Ville du flasket nå?

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Jada, det er sikkert 1000 slike tråder, men ikke alle tilfeller er like. Frekker meg derfor til en egen tråd.

Jeg har tørrhumlet slik at jeg skulle tappe etter fem dager virketid, men jeg har fortsatt aktivitet i ølet nå dagen før flasking (skulle egentlig sette til coldcrash nå i kveld). Alternativet er flasking lørdag og dermed åtte dager tørrhumling. Liker ikke tanken.
Se på gjæringsforløpet. Jeg vet at plopp/min ikke er en vitenskapelig enhet, så se gjerne vekk fra den.

FG skal være 1,013 i følge Beersmith, og er således oppnådd og ørlitt til.
Gjærtype WLP051, OG 1,049

Ville dere kjørt coldcrash i kveld og flasket i morgen, og heller kuttet ned karbonering fra 6g/L til 5,5g/L for sikkerhets skyld? Eller vente til lørdag og risikere gress og grønne skoger fra humlen?

Hilsen Anders

Gjæringsforløp.JPG

I og med at den har stått til gjæring i over 14 dager så burde den være klar til flasking nå. Jeg har brukt WLP051 en gang selv, og flasket da etter 14 dager uten problemer.

Hvis tørrhumla har fått fem dager i romtemp-ish og bunnfelt og du har målt en stabil fg over to målinger så ville jeg sagt at det er klart for flasking.

Når du sier at du fortsatt har aktivitet i ølen. Mener du at SG fortsatt synker? Eller mener du at du har aktivitet i karet, i form av plopping?

Hva beersmith sier er FGen din er bare en antakelse ut i fra parameterne den har fått.

Ville forøvrig CCet mer enn en dag.

Hei,
Takk for svar!
SG har gått ned et halvt poeng fra i går, ett og et halvt poeng siden søndag (siste to dager). Så det er fortsatt aktivitet. Men siden temperaturen samtidig har blitt økt en grad, og aktiviteten nå er ned fra ett poeng pr døgn til et halvt poeng per døgn, tolker jeg det som at jeg er helt på slutten av forløpet. Det er derfor jeg foreslår å kanskje klippe av et halvt gram/L med primingsukker. Dette tilsvarer vel omtrent 0,25 SG-poeng. Kanskje klippe av ett helt gram.
CC er med gåsetegn. Jeg har bare en kjeller på 15C, så det er egentlig bare for å få ned humlekaka og litt av gjæren. Har funket fint før.

A

Hvorfor vil du kutte karboneringssukker?
Fordi det fortsatt spises gjærbart sukker i ølet, noe som i tillegg til karboneringssukkeret vil gi CO2. For å kunne flaske nå, er det derfor en mulighet å kutte litt av karboneringssukkeret for å unngå overkarbonering. Litt bingo, selvfølgelig.

A

Aldri funnet særlig hold i det i praksis selv. Du mister co2 hver gang du rugger på karet og ikke minst når du tapper over i tappekar og så videre til flaske. Men det er min mening.

Aldri funnet særlig hold i det i praksis selv. Du mister co2 hver gang du rugger på karet og ikke minst når du tapper over i tappekar og så videre til flaske. Men det er min mening.

Mulig vi snakker litt forbi hverandre. Jeg tenker ikke å kutte litt av karboneringssukkeret fordi det er rest-CO2 i dunk.
Derimot fordi SG fortsatt er synkende, og ved CC fra i kveld vil jeg trolig flaske et øl som i tillegg til karboneringssukkeret også har gjærbart sukker fra maltet.

A

Huffoghuff. Passer jo ultradårlig, og fare for overekstrahering av humlen. Du synes ikke forløpet har flatet såpass ut nå at det er verd å ta sjansen?

Hvor lenge har den stått da? Høres jo ikke ut som at du skal få flaskebomber akkurat. Passer det dårlig å ta det på lørdag er det vel bare å kjøre på, mm ølen er ung, for smakens skyld.

Hvor lenge har den stått da? Høres jo ikke ut som at du skal få flaskebomber akkurat. Passer det dårlig å ta det på lørdag er det vel bare å kjøre på, mm ølen er ung, for smakens skyld.

Har stått i 16 dager i dag, men stoppet litt opp på 1,016 frem til jeg satte det opp i 21 grader C nå siste fem dager under tørrhumling. Tror heller ikke på noen flaskebomber, men kan være at det blir noe overkarbonert.
Ser at 2.3 volumer CO2 tilsvarer 1-2 poeng SG. Dvs, siste to dagers utvikling tilsvarer full karbonering... :/

A

PÅ spørsmål hva jeg ville gjort er det :

flasket, og ikke tenkt så mye over 6 eller 5.5g. Men jeg er en kar som nok tar litt lettere på slikt, karboneringssukker er litt på gefylen. Men: har du en automatisk måleprobe ? ser snasent ut, vil ha slik :)

Tidshensyn gjorde omstikk uaktuelt i går, men jeg tror kanskje jeg legger inn dette som et element ved neste batch med mye tørrhumle. Da kan jeg faktisk få ut litt ekstra også, siden jeg kan tillate at litt trub og humle blir med over ved stikk.

Jeg har klart å utsette flasking til i morgen, og håper dette gjør susen. Hvis jeg fortsatt opplever usikkerhet i kveld, stikker jeg heller om og tar flasking til helgen. Da slipper jeg humletrøbbel, som påpekt over.

Kun automatisk temperaturmåling. SG er manuell, men satt inn i excel for visualisering. Får det vel til å se litt automatisk ut.
Takk for innspill!

A

Tørrhumletrøbbelet (gress og grønne skoger hvis +5dager) er det en regel som sier at slik blir og gjelder det alle humlesorter? Hva med "kaldkrassjing" hvordan inngår dette i regnestykket?

Tørrhumletrøbbelet (gress og grønne skoger hvis +5dager) er det en regel som sier at slik blir og gjelder det alle humlesorter? Hva med "kaldkrassjing" hvordan inngår dette i regnestykket?
Hei,
Har ikke noe kilde til deg, men har lest at 5-7 dager er ok, og at lang eksponering gir usmak. Antar at dette skyldes ekstrahering av smakselementer som ikke er aroma og at det da kan være mer likt mellom humlene. Men jeg vet ikke. Kaldkrasjingen gikk vel inn som dag seks for min del.

A

En liten oppdatering for spesielt interesserte.
Det er nå en bevegelse på et halvt poeng i døgnet, og gassproduksjonen har roet seg betraktelig (forutsatt at jeg har fått tettet godt nok/likt som før).
Jeg tar derfor sjansen på å sette til coldcrash nå i kveld hvis ingen kloke hoder skriker nei.
Alternativet er omstikk og flasking lørdag. Que?

Gjæringsforløp II.JPG

jeg vet ikke akkurat hvor grensen går. men for 2 uker siden tappet jeg en ale tørrhumlet med 40G cascade (2G/L).. humlen lå i karet i 5 dager.. den smakte supert ved flasking. de 20 første flaskene er fortsatt digg. MEN.. de 4-6 siste flaskene fikk mye humle i seg pga at humlen aldri bunnfalt og jeg ikke coldcrashet eller filtrerte. en uke senere smakte jeg på første flasken (av de 4-6 siste jeg flasket). altså 12 dager fra tørrhumling og de smakte veldig mye gress.. fæl smak rett og slett. så det er åpenbart at du får denne smaken. men akkurat hvor grensene går og om det gjelder alle humlesorter vet jeg ikke.

Sist redigert:
Nei, vet ikke jeg heller. Og selv om mine smaksløker er av eldre årgang så kunne ikke jeg (og flere med meg) kjenne noen gressmak på en Andrimne IPA humlet og tørrhumlet kun med Cascade. Av ulike årsaker fikk den 7 uker i gjæringskaret, hvorav de siste 10 dagene i kjøleskap. Har ikke notert når den ble tørrhumlet men antar det var ca etter halvannen uke.
Men så hetet det jo "ingen regel uten unntak" så det var kanskje unntaket som slo inn her. Ølet ble helt topp det.
Den eneste gangen jeg synes å merke litt gressmak var i en fersk pils med Saaz men uten tørrhumling. Etter en måneds tid var denne smaken borte.

Tilbake
Topp