Vannjustering og 5,2 pH Stabilizer

En annen ting er at pH 5.2 er beregnet for hardt vann (for amerikanske hjemmebryggere). Med mykt norsk vann (med mindre du har grunnvann) skal ikke dette nødvendigvis være nødvendig.
 
Jeg skal i morgen brygge en robust porter med ca 9% sjokolademalt og roasted barley. Da er det nødvendig å justere vannet for å få en god meskeprosess og unngå at porteren får en tynn smak. Planen var å tilsette natriumbikarbonat/natron (NaHCo3) og kalsiumkarbonat/kalk (CaCo3). Men jeg oppdaget i kveld at jeg er tom for kalsiumkarbonat, og har vanskelig for å komme til en bryggesjappe i løpet av morgendagen. Derimot har jeg stående en boks med 5,2 pH Stabilizer. Kan den gjøre jobben, eventuelt i kombinasjon med litt natron?

Jeg har også stående en sekk med hagekalk i garasjen, basert på knust og granulert naturlig kalk fra Dolomittene. Men den inneholder også en del andre mineraler, som magnesium, som jeg ikke vet hvordan fungerer i mesken. Er det brukelig å finknuse litt hagekalk og blande i mesken?
 
London-vannet, som er mye brukt i porter inneholder en del magnesium, så jeg ville ikke vært redd for å tilføre det. Verre med annet ukjent som kan finnes i hagekalk. Jeg drar assosiasjoner til Jula sitt Is-Fritt produkt som visstnok inneholdt 99ish % kalsiumklorid, men gav metallisk smak på ølen.
PH stabilizor skader i hvert fall ikke.
 
Spørsmål mtp vannjustering:
Jeg bruker å tilsette mineraler til vannet/mesken, inntil 4 forskjellige typer, ut ifra en tabell Gahr la ut en gang. Denne tabellen følger jeg rimelig slavisk, uten så mye tanker om det skal fremheves humlebitterhet, maltsmak, heve pH eller bufre. Når jeg bruker denne mineralmixen (CaSO4, CaCl2,CaCO3 eller NaHCO3), har det da noe for seg å bruke "pH5,2 Stbilizer"? Jeg har en feeling av at pH5,2 stabilizer blir et overlflødig universalmiddel.....
 
pH 5,2 stabilizer er ubrukelig fusk og fanteri på boks. Speaking of, hvis noen vil ha en nesten full boks kan det hentes hos meg, gis bort mot henting.
 
Apropos ph-meter; hva er bra, og mest for pengene? Hvor kjøper dere fra? Aliexpress har en del, har vurdert noe derfra. Noen tips?
 
Tilbake
Topp