NM 2024 - den store diskusjonstråden

Tomflaskene er jo også en ressurs som noen kanskje ville være interessert i? Hvis de kunne hentes før gjærrester har størkna helt, vel å merke. (Jeg fikk med meg ei kasse fra DV43 som hadde stått der ei god stund, og det var en drøy jobb å få dem reine:).) Jeg ser ikke for meg at noen skal styre mye for å få til dette, men hvis det passa med et eller annet arrangement? Så kunne deltakerne få tilbud om å ta med tomflasker hjem. I følge folka på Strømmen Hjemmebrygg så selges det stadig en god del flasker, så det er ikke alle som fater.
Vi har prøvd å bruke dem på noen arrangementer, men slutten på NM-dømming treffer litt arrangementstørke. Kanskje vi burde prøve å få til åpent hus så folk kan komme å hente øl og flasker.
 
Hva skjer egentlig nå med alle øla som ikke ble dømt?
Det er jo ganske mange
Følgende Mail ble send alle fylkesstyrene 30.04.24 med overskrift Dommerverving

Hei
Etter NM står nå åtte fulle kasser med innsendte øl i hyllene.
Dette er øl som ikke gikk til finalen.

Disse kan nå brukes til dommertrening og/eller dommerverving.

Fylket kan invitere til ‘døm med en dommer’ hvor alle medlemmer inviteres til å sitte på bord med en dommer, smake, og fylle ut dommerskjema.

Flaskene kan også deles ut til dommere (eller medlemmer) for hjemme-trening. Dette vil gi dommerpoeng. Fordelen er at de er dømt tidligere, som betyr at man til en viss grad har en fasit.

Dersom flaskene ikke blir benyttet innen rimelig tid, blir de kastet.
1715501343182.jpeg

Buskerud har ‘bestilt’ to esker
 
Er egentlig litt fornøyd med å ha «lurt» dommerne. Fikk 2. plass i lys ale, med en Engelsk Strong Bitter brygget kun på amerikanske humler. Målet mitt var å brygge en APA, men etter å ha smakt den, fant jeg ut at denne måtte klassifiseres som noe annet. Etter å ha delt ut smaksprøver til flere ølkjennere, ble denne en Engelsk bitter.
Spørsmål: Kunne denne blitt diskvalifisert siden jeg ikke brukte engelsk humle?
Så på oppskriften din her

Du skriver at den ikke passet som APA. Jeg tenker da at du ikke fikk ønsket utbytte av humlen. Siden en Strong Bitter er maltdrevet, tenker jeg at dommerne hovedsakelig har gitt deg høy sum for maltbasen og et godt håndverk. Humlen har i liten grad gitt deg trekk.
 
Mulig dette hører heime i ein anna tråd, men undrer meg litt over tilbakemelding i smakeskjema på to surøl i klasse 13a (frukt/grønnsaksøl med tilsetning). Her påpeiker nokre av dommerane fravær av melkeaktig syre og trekker for det. No er det i stor grad melkesyrebakterier som bidrar med syre i disse ølene (lactobasillus helveticus), så det finner eg litt underlig. Er Ikkje uenig i dømminga for så vidt, men trekk her synes eg er rart. Kan det være at enkelte dommere har smakt seg inn på kettle sours syrna med Biola e. l. og tenker at "yoghurt"-smaken er melkesyre? Det er vel ikkje heilt riktig i så fall.
 
Mulig dette hører heime i ein anna tråd, men undrer meg litt over tilbakemelding i smakeskjema på to surøl i klasse 13a (frukt/grønnsaksøl med tilsetning). Her påpeiker nokre av dommerane fravær av melkeaktig syre og trekker for det. No er det i stor grad melkesyrebakterier som bidrar med syre i disse ølene (lactobasillus helveticus), så det finner eg litt underlig. Er Ikkje uenig i dømminga for så vidt, men trekk her synes eg er rart. Kan det være at enkelte dommere har smakt seg inn på kettle sours syrna med Biola e. l. og tenker at "yoghurt"-smaken er melkesyre? Det er vel ikkje heilt riktig i så fall.

"Ølet skal følge den grunnleggende øltypen." Så der kommer an på definisjonen til grunntypen.
 
Mulig dette hører heime i ein anna tråd, men undrer meg litt over tilbakemelding i smakeskjema på to surøl i klasse 13a (frukt/grønnsaksøl med tilsetning). Her påpeiker nokre av dommerane fravær av melkeaktig syre og trekker for det. No er det i stor grad melkesyrebakterier som bidrar med syre i disse ølene (lactobasillus helveticus), så det finner eg litt underlig. Er Ikkje uenig i dømminga for så vidt, men trekk her synes eg er rart. Kan det være at enkelte dommere har smakt seg inn på kettle sours syrna med Biola e. l. og tenker at "yoghurt"-smaken er melkesyre? Det er vel ikkje heilt riktig i så fall.
Som alltid er det lettere å si noe om bedømminga om du har deltagernumrene.
 
Mulig dette hører heime i ein anna tråd, men undrer meg litt over tilbakemelding i smakeskjema på to surøl i klasse 13a (frukt/grønnsaksøl med tilsetning). Her påpeiker nokre av dommerane fravær av melkeaktig syre og trekker for det. No er det i stor grad melkesyrebakterier som bidrar med syre i disse ølene (lactobasillus helveticus), så det finner eg litt underlig. Er Ikkje uenig i dømminga for så vidt, men trekk her synes eg er rart. Kan det være at enkelte dommere har smakt seg inn på kettle sours syrna med Biola e. l. og tenker at "yoghurt"-smaken er melkesyre? Det er vel ikkje heilt riktig i så fall.
Jeg var dommer i denne, men kan bare svare for hva jeg selv har skrevet. Jeg husker begge disse ølene.

443292 - et spesielt øl. Personlig syntes jeg ikke bringebær og lakris passet sammen, men trekkene var i all hovedsak at ølet manglet det meste fra hovedtypen 11E - Berliner Weisse.
664463 - Denne mangler også 11E. I tillegg var vaniljen fraværende. Mulig den er der, men da ble den overdøvet av bringebærene. Bringebærene ble i denne versjonen opplevd som mindre frisk / kokt for lenge. Det er mulig at dette kommer av kombinasjonen.

Dersom dette er en splittbach og ikke to brygg, må jeg si at bringebærene opplevdes veldig annerledes. 443292 var veldig frisk, mens 664463 opplevdes som overkokte bær.

Berliner Weisse.
Begge manglet helt BW. Du hadde fått mindre trekk dersom du hadde kombinert den med en nøytral stil.
BW: "En lett tysk hveteøl med tydelig karakter av melkesyre. Tradisjonelle utgaver kan ha svak karakter av brettanomyces, men da lett og floralt."
 
Jeg var dommer i denne, men kan bare svare for hva jeg selv har skrevet. Jeg husker begge disse ølene.

443292 - et spesielt øl. Personlig syntes jeg ikke bringebær og lakris passet sammen, men trekkene var i all hovedsak at ølet manglet det meste fra hovedtypen 11E - Berliner Weisse.
664463 - Denne mangler også 11E. I tillegg var vaniljen fraværende. Mulig den er der, men da ble den overdøvet av bringebærene. Bringebærene ble i denne versjonen opplevd som mindre frisk / kokt for lenge. Det er mulig at dette kommer av kombinasjonen.

Dersom dette er en splittbach og ikke to brygg, må jeg si at bringebærene opplevdes veldig annerledes. 443292 var veldig frisk, mens 664463 opplevdes som overkokte bær.

Berliner Weisse.
Begge manglet helt BW. Du hadde fått mindre trekk dersom du hadde kombinert den med en nøytral stil.
BW: "En lett tysk hveteøl med tydelig karakter av melkesyre. Tradisjonelle utgaver kan ha svak karakter av brettanomyces, men da lett og floralt."
Takk for svar. Eg er som sagt ikkje uenig i bedømminga. Eg stiller berre spørsmål ved kva som legges i "melkesyre" når ølet smakes/bedømmes. Som sagt er ølet syrna med melkesyrebakterier, så eg lurer berre på kva ein som øldommer legg vekt på ift. smak /aromabeskrivelse. Skulle ølet vore meldt på i ein anna stil tenker du @msevland , og i så fall hvilken? Har scoret godt både i dommerkonkurranse og publikumsfavoritt med bringebær/lakris kombo, så det er vel for så vidt en smaks- sak. Poengsummen på rundt 34 er heilt ok.

Det er ikkje ein split batch, men begge har fått steepa friske bær (5 kg per 20 l) etter dag 7, så er litt undrande om enn ikkje uenig i "syltetøy" beskrivelsen på den m bjørnebær. Kva kan det ha seg? Kan det ha med at det fortsatt er fermentering i gang? Og vanilje, det er vanskeleg å fremme viser det seg. Her må tiltak inn for bedre å få fram dette. Tips?
 
Takk for svar. Eg er som sagt ikkje uenig i bedømminga. Eg stiller berre spørsmål ved kva som legges i "melkesyre" når ølet smakes/bedømmes. Som sagt er ølet syrna med melkesyrebakterier, så eg lurer berre på kva ein som øldommer legg vekt på ift. smak /aromabeskrivelse. Skulle ølet vore meldt på i ein anna stil tenker du @msevland , og i så fall hvilken? Har scoret godt både i dommerkonkurranse og publikumsfavoritt med bringebær/lakris kombo, så det er vel for så vidt en smaks- sak. Poengsummen på rundt 34 er heilt ok.

Det er ikkje ein split batch, men begge har fått steepa friske bær (5 kg per 20 l) etter dag 7, så er litt undrande om enn ikkje uenig i "syltetøy" beskrivelsen på den m bjørnebær. Kva kan det ha seg? Kan det ha med at det fortsatt er fermentering i gang? Og vanilje, det er vanskeleg å fremme viser det seg. Her må tiltak inn for bedre å få fram dette. Tips?
Når jeg nå ser på mitt skjema, oppgir jeg ikke kun melkesyre.
'mangler friskhet', 'smaker mer saft enn BW', 'Ingen sitron/syre/melkesyre'
Der hvor jeg har oppgitt at den mangler den vanlige friskheten og syrligheten vi vanligvis forbinder med en BW, tenker jeg at alt med en mer nøytral base kunne passet bedre.
Jeg var påpasselig med å skrive 'personlig', mht bringebær og lakris. Det at dette kan passe andre steder, er jeg ikke uenig i, men i den ølen syntes jeg det krasjet... igjen personlig.

Jeg er veldig usikker på hvorfor bringebærene ble oppfattet så forskjellig dersom du har behandlet dem likt. For forskjellen var stor. Fra meget friskt og til emmen. Jeg har ingen forklaring eller forslag annet enn - gjør som du gjorde på 443292 neste gang :)

Dersom du har en tilsetning som du ikke smaker (vanilje), ville jeg ikke ha skrevet det. Det du skriver må vi kunne smake. Dersom en dommer plukker opp litt vanilje (i tillegg), blir du trolig ikke trukket for det.
 
Når jeg nå ser på mitt skjema, oppgir jeg ikke kun melkesyre.
'mangler friskhet', 'smaker mer saft enn BW', 'Ingen sitron/syre/melkesyre'
Der hvor jeg har oppgitt at den mangler den vanlige friskheten og syrligheten vi vanligvis forbinder med en BW, tenker jeg at alt med en mer nøytral base kunne passet bedre.
Jeg var påpasselig med å skrive 'personlig', mht bringebær og lakris. Det at dette kan passe andre steder, er jeg ikke uenig i, men i den ølen syntes jeg det krasjet... igjen personlig.

Jeg er veldig usikker på hvorfor bringebærene ble oppfattet så forskjellig dersom du har behandlet dem likt. For forskjellen var stor. Fra meget friskt og til emmen. Jeg har ingen forklaring eller forslag annet enn - gjør som du gjorde på 443292 neste gang :)

Dersom du har en tilsetning som du ikke smaker (vanilje), ville jeg ikke ha skrevet det. Det du skriver må vi kunne smake. Dersom en dommer plukker opp litt vanilje (i tillegg), blir du trolig ikke trukket for det.
Tusen takk for gode svar og tips. Grunnen til at eg lurer på dette med syre er at eg lurer litt på korleis dommerane identifiserer melkesyre kontra andre syrer. Er det enkelte av dommerne som tenker at "yoghurt" aroma/smak er det samme som melkesyre? Skjønner at du @msevland kun kan svare for deg sjøl, men håper at andre som dømmer kan hjelpe til å belyse, dette. Det er kun for at eg skal forstå betre kva som blir identifisert. Eg har ikkje tatt dommerkurset enda, men det står på toppen av lista mi. Det eg derimot har gjort er å ta ein sommelierutdannelse (vinkelner). Der identifiserer vi i smakinger en (hvit)vin som har gjennom malolaktisk fermentering, der eplesyre omdannes til melkesyre, ved at melkesyren gir en mildere og kremet munnfølelse. Sjøl om ph'en er lik oppfattes den mildere/mindre syrlig. Eple og eddiksyre har en mykje skarpere og stikkende syrlighet. Derfor undrer eg på korleis det sensorisk oppfattes mangel på syrlighet/melkesyre i et øl med ph under 3,4?
 
Avklart.
Sitter nå på Skaugum og feirer med Arne. Vinneren er kåret, men vi må først komme oss hjem for å scanne resultater.
Vis vedlegget 67691
Vi hadde en veldig hyggelig samtale med bryggmesteren (!!!) på Palace Grill / Skaugum.
Det var veldig overraskende at de hadde bryggeri der, men oppe i 2. etg over Palace brygger de på en 25 liter (!!!)
De fikk avslag for tilvirkning fra kommunen, så da søkte de like godt om statlig tilvirkning, og fikk innvilget det.
Veldig hyggelig kar som bød på smaksprøver...
 
Gratulerer til Hans Christian Nilsen som årets hjemmebrygger!

https://norbrygg.no/arets-hjemmebrygger-2024/
Og om det er noen som fortjener den tittelen, er det HC - og Hilde, for de to er et team. Fra første gangen jeg smakte ølet deres, har jeg skjønt at disse folka har noe spesielt på gang. Og så er det jo litt stas, da, å få så rett:).

Jeg har sagt at noe av gleden ved å drive ølmottaket til NM, er å komme i kontakt med trivelige bryggere. Og da er det ekstra stas at folk som bruker tid på å komme innom og bidra til den gleden, gjør det godt.

Kort sagt: Gratulerer!!!!!!

edit: Må legge til at jeg synes det er et ekstra godt poeng at folk som brygger som et team, gjør det godt:). Det der burde flere gjøre.
 
Tilbake
Topp