Beregne bitterhet etter kokestopp og nedkjøling er startet

Hei,
hvordan beregner/estimerer man hvor mye bitterhet en humle avgir når den tilsettes ved kokestopp og nedkjøling starter ?
Dersom jeg for eksempel tilsetter 30 gram Vic Secret humlepellets med alfa18% ved kokestopp, vil den tilføre mye bitterhet ?
Bruker kjølespiral, cirka 25-30 minutter fra 100 grader Celsius til 20 grader og volum vørter etter kok er cirka 25 liter.
 
Hei,
hvordan beregner/estimerer man hvor mye bitterhet en humle avgir når den tilsettes ved kokestopp og nedkjøling starter ?
Dersom jeg for eksempel tilsetter 30 gram Vic Secret humlepellets med alfa18% ved kokestopp, vil den tilføre mye bitterhet ?
Bruker kjølespiral, cirka 25-30 minutter fra 100 grader Celsius til 20 grader og volum vørter etter kok er cirka 25 liter.
Det kommer ann på hvor effektiv kjøleren din er :)
 
Hei,
hvordan beregner/estimerer man hvor mye bitterhet en humle avgir når den tilsettes ved kokestopp og nedkjøling starter ?
Dersom jeg for eksempel tilsetter 30 gram Vic Secret humlepellets med alfa18% ved kokestopp, vil den tilføre mye bitterhet ?
Bruker kjølespiral, cirka 25-30 minutter fra 100 grader Celsius til 20 grader og volum vørter etter kok er cirka 25 liter.
Utnyttelsesgraden synker med synkende temperatur. Jeg fant en tabell hos Grainfather:

TemperatureUtilisation Factor (U)
90°C (194 F)49%
80°C (176 F)23%
70°C (158 F)10%
60°C (140 F)4.3%
50°C (122 F)1.75%
Om jeg ikke misforsto, er 100% det du får ut ved koking. Så om du tilsetter humle ved 90 grader og holder temperaturen der ei stund, får du halvparten så mye bitterhet som om du hadde kokt like lenge.

Gå inn på nettstedet og les mer. Bildet kompliseres av at du må ta med i betraktninga at du får ekstra utbytte ikke bare av det du tilsetter av humle ved kokeslutt eller i en hopstand, men også av humla fra koket, særlig eventuelle seine tilsetninger.

Om du ikke gjør opphold under nedkjølinga, får du ikke veldig mye bitterhet ut av ei tilsetning ved kokeslutt, sida det ikke tar mange minuttene å komme ned til 80 grader. (Du får kanskje ikke så mye annet, heller:(.)
 
Sist redigert:
Temperaturfallet er logaritmisk. Det går saktere jo mindre forskjell det blir mellom vørt og kjølespitsl. Jeg tipper du har gjort unna halve temperaturfallet i løpet av 10ish minutter. Og da har du 80 grader etter toppen 5 minutter. Som Finns tabell viser er det i praksis 0 bitterhet under 80 grader.

Fra 100⁰ til 80⁰ har du i snitt 50% effektivitet iflg Finns tabell, og det varer altså i 5 minutter. Det vil si at du kan regne bitterhet fra humlen som om den er kokt 2,5 minutter. Dette er selvsagt ikke helt presist, men det bør være nærme nok. Bidraget blir altså svært lite.
 
Når jeg trekker av plata på en 15 liters batch tar det 10 min å nå 90 grader uten kjøling
Ofte når jeg brygger IPA slenger jeg i WP rett etter kokeslutt, rører rundt og lar stå 10 min før nedkjøling
Beregner da 95 C i 10 min og 70% utilisation
 
Tilbake
Topp