Vekt endring på starteren

Etter 2 døgn på røreren med rent vann er fasiten klar. Eller not.

Vekttapet er 19 gram. Det kan tyde på at vekttapet fra gjæringen er 79-19 = 60g.

Men som nevnt tidligere, var kaffefilteret på toppen nå veldig vått i hele kolbeåpningens flate. Det har aldri skjedd ved normal starter, hvorfor ikke?
• hindrer skummet vanne fra å fordampe?
• tørker CO2 avgassen filteret?
• andre grunner?

Iht. OG-FG så har jeg hatt 79% utgjæring av 200g spraymalt. Hva er da tiden teoretiske vekten av produsert CO2?
 
Var nok tøffere gjær for noen 10-år siden. Da kunne det titt og ofte kjennes ut som om en kjernefysisk reaksjon hadde gått av i skallen...

Men uansett, energi er da ikke i intet?


Omtalt tidligere, og min antagelse er at DMS og andre stoffer som forsvinner, motvirker omtrent vekten av oksygen som gjæren tar.

Det jeg lurer på, bortsett fra å tilfredstille min nyskjerrigheet, er vel om dette kan utredes til å avgjøre om starteren er ferdig. Hvis dette er riktigt, så kan man jo si at dersom 39,5% av spraymaltvekten er tapt, er en gjær med 79% utgjæring ferdig.

[79g velttap/200g spraymalt = 39,5%]
Wlp 830 har 79% utggjæring iflg. brewfather

Men om det kan brukes til noe nyttig, gje står å se :)
DMS-konsentrasjonen måles i ppb, så sjøl om alt forsvant, skulle du ha ei rimelig ekstrem vekt for å måle utslaget av det:). Det samme gjelder vel for alle de andre stoffene som det forsvinner deler av fordi de er volatile. Det er rett og slett så lite av dem at det ikke kan spille noen rolle for vekta.

Men vanndamp er en kandidat, for vann er det mye av - og kanskje alkohol. Sjøl om bare en liten del forsvinner, vil det antakelig være målbart, men jeg aner ikke hvor relativt viktig dette tapet vil være. Hvor mye som fordamper også vil være avhengig av overflaten det fordampes fra, og temperaturen. Hastigheten på rører'n vil også påvirke, og skumdannelsen.

Jeg vil tru @MortenSickel har rett, men du bør nok standardisere prosessen og bygge opp et erfaringsmateriale.
 
Tilbake
Topp