Jeg brygger ekstrakt, og er stolt av resultatet!

Rydin

Norbrygg-medlem
Dette var egentlig et svar til en annen tråd, men jeg så at jeg sporet litt av, så jeg valgte å lage et eget innlegg.

Er det egentlig et problem å brygge fra en ferdig pakke fra f.eks Coopers eller Europris? Hvis du skal ha en typeriktig øl for en konkurranse så ja, da er det et problem hvis det ikke smaker helt likt som det man prøver å etterligne. Men om det ikke er noen usmaker, det smaker øl, og de som drikker det liker det så er det vel greit?
Jeg er helt nybegynner og har bare brygget ekstrakt, men mitt mål er å brygge øl som er mulig å drikke.
Hadde mine venner sagt at det jeg "brygger" smaker akkurat som butikkpils så hadde jeg blitt fornøyd, for det er jo den ølen de drikker og liker.
Har hjemmebrygging har blitt så perfeksjonistisk at man ikke kan prøve litt selv? Må man alltid følge "lover" og "regler" for å lage øl? Og hvis noe går feil i prosessen så er alt ødelagt? Har du gjæret et par grader før høyt? Har ikke gjæringstemperaturen vært stabil? Smaker ølet godt? Er det noe problem da?
Jeg er langt unna å lage typeriktig øl. Jeg har det moro med å blande litt ekstraktsett og spraymalt med forskjellig gjær.

Er det plass til slike som meg/oss her på forumet?
Vi som er litt interessert, men ikke ønsker å koke i flere timer i en liten leilighet


Uansett har jeg det gøy, og det jeg har lagd hittil er drikkende, så jeg kjører på videre med det jeg gjør.
Neste er kjøleskap med STC-1000+ siden jeg er elektronikkingeniør og elsker å styre med slike ting :)
 
Selvfølgelig er det rom for alle "typer" bryggere. Noen tar dette mye mer seriøst enn andre, mens du er litt mer som meg. Jeg slumper litt med mengder i oppskriftene, som jeg mekker selv, og bommer litt på temperaturene her og der.