Jeg brygger ekstrakt, og er stolt av resultatet!

Rydin

Norbrygg-medlem
Dette var egentlig et svar til en annen tråd, men jeg så at jeg sporet litt av, så jeg valgte å lage et eget innlegg.

Er det egentlig et problem å brygge fra en ferdig pakke fra f.eks Coopers eller Europris? Hvis du skal ha en typeriktig øl for en konkurranse så ja, da er det et problem hvis det ikke smaker helt likt som det man prøver å etterligne. Men om det ikke er noen usmaker, det smaker øl, og de som drikker det liker det så er det vel greit?
Jeg er helt nybegynner og har bare brygget ekstrakt, men mitt mål er å brygge øl som er mulig å drikke.
Hadde mine venner sagt at det jeg "brygger" smaker akkurat som butikkpils så hadde jeg blitt fornøyd, for det er jo den ølen de drikker og liker.
Har hjemmebrygging har blitt så perfeksjonistisk at man ikke kan prøve litt selv? Må man alltid følge "lover" og "regler" for å lage øl? Og hvis noe går feil i prosessen så er alt ødelagt? Har du gjæret et par grader før høyt? Har ikke gjæringstemperaturen vært stabil? Smaker ølet godt? Er det noe problem da?
Jeg er langt unna å lage typeriktig øl. Jeg har det moro med å blande litt ekstraktsett og spraymalt med forskjellig gjær.

Er det plass til slike som meg/oss her på forumet?
Vi som er litt interessert, men ikke ønsker å koke i flere timer i en liten leilighet


Uansett har jeg det gøy, og det jeg har lagd hittil er drikkende, så jeg kjører på videre med det jeg gjør.
Neste er kjøleskap med STC-1000+ siden jeg er elektronikkingeniør og elsker å styre med slike ting :)
 
Selvfølgelig er det rom for alle "typer" bryggere. Noen tar dette mye mer seriøst enn andre, mens du er litt mer som meg. Jeg slumper litt med mengder i oppskriftene, som jeg mekker selv, og bommer litt på temperaturene her og der.
Jeg startet min moderne bryggekarriere for litt under et år siden, med ekstrakt. Jeg synes ekstrakt ga gode resultater. Største "problem" i starten er gjæringstemperatur, så kjøleskap med STC-1000(+) er lurt, men da starter også utstyrsracet...
 
Siste setningen. Tror du allerde har "tapt". Dette kommer til å balle på seg. Plutselig kommer det en meskekjele, så en kokekjele...

Du mener vel vunnet Min gode mann? Det er inget tap enten han fortsetter eller går videre med tiden til maltbrygg fra bunn av. :D

Gratulerer med din nysgjerrighet mot ølbrygging, om ingen lagde noe utenfor malen ville det fortsatt ikke ha eksistert noen "øl-meny" min gode mann, her inne er det mange som går der ingen mann før har gått

Poenget med de mange kanskje heller retningslinjene? regler som du kaller de, og lover?njå. Renhetsloven innvirker jo ikke hos en hjemmebrygger, putt hva f du vil i gryta, bare med litt omhu :) finnes ingen regler heller, "this is not the brew you are looking for" evt droidene du ser etter..

For nybegynnere og andre mer erfarne men mindre beleste er det enklest når de vil som du selv nevner, oppnå det å lage en øl som smaker nogen lunde som noe kjent fra butikken, da er det enkelt å følge tydelige retningslinjer for å oppnå sitt mål. Lav meske temp = tørrere øl osv dersom du har sterk nok og i det minste nok gjær. Mye rart å tenke på, dette er faktisk bare slik ting fungerer

Fra typeriktighet kan du utvikle øl slik du vil, har du basis fra ipa f.eks og en sinnsykt god idee til å lage noe godt som kanskje er en ny uprøvd smak? Gjør det sjef, prøv det :)

Jeg brygget også ekstrakt i starten, for to-tre år siden uten å vite noe særlig, men med ok resultater uten premier for de. Hjemmebrygging er hjemmekos, ingen dikterer denne flotte hobbyen.

Lykke til med brygginga og god helg om ikke lenge! :rolleyes:
 
Sist redigert:
Jeg har aldri laga anna enn ekstraktøl men har ikke holdt på så lenge. Jo mer man prøver jo mer skjønner man at man ikke kan. Tror det kan være greit med ekstraktbrygging i begynnelsen. Man kan lære seg om gjær, temperaturstyring, hygiene og hvordan diverse tilsetninger påvirker smak. Tror de fleste feiler en del i starten og da er det jo ikke noen stor katastrofe å tømme en batch i dass og starte forfra.
Men som sikkert mange andre så kjenner jeg at utviklingen går fremover og at interessen for å lage noe anna enn ekstraktøl kommer stadig nærmere. Uansett hvilket stadie man er på så er det utrolig fascinerende å følge med på hva man gjør og hvilket resultat som kommer ut av det. Og når en nabo/venn skryter av at ølet var virkelig bra så er det jo bensin på bålet.
 
Takker for svar :)
Da skal jeg fortsette å gjøre ting på min måte. Kan love at det ikke kommer noen kokekjele inn i leiligheten her.
Hadde jeg hatt hus med ekstra rom til bryggeformål så hadde det vært noe annet.

Har i dag hentet meg et kjøleskap for 200kr, så i morgen blir det kobling av STC-1000 :)
 
Velkommen. Dersom du ikke har en Arduino tilgjengelig (i Oslo), kan jeg flashe den for deg
 
Takk for tilbudet, men den var flashet 10min etter den var ute av esken ;)
Nå står kjøleskapet koblet i med original termostat for å sjekke at det faktisk fungerer.
Det neste blir å finne en fin plass for STC-1000. Har tenkt til å fjerne den originale termostaten.
 
På mange områder er det 'samme greia'. RasPi er en mer funksjonsrik enhet. MEN.... DEt er bare (så langt) laget interface mot STC for Arduino
Ok. Nettopp kastet meg på Raspi bølgen. Men det blir nok ikke den siste jeg kjøper. Steike genial. Litt bekymret for å la den stå på døgnet rundt eneste. Mtp mobillader som strømtilførsel.
 
Raspberry Pi er omtrent en pc i miniformat. Arduino er mye enklere.
Raspberry kan kjøre linux eller windows.
Arduino er mer på det enkle nivået der du skrur av eller på LED eller sender data videre til en PI. (Men også mer avansert enn det)
Men man kan nok få en PI til å gjøre det samme som en arduino hvis du har rette drivere.

Kjernen i STC-1000 er en PIC som er omtrent det samme som AVR som brukes i arduino.
Så helt enkelt så er Rasberry Pi pc'en din, arduino er værstasjonen du har på pulten :)
 
Ja så det. Var ikke klar over det, men den kan ikke kjøre
windows nå med det utstyret som selges. Spennende prosjekt!
 
Ekstrakt kan gi veldig gode resultater. ikke hør på de som sier at det ikke er mulig.
Jeg hørte akkurat på en podcast med Jamil Zainasheff and John Palmer hvor de er krystallklare på at både de, samt andre de kjenner har laget kongeøl på ekstrakt. så kjør på! :D
 
Oppdaterer litt her :)
Må innrømme at jeg tok feil når jeg sa at det ikke blir noen kokekjele. Mye fordi jeg da trodde at en kjele måtte være stor nok til å få 20+ liter til gjæringsbøtta. Det har ikke jeg plass til under vifta over komfyren, og jeg ønsker ikke å dampe rett i taket.
Derfor har det nå blitt en 18 liter kjele fra Europris. Syns vel de skryter på seg litt når de sier at den er 18 liter.

DSC_0011.JPG

Har montert kran med hurtigkobling fra aliexpress.

DSC_0127.JPG

Jeg brygger fortsatt med ekstrakt. For å kunne eksperimentere med forskjellig humle så har jeg kjøpt 15kg ekstrakt fra bryggselv.

DSC_0145.JPG

Og diverse humle.

DSC_0100.JPG

Etter å har rotet litt i beersmith og fylt på 14,5 liter vann før jeg la til ekstrakt så ble det 16 liter i kjelen, men fikk kokt uten problemer.

DSC_0142.JPG

Nå har jeg to egne "brygg" til gjæring med willamette og east kent golding. Blir spennende å smake på dette :p

DSC_0154.JPG

Gjærskap med STC1000+

DSC_0084.JPG

Og DIY spiralkjøler

DSC_0180.JPG

Det neste nå blir å kjøpe hus med garasje/bryggerom ;)
 
Tilbake
Topp