NM 2024 - den store diskusjonstråden

Takk for svar. Eg er som sagt ikkje uenig i bedømminga. Eg stiller berre spørsmål ved kva som legges i "melkesyre" når ølet smakes/bedømmes. Som sagt er ølet syrna med melkesyrebakterier, så eg lurer berre på kva ein som øldommer legg vekt på ift. smak /aromabeskrivelse. Skulle ølet vore meldt på i ein anna stil tenker du @msevland , og i så fall hvilken? Har scoret godt både i dommerkonkurranse og publikumsfavoritt med bringebær/lakris kombo, så det er vel for så vidt en smaks- sak. Poengsummen på rundt 34 er heilt ok.

Det er ikkje ein split batch, men begge har fått steepa friske bær (5 kg per 20 l) etter dag 7, så er litt undrande om enn ikkje uenig i "syltetøy" beskrivelsen på den m bjørnebær. Kva kan det ha seg? Kan det ha med at det fortsatt er fermentering i gang? Og vanilje, det er vanskeleg å fremme viser det seg. Her må tiltak inn for bedre å få fram dette. Tips?
Når jeg nå ser på mitt skjema, oppgir jeg ikke kun melkesyre.
'mangler friskhet', 'smaker mer saft enn BW', 'Ingen sitron/syre/melkesyre'
Der hvor jeg har oppgitt at den mangler den vanlige friskheten og syrligheten vi vanligvis forbinder med en BW, tenker jeg at alt med en mer nøytral base kunne passet bedre.
Jeg var påpasselig med å skrive 'personlig', mht bringebær og lakris. Det at dette kan passe andre steder, er jeg ikke uenig i, men i den ølen syntes jeg det krasjet... igjen personlig.

Jeg er veldig usikker på hvorfor bringebærene ble oppfattet så forskjellig dersom du har behandlet dem likt. For forskjellen var stor. Fra meget friskt og til emmen. Jeg har ingen forklaring eller forslag annet enn - gjør som du gjorde på 443292 neste gang :)

Dersom du har en tilsetning som du ikke smaker (vanilje), ville jeg ikke ha skrevet det. Det du skriver må vi kunne smake. Dersom en dommer plukker opp litt vanilje (i tillegg), blir du trolig ikke trukket for det.
 
Når jeg nå ser på mitt skjema, oppgir jeg ikke kun melkesyre.
'mangler friskhet', 'smaker mer saft enn BW', 'Ingen sitron/syre/melkesyre'
Der hvor jeg har oppgitt at den mangler den vanlige friskheten og syrligheten vi vanligvis forbinder med en BW, tenker jeg at alt med en mer nøytral base kunne passet bedre.
Jeg var påpasselig med å skrive 'personlig', mht bringebær og lakris. Det at dette kan passe andre steder, er jeg ikke uenig i, men i den ølen syntes jeg det krasjet... igjen personlig.

Jeg er veldig usikker på hvorfor bringebærene ble oppfattet så forskjellig dersom du har behandlet dem likt. For forskjellen var stor. Fra meget friskt og til emmen. Jeg har ingen forklaring eller forslag annet enn - gjør som du gjorde på 443292 neste gang :)

Dersom du har en tilsetning som du ikke smaker (vanilje), ville jeg ikke ha skrevet det. Det du skriver må vi kunne smake. Dersom en dommer plukker opp litt vanilje (i tillegg), blir du trolig ikke trukket for det.
Tusen takk for gode svar og tips. Grunnen til at eg lurer på dette med syre er at eg lurer litt på korleis dommerane identifiserer melkesyre kontra andre syrer. Er det enkelte av dommerne som tenker at "yoghurt" aroma/smak er det samme som melkesyre? Skjønner at du @msevland kun kan svare for deg sjøl, men håper at andre som dømmer kan hjelpe til å belyse, dette. Det er kun for at eg skal forstå betre kva som blir identifisert. Eg har ikkje tatt dommerkurset enda, men det står på toppen av lista mi. Det eg derimot har gjort er å ta ein sommelierutdannelse (vinkelner). Der identifiserer vi i smakinger en (hvit)vin som har gjennom malolaktisk fermentering, der eplesyre omdannes til melkesyre, ved at melkesyren gir en mildere og kremet munnfølelse. Sjøl om ph'en er lik oppfattes den mildere/mindre syrlig. Eple og eddiksyre har en mykje skarpere og stikkende syrlighet. Derfor undrer eg på korleis det sensorisk oppfattes mangel på syrlighet/melkesyre i et øl med ph under 3,4?
 
Må være nedtur å gå fra det bordet til de halvliterne der. Håper jeg. :D
Det er jo ikke uvanlig at øldommere tar seg en kjøpeøl etter dømming. Og det er nesten alltid en vanlig pils man vil ha. Det er overraskende forfriskende med noe enkelt når man endelig kan ta seg en øl uten å konsentrere seg, analysere og skrive ned begrunnelser.
 
Tilbake
Topp