WLP099

Duckboot

Norbrygg-medlem
Har tenkt å dra litt til på et kommende brygg, og sikter på en OG på 1.134.
Siden jeg har litt liten kjele for all malten, så tenkte jeg å spe på med spraymalt.
Er det da lurt å kjøre denne sekvensen:
  1. Lage starter utfra OG (1.080) uten spraymalt.
  2. Brygge uten spraymalt, og tilsette gjær som vanlig.
  3. Koke 1 kg spraymalt i 1L vann, og tilsette etter X dager.
  4. Vente X dager
  5. Gjenta 3 til antatt OG er oppnådd.
Noen som vil driste seg på å anta hva X bør være her? Og om denne metoden vil funke i det hele tatt?

X må vel bli i % da du ikke oppgir startvolum.
Bruk f eks beercalc så finner du det ut. Vet ikke volum av 1l vann + 1kg spraymalt, kanskje 1.5l?
Tror du vil se at start OG kanskje bør litt opp.

Har gjort dette men med kun en spraymalttilsetting med Nottingham til OG ca 1.1
Husk å ha stort nok rom både for ekstra vann/malt samt evt "villskap" når gjæren får ny mat.
Vet nå hvor mye øl lokket på bøtta tar :)

Nei - Volumer har jeg kontroll på. Det er antall dager før jeg begynner å tilsette spraymalt+vann. Og hvor mange dager venter jeg før jeg tilsetter ny runde med spraymalt+vann.

Hadde tilsatt spraymalt rett etter at jeg merket stormgjæringa avtar. Og rett etter neste gjæring begynnte å roe seg.
MEN, har aldri brukt denne gjæren så har ingen erfaring.
Er det egentlig nødvendig å dele opp sukkeret med denne gjæren?
Prøv å lokke @Odland på banen. Han hadde noe greier for seg da han laget "Odland Spesial Moipils" :)

Den der handler om å lage store startere, ikke gjære øl med høy OG ved å tilsette gjærbart sukker i flere steg.
Er du vrang nå eller leste du ikke teksten? Se her:
Propagation Example (1-Step-10-Fold):
A 20 Barrel brewery wants to propagate yeast for a 1.060 gravity beer.​
    1. The brewery would order 2 liters of yeast and inoculate 2 barrel of well oxygenated wort at 70°F.
    2. The propagation would be allowed to ferment for 48 hours or until 50-75% gravity drop.
    3. Following gravity drop, 18 Bbl of wort would be run in on top of it.
The initial cell count in this example would be around 10-12 million cells per ml. If the yeast is allowed to ferment for 48 hours, the cell count would increase enough to supply 5-6 million cells per milliliter when increased to a total of 20 barrels.​

Veldig få som lager 20 tønners startere. Og som jeg skrev, dette handler om å steppe opp i volum, ikke styrke. Jeg tror prinsippene her er gyldige og tidspunktene (som OP spurte om) vil være de samme.

Jeg hadde aldri begynt med 099. Hadde begynt med et beist av en 001-pitch samt rikelig med o2 ved pitch og etter 6-8t.

099 er en distillers yeast og gir nødvendigvis ikke de smakskarakterene en er ute etter.

@Duckboot: Hva er egentlig grunnen til å gjøre det i steg? Hvorfor ikke bare gå for OG 1.13 med en gang? Det er jo ikke noe usannsynlig høy OG akkurat.

Så vidt jeg vet, så er WLP099 litt kilen å få til. Den kan få seriøse hickups hvis man ikke stepper opp OG, og venner gjæren til høy gravity. For konge og fedreland skal jeg prøve. Anyways. Planen er da:

• Normal starter for OG=1.080 og volum på 20L
  • La det gjære i 3 dager.
  • Tilsette 1 kg spraymalt på 1 L vann
  • La dette gjære i 3 dager
  • La dette gjære i 3 dager
  • La dette gjære i 14 dager sånn ca.
  • Og så får vi se hva som skjer.

Ja, vet det.
Får den ikke høy nok i beercalc samme hva sukker jeg legger inn med det nye volumet på 23l.
Gjør kanskje noe feil.

Nei, såklart ikke - Jeg som blingsa. begynner fra 17L, og ender på 20 totalt tenker jeg er riktig.

Tilbake
Topp