litt "kort" i ettersmaken i forhold til det jeg sikter på med dette brygget. Instinktivt tenker jeg roasted barley og kanskje havregryn for å få mer ettersmak og kanskje noe flaket ris for munnfølelse... men er åpen for forslag.

"Frostnatt" Engelsk porter 2017
10,5 kg Pale malt (viking)
2,25 kg hvetemalt
0,6 kg svartmalt 1500 EBC
1 kg crystal 150 EBC
0,375 kg "pale sjokolademalt" 600 EBC
0,375 kg sjokolademalt 1200 EBC

Mesk 62 gr i 30 min, 68 gr i 30 min, utmesk 75 gr 15 min. Volum pre boil ca 65 liter.
Single hop Fuggles 6% alfasyre, 140g 60 min, 70g 15 min, 70g 2 min.
Gjær: WLP002 på 4 liters starter.
OG 1064, FG 1020

Jeg må selvfølgelig høyere med OG og ha en sintere gjær på en slik stout som jeg snakker om.
 
men den var litt "kort" i ettersmaken i forhold til det jeg sikter på med dette brygget.
Høres ut som at du kanskje hadde likt rug.

Jeg laga en mix/match av Juggernaut og Dark Horizon til Birger Eriksen 2022. Den blei innmari bra, kanskje det beste ølet jeg har brygga.

Her er hvertfall kloneoppskrifta til Juggernaut

Og her er den som jeg fletta sammen fra begge leire. Beregn god tid på det, jeg brukte vel 14 timer fra start til slutt... Tar LANG tid å skylle dobbeltmesk i et sånt øl.
 
Jeg tenker umiddelbart at oppskrifta har for lite lyst sjokolademalt og mørkt karamellmalt. Brown malt, specialty B og lignende gir dybde og kompleksitet, og når ølet er såpass kraftig kan det godt være en del av dem.
 
Høres ut som at du kanskje hadde likt rug.

Jeg laga en mix/match av Juggernaut og Dark Horizon til Birger Eriksen 2022. Den blei innmari bra, kanskje det beste ølet jeg har brygga.

Her er hvertfall kloneoppskrifta til Juggernaut

Og her er den som jeg fletta sammen fra begge leire. Beregn god tid på det, jeg brukte vel 14 timer fra start til slutt... Tar LANG tid å skylle dobbeltmesk i et sånt øl.
Takk for innspill :D dette var veldig god inspirasjon. Jeg tror faktisk ikke jeg trenger dobbeltmesk.
1095 preboil oppnår jeg lett hvis jeg mesker litt tørt og skyller edruelig. Jeg har et ekstremt effektivt meskesystem med samlet deadspace under silbunn på 0,6 liter.

Jeg tenker umiddelbart at oppskrifta har for lite lyst sjokolademalt og mørkt karamellmalt. Brown malt, specialty B og lignende gir dybde og kompleksitet, og når ølet er såpass kraftig kan det godt være en del av dem.
Hva jeg tenkte den gang da husker jeg ikke helt, men jeg ser hva du mener. Jeg tror maltmiksen var lånt fra en eller annen oppskrift et sted. Skulle jeg brygget akkurat den igjen hadde jeg nok lagt til noe som ga den mer kompleksitet og ettersmak.
 
Ja, 2.5 liter pr kilo meskevann så er du rundt om der før skylling. Trenger sikkert en del lenger tid for å få full konvertering av stivelsen.
Jeg bladde litt i notatene mine. Jeg kan komme ned på 2,2 l/kg før det går særlig ut over utbytte, og hadde den gangen SG 1110 ved tappestart. Det var uten stegmesking for det var før jeg bygde RIMSen min, så det kombinert med litt tålmodighet under mesking, to amylasesteg og en neve risskall for sikkerhets skyld tenker jeg er en god vei å gå.
 
Tilbake
Topp