Bryggertabber

Dagens bryggetabbe.
Mesker inn en apa. Starter på 70 grader og temperaturen synker til 65 grader når maltet røres inn. Alt vel.
Så veies humla opp . Resten av humla vakumpakkes og det er klart for frokost. Klokka er såvidt passert 6.
Gløtter bort på connectboksen før jeg går opp fra kjelleren.
Himmel og hav!
Der står det 70 grader....
Jeg hadde glemt å stille ned temperaturen.
2 timer senere er det tid for ny innmesk ...
Nå er det frokost.
Jeg bruker denne metoden til min alkoholsvake Julebock. Jeg ønsker et fyldig øl på 3,5% for å kunne belme innpå litt akevitt også uten å bli alt for festlig under middagen. Jeg lærte det av en lignende bryggetabbe på en Bayer. Da senket jeg tempraturen og lot det stå til. Det ble et godt øl, dog litt svakere abv enn beregnet. Så til jul mesker jeg inn på 70+ og lar det stå der i 10 minutter. Tar ut maltrøret og ventet til jeg har gått senket temperaturen til rett mesketemp før jeg senker det igjen.
 
Dagens bryggetabbe.
Mesker inn en apa. Starter på 70 grader og temperaturen synker til 65 grader når maltet røres inn. Alt vel.
Så veies humla opp . Resten av humla vakumpakkes og det er klart for frokost. Klokka er såvidt passert 6.
Gløtter bort på connectboksen før jeg går opp fra kjelleren.
Himmel og hav!
Der står det 70 grader....
Jeg hadde glemt å stille ned temperaturen.
2 timer senere er det tid for ny innmesk ...
Nå er det frokost.
Trur ikke det der gjør så mye. Du får litt lavere ABV, men vil neppe kjenne noen forskjell i smak på ølet.
 
Det hadde nok blitt et godt øl, men dette ølet skal brukes i et bryllup og da er det greit at det ikke er et alkoholsvakt øl.
Derfor ble det mesker inn på nytt.
Denne gangen gikk det etter planen.
 
Det hadde nok blitt et godt øl, men dette ølet skal brukes i et bryllup og da er det greit at det ikke er et alkoholsvakt øl.
Derfor ble det mesker inn på nytt.
Denne gangen gikk det etter planen.
Det hadde nok ikke blitt så store forskjellen:(.

Og skal en tru alt en hører om bryllup, hadde det helst vært en fordel med et svakere øl. Jfr. Fanitullen;).
 
Absolutt ingen ulempe… annet enn strømregningen
Etter 3 uker på 12⁰C, er samme Hellesbock nede på bare 1,021 (hydrometer). Startet på 1,062 (refractometer og Float).
Ser på Fermentis.com at S-189 skal ha 48 timer på 12⁰C og deretter 14⁰C. Bør jeg øke til 14 og se an en uke eller kan det være for mye ikke-gjærbart sukker?
 
Etter 3 uker på 12⁰C, er samme Hellesbock nede på bare 1,021 (hydrometer). Startet på 1,062 (refractometer og Float).
Ser på Fermentis.com at S-189 skal ha 48 timer på 12⁰C og deretter 14⁰C. Bør jeg øke til 14 og se an en uke eller kan det være for mye ikke-gjærbart sukker?
Du kan nå øke temperaturen for å sikre endelig utgjæring. Det kan også være gunstig for (mot) Diacetyl. Litt på 14 ℃, litt på 16 ℃.
 
Hvordan tømme gjæringsfatet "naturlig"? Jo da setter du spunding (uten motrykk) på gass ventil på kegmenter, og da er det viktig at man bytter om på hvor man setter dip tube, og setter den også på gass ventil, slik at all co2 som dannes og skaper trykk effektivt PUSHER UT ALT SOM ER I FATET!!!!. Da dekker du lett hele gjæringskapet, og tilhørende gulv med fersk og fin vørter. F.... skulle gått til specsavers
 
Hvordan tømme gjæringsfatet "naturlig"? Jo da setter du spunding (uten motrykk) på gass ventil på kegmenter, og da er det viktig at man bytter om på hvor man setter dip tube, og setter den også på gass ventil, slik at all co2 som dannes og skaper trykk effektivt PUSHER UT ALT SOM ER I FATET!!!!. Da dekker du lett hele gjæringskapet, og tilhørende gulv med fersk og fin vørter. F.... skulle gått til specsavers
Gjort det samme selv, på en Fermzilla, det var ikke så morsomt å åpne døra til gjæringsskapet synes jeg at jeg husker....

Det som er bra er at man gjør det bare en gang.
 
Tilbake
Topp