Diacetyl i Ale

Jeg har hatt noen dårlige opplevelser med ale-gjær som ikke har gjæret helt optimalt og etterpå har fått et lite spark til å begynne å gjære igjen.

Et typisk eksempel var landsmøtet i Oslo for et par år siden, da vi skulle ha festmiddag og det manglet øl (!!!). Jeg hadde brygget en IPA som akkurat var ferdig gjæret. Kanskje ikke noe kjempeøl, men helt greit. Dessverre har jeg ikke plass til å karbonere i kjøleskap, så jeg fikk hjelp av @msevland til å karbonere. Over på fat og en liten biltur til kjøleskap og trykk.

Så skulle ølet smakes på landsmøtet. Helt ubeskrivelig diacetyl-bombe. Noen flasker som jeg hadde tappet og ettergjæret på flaske var helt greie. Teorien er at det hadde begynt å gjære når det ble tappet på fatet og ristet litt på i bilen.

En annen gang hadde jeg en ale som var OK ved flasketapping, men karboneringa ga enormt med diacetyl.
 
Har aldri hatt problemer med utgjæring ved bruk av Kveik. Men ble bare litt nysgjerrig ifht denne oksygeneringstråden :)
Har heller ikke prøvd å fryse Kveik, men blir dette som å fryse kjøttdeig? Hvor lang holdbarhet vil det være på nedfrosset Kveik?
Så lenge man tørker ordentlig før det fryses så holder det i mange år. Har fremdeles fra glasset med Lida som jeg fikk i 2017, og gjæret et juleøl med denne i fjor høst. Var nok med ei spiseskje gjær til femti liter 1.075, var snakk om et kvarter-tjue minutter så bobla det i blowoffen. Satt mariaue på denne da siden den var noen år gammal og jeg hadde mine tvil, men gjæren dannet såpass krausen i literskruset at den trua med å stikke av ut og ned på bryggebenken!
 
Tilbake
Topp