WLP007

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Har en batch med Porter til gjæring nå med WLP007. Dette er mitt første forsøk med fersk gjær, og gjærstarter.

Jeg satte den til gjæring lørdag kl. 19. Når jeg tok en titt i gjæringsskapet kl. 07.00 søndags morgen gjæret det som et uvær.

Nå, to døgn senere, virker det som om at aktiviteten i gjærlåsen er veldig laber, om ikke fraværende. Det ser også ut til at gjæren har samlet seg i bunnen av karet.

Kan den ha gjort jobben på to dager?? Det høres usannsynlig fort ut!?

Jeg kan nevne at øllet haddet en OG på 1,058. Det er 16 liter til gjæring, og jeg lagde en simple starter på to liter med to rør. Jeg blingset på datoene, og kunne klart meg med en starter på halvannen liter til 20 liter øl. Endte altså med to liter starter til 16 liter øl.

Snakker vi RDWHAHB, eller er det noe galt her?
 
Marius K. skrev:
Hei!

Har en batch med Porter til gjæring nå med WLP007. Dette er mitt første forsøk med fersk gjær, og gjærstarter.

Jeg satte den til gjæring lørdag kl. 19. Når jeg tok en titt i gjæringsskapet kl. 07.00 søndags morgen gjæret det som et uvær.

Nå, to døgn senere, virker det som om at aktiviteten i gjærlåsen er veldig laber, om ikke fraværende. Det ser også ut til at gjæren har samlet seg i bunnen av karet.

Kan den ha gjort jobben på to dager?? Det høres usannsynlig fort ut!?

Jeg kan nevne at øllet haddet en OG på 1,058. Det er 16 liter til gjæring, og jeg lagde en simple starter på to liter med to rør. Jeg blingset på datoene, og kunne klart meg med en starter på halvannen liter til 20 liter øl. Endte altså med to liter starter til 16 liter øl.

Snakker vi RDWHAHB, eller er det noe galt her?
Hvor mange grader hadde ølet da?
 
Peter A skrev:
Marius K. skrev:
Hei!

Har en batch med Porter til gjæring nå med WLP007. Dette er mitt første forsøk med fersk gjær, og gjærstarter.

Jeg satte den til gjæring lørdag kl. 19. Når jeg tok en titt i gjæringsskapet kl. 07.00 søndags morgen gjæret det som et uvær.

Nå, to døgn senere, virker det som om at aktiviteten i gjærlåsen er veldig laber, om ikke fraværende. Det ser også ut til at gjæren har samlet seg i bunnen av karet.

Kan den ha gjort jobben på to dager?? Det høres usannsynlig fort ut!?

Jeg kan nevne at øllet haddet en OG på 1,058. Det er 16 liter til gjæring, og jeg lagde en simple starter på to liter med to rør. Jeg blingset på datoene, og kunne klart meg med en starter på halvannen liter til 20 liter øl. Endte altså med to liter starter til 16 liter øl.

Snakker vi RDWHAHB, eller er det noe galt her?
Hvor mange grader hadde ølet da?

Jeg har temperaturstyring med STC og kjøleskap. Startet på 18 grader første døgnet, skrudde opp til 19 grader i går kveld, og til 20 grader i kveld. Der skal det stå frem til vi teller 14 dager totalt i gjæringsdunken.
 
La den stå noen dager til. Mål SG. La den stå enda et par dager. Mål SG. Gjenta til FG er nådd og gi den et par dager før fating/flasking.

Slapp av, ikke bekymre deg, ta deg litt hjemmebrygg. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
glennrlie skrev:
La den stå noen dager til. Mål SG. La den stå enda et par dager. Mål SG. Gjenta til FG er nådd og gi den et par dager før fating/flasking.

Slapp av, ikke bekymre deg, ta deg litt hjemmebrygg. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har ikke noen kran på denne dunken, så ingen enkel måte å måle SG, men får bare la den stå ut de 14 dagene den skal stå, og satse på at gjæren har gjort / gjør jobben!

Er WLP007 type gjær som bruker å gjære ut fort? Har bare erfaring med Safale US-05 fra tidligere, og der pluppet det i gjærlåsen lenger mener jeg å huske.
 
Marius K. skrev:
glennrlie skrev:
La den stå noen dager til. Mål SG. La den stå enda et par dager. Mål SG. Gjenta til FG er nådd og gi den et par dager før fating/flasking.

Slapp av, ikke bekymre deg, ta deg litt hjemmebrygg. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har ikke noen kran på denne dunken, så ingen enkel måte å måle SG, men får bare la den stå ut de 14 dagene den skal stå, og satse på at gjæren har gjort / gjør jobben!

Er WLP007 type gjær som bruker å gjære ut fort? Har bare erfaring med Safale US-05 fra tidligere, og der pluppet det i gjærlåsen lenger mener jeg å huske.
Det går nok veldig bra dette. Men jeg vet ikke om det er rommet eller ølet som har hatt 18 grader som du nevner, fordi den øker jo ca 3-4 grader under stormgjæring.
Uansett så vil nok dette bli veldig bra ja, så la det stå i 14 dager :)
 
Har du ikke en øltyv? Hvis ikke burde du skaffe en. Bare å åpne lokket forsiktig og sample litt til måling. Aktivitet i gjærlåsen, eller mangel på sådan, er ingen god indikator for gjæringsaktivitet. CO2 kan finne veien ut andre steder også. Jeg ville ikke bekymret meg. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Peter A skrev:
Marius K. skrev:
glennrlie skrev:
La den stå noen dager til. Mål SG. La den stå enda et par dager. Mål SG. Gjenta til FG er nådd og gi den et par dager før fating/flasking.

Slapp av, ikke bekymre deg, ta deg litt hjemmebrygg. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har ikke noen kran på denne dunken, så ingen enkel måte å måle SG, men får bare la den stå ut de 14 dagene den skal stå, og satse på at gjæren har gjort / gjør jobben!

Er WLP007 type gjær som bruker å gjære ut fort? Har bare erfaring med Safale US-05 fra tidligere, og der pluppet det i gjærlåsen lenger mener jeg å huske.
Det går nok veldig bra dette. Men jeg vet ikke om det er rommet eller ølet som har hatt 18 grader som du nevner, fordi den øker jo ca 3-4 grader under stormgjæring.
Uansett så vil nok dette bli veldig bra ja, så la det stå i 14 dager :)

Den står i et kjøleskap med regulering av varme / kjøling. Proben er teipet til karet og isolert fra omgivelsene, så ølet som holdt 18 grader  :)
 
glennrlie skrev:
Har du ikke en øltyv? Hvis ikke burde du skaffe en. Bare å åpne lokket forsiktig og sample litt til måling. Aktivitet i gjærlåsen, eller mangel på sådan, er ingen god indikator for gjæringsaktivitet. CO₂ kan finne veien ut andre steder også. Jeg ville ikke bekymret meg. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det har jeg ikke, men det så kjekt ut! Må få meg en sånn og et refraktometer etter hvert :)

Det var det at det så ut til at gjæren har bunnfelt som "bekymret" meg mest. Husker ikke helt hvordan det så ut sist jeg brygget (er et par måneder siden), men det er kanskje vanlig at det legger seg et lag i bunnen ganske raskt?
 
Har ikke brygget med WLP007 selv, men den er jo high flocculent, så det er nok ikke uvanlig at den bunnfeller kjapt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Flasket denne i dag, og det var definitivt ikke noe galt med utgjæringen. Endte på 1,012 og en utgjæring på 79 %. På hjemmesiden til White labs oppgis en attenuation på 70-80 % på denne, så ser ut til at dette har gått fin fint!
 
Hvis du opplever treg karbonering så snu flaskene på hodet og sett tiilbake. Denne flokkulerer veldig tett.
 
Er litt bekymret for det jeg og
Spesielt mtp høy gjærings temp i starten hvis jeg skal vente to uker
Har slitt med 007 og karbonering tidligere


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Hvis du opplever treg karbonering så snu flaskene på hodet og sett tiilbake. Denne flokkulerer veldig tett.

Jeg bruker å sprette en flaske etter en uke for å sjekke karbonering. Hvis den er flat så får jeg snu på flaskene :) Takk for tipset!
 
Tilbake
Topp