Tråden for dumme spørsmål.

Ja i disse små kompaktmaskinene er det litt veik pumpe. Sitter utenpå bryggeren vel? Burde være mulig å finne en oppgradering. :)
Nja, synes pumpa på den er mye sterkere enn på G30 i hvertfall, og pumpa er inni. 25W. Vil tro dette ikke er så dårlig? Se også vedlegg. Men skal høre i G40-tråden om noen har noen tips. Mulig det nye innebygde humle-filteret ikke er så bra (rist på bunnen).
 

Vedlegg

  • G40 Technical Specifications.pdf
    1,2 MB · Sett: 4
Men det gikk ikke bra nå sist med Pale ale fra Ølbrygging. Kjørte dobbel oppskrift i min G40. Det ble da 180 gram humle totalt. Dette førte til tett pumpe og tapte ca 8 liter øl (fikk ut 32 liter til bøtta). Eller gjorde jeg feil med oppskriften? Satte batch size til 40,fordi det var det Ølbrygging skrev (20 liter i bøtta).


Kanskje jeg bare kan kjøre dobbelt med humle fartige øl?
Var det pumpa som gikk tett, eller filter/sil i bunn av kjelen?
 
Har lyst til å dele opp en pakke med lagergjær og fryse i passe porsjoner.
Liker å styre med startere, men kan brygge mere på impuls om jeg har gjær liggende.
Legge noen i kjøleskapet og resten i fryseren er er jo også en mulighet.
 
Har lyst til å dele opp en pakke med lagergjær og fryse i passe porsjoner.
Liker å styre med startere, men kan brygge mere på impuls om jeg har gjær liggende.
Legge noen i kjøleskapet og resten i fryseren er er jo også en mulighet.
Absolutt.

Hvor mye styr du skal gjøre ut av det, avhenger vel mye av hvor lenge du trur du vil trenge å oppbevare gjæren. "Offisielle" råd sier 3 måneder i kjøleskap og 4 måneder i fryser etter at du har åpna pakka, mens det er mange rundt omkring på nettet som sier de har oppbevart gjæren mye lenger enn det uten problemer. (Denne tråden er typisk: https://www.homebrewtalk.com/threads/storing-bulk-dry-yeast.676226/ )

Jeg aner ikke hvor viktig det er å være så pirkete som mulig, men som sagt over: beskytt så godt du kan mot luft - og sjølsagt mot fuktighet. Du kan jo ta halvparten og fryse ned uten å dele den opp, og ha resten i porsjonsposer i kjøleskap. Og så ville jeg kanskje putta både den halvparten du fryser ned og posene i kjøleskapet i ei tett glasskrukke, også - for sikkerhets skyld. Vakumering er åpenbart en fordel, hvis du har muligheten.

Det ville ikke overraske meg om det går helt fint å oppbevare gjæren et par år på denne måten. Sjølsagt må du regne med et visst tap i prosent levedyktige celler i løpet av den tida, men neppe mer enn at det går fint å leve med. 10-15%?
 
Har lyst til å dele opp en pakke med lagergjær og fryse i passe porsjoner.
Liker å styre med startere, men kan brygge mere på impuls om jeg har gjær liggende.
Legge noen i kjøleskapet og resten i fryseren er er jo også en mulighet.
Jeg prøvde å se for meg hvordan dette ville funke for meg, men kommer på et par-tre gode argumenter mot å gjøre det.

For det første så trur jeg ikke at gjæren er på topp uten å ha vært brukt en gang eller to. Det er sikkert tynt med empirisk grunnlag av den solide sorten for å tru det, men jeg har nå aldri vært helt fornøyd med det ølet jeg har fått av tørrgjær brukt første gang, enten jeg nå har rehydrert eller ikke. (Jo, jeg har rehydrert noen ganger, sjøl om jeg ikke trur det har noe for seg. Mennesket er et rart dyr:).)

For det andre så hiver jeg jo ikke fin gjær; jeg gjenbruker om det er praktisk mulig. Og jeg kan gjenbruke en gjærstamme lenge, så ei sånn blokk med f.eks. 34/70 ville vare veldig lenge.

For det tredje så har jeg en favorittgjær som ikke er tørrgjær, og den kommer jeg nok ikke til å forlate, sjøl om det er greit å prøve andre innimellom.

Så nei; jeg har noen poser liggende for det tilfellets skyld at jeg skulle få behov for dem - men de har det med å gå ut på dato:).
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Det ville ikke overraske meg om det går helt fint å oppbevare gjæren et par år på denne måten. Sjølsagt må du regne med et visst tap i prosent levedyktige celler i løpet av den tida, men neppe mer enn at det går fint å leve med. 10-15%?
Jeg kjøpte ei utgått pakke med Lallemand Köln i fjor sommer, og delte opp den like etter at jeg fikk den. Brukte den nest siste "dosen" der for tre uker siden, og det var ikke noe galt ved vitaliteten eller kvaliteten på ølet. Gjæret ut på et par dager og hadde noe sånt som 81% utgjæring. Det var vakuumert og lagra i kjøleskap.
 
Skal brygge en IPA med Amarillo. Har litt, og har et par pakker merket German Amarillo. Same shit different name? Tror jeg kjøpte på tilbud.
 
Ok... Så, bestemte meg plutselig for å brygge Janet's Brown ale med OG 1.065 og en 45 l batch. Her skal det brukes Nottingham gjær og helst 5 pk. Har kun tre tilgjengelig. Tenker bedre vitende enn meg at en vitalitystarter ~24 timer kan være til hjelp? Nottingham er jo et beist av ei gjær. Underpitch, oksygenere godt og håpe på det beste? Kva trur de?
 
Ok... Så, bestemte meg plutselig for å brygge Janet's Brown ale med OG 1.065 og en 45 l batch. Her skal det brukes Nottingham gjær og helst 5 pk. Har kun tre tilgjengelig. Tenker bedre vitende enn meg at en vitalitystarter ~24 timer kan være til hjelp? Nottingham er jo et beist av ei gjær. Underpitch, oksygenere godt og håpe på det beste? Kva trur de?
Burde jo gå greit det. Du har ikke S-04 eller noe sånt du kan supplere med?
 
Ok... Så, bestemte meg plutselig for å brygge Janet's Brown ale med OG 1.065 og en 45 l batch. Her skal det brukes Nottingham gjær og helst 5 pk. Har kun tre tilgjengelig. Tenker bedre vitende enn meg at en vitalitystarter ~24 timer kan være til hjelp? Nottingham er jo et beist av ei gjær. Underpitch, oksygenere godt og håpe på det beste? Kva trur de?
I følge Lallemand trenger du 34,7g

Pitch rate kalkulatoren deres har nok litt slingringsmonn. 3 pakker bør være nok uten spesielle tiltak.

1000006801.jpg
 
Ok... Så, bestemte meg plutselig for å brygge Janet's Brown ale med OG 1.065 og en 45 l batch. Her skal det brukes Nottingham gjær og helst 5 pk. Har kun tre tilgjengelig. Tenker bedre vitende enn meg at en vitalitystarter ~24 timer kan være til hjelp? Nottingham er jo et beist av ei gjær. Underpitch, oksygenere godt og håpe på det beste? Kva trur de?
Jeg er enig med @Kold Brygg , jeg trur ikke du trenger noen ekstra tiltak.

En vitalitetsstarter - du tenker antakelig på en SNS, som Conn og Beechum er forkjempere for? - ville uansett ikke hjulpet, så vidt jeg kan forstå. Tørrgjæren skal jo være maksimalt vital, og i en vitalitetsstarter gror du i veldig liten grad nye celler. Du ville sikkert fått kortere lagtid, men det er ikke noe poeng i seg sjøl Og så skal moderne tørrgjær ikke ha ekstra oksygen tilført, sida den allerede har fulle lagre av membranråstoffer (ergosterol og nødvendige fettsyrer). Jeg trur du faktisk vil kunne gjøre mer skade enn godt.
 
Tilbake
Topp