Ingen forandring i FG etter to uker med gjæring..

Hei!

Jeg og to av mine kamerater begynnte med ølbrygging her for noen uker siden. Vi bestilte norsk tradisjonelt juleøl pakken ifra bryggselv.

Etter to uker med gjæring i 10-12 grader har vi ikke fått noen som helst forandring i målingene våres...

Vi tilsatte gjæren de siste 15 minuttene av koketiden og fikk godt med oksygen i gjæringskaret
 
Vi tilsatte gjæren de siste 15 minuttene av koketiden
10lkUdy.gif
 
Gjærnæring kan du med godt hell ha i de siste 15 minutter av kok. Men gjæren må du for all del ikke utsette for høy temperatur. Den er kjølevare, og kan med hell tilsettes rett fra kjøleskap til avkjølt vørter.
 
Du kan jo få deg noen gram med kveik da, det har du fortsatt tid til før jul. Gjernes, Skare, Lida, Framgarden, Midtbust, er alle kjappe og lager godt øl. Utgjæret på 4-5 dager, og trives godt på et varmt badgulv.
 
Jeg tenkte helst på å brygge en gang til, og bruke kveik siden den er kjappere, og man kan ofte konsumere ølet bare ei uke etter flasking. Noen drikker det også rett fra gjæringsdunken (oppskåk!).. Etter 14 dager uten gjæring har du en viss sjanse for at der er andre bakterier som har tatt feste i vørteren din og du vil kanskje få problemer med infeksjon.
 
Det er vanskelig å ikke tenke at dette er en god kandidat til tittelen "Årets bryggertabbe". Det er en såpass god historie at jeg nesten blir litt lei meg for at den ikke er min:).

Men gjør som @Steinar Huneide sier, og sett en kveikøl. Og så kan det hende dere kan bruke det gamle brygget, også. Men det er nok lurt å inspisere det først. Ser det reint og fint ut på overflaten, og lukter greit, har det antakelig gått noenlunde bra med det. Og jeg ville nok gitt det et oppkok uansett. Tapp det forsiktig ut, for det ligger nok noe bunnfall der som det er like godt å ikke få med.
 
Det er da ingenting i veien for å tilsette gjæren som var tiltrengt
Jula varer helt til påske
også kommer den jul neste år også
 
Så vist ølet ser fint ut, lukta bra og smaker godt, så går det å koke de opp på nytt, avkjøle det og tilsette gjæren på nytt og håpe på det beste?
 
Så vist ølet ser fint ut, lukta bra og smaker godt, så går det å koke de opp på nytt, avkjøle det og tilsette gjæren på nytt og håpe på det beste?

Jeg har aldri prøvd noe sånt, men ser ikke noe problem med å gjøre det. Som @Steinar Huneide sier, så er det en fair risiko for at det har utviklet seg en begynnende infeksjon etter såpass lang tid, og om dere bare har på ny gjær, kan resultatet bli et øl som blir ødelagt etter hvert. Så jeg ville kokt opp vørteren på nytt. La den koke en 10 minutters tid, og så kjøler dere ned og tilsetter gjær.

Dere vil koke bort en del aromastoffer, så kanskje skal dere slenge i litt ny humle når det er igjen 5 minutter - skjønt det er vel ikke det viktigste i dette ølet?

Sjøl om vørter som settes til gjæring er kokt, vil det ha sneket seg inn bakterier. Dere kan aldri regne med at den er steril. Men om man tilsetter nok gjær og gir den godt med oksygen (ikke nødvendig med tørrgjær), vil den komme kjapt i gang med gjæringen, og gjøre forholdene utrivelige for bakterier gjennom å produsere alkohol og gjennom å senke pH'en. Den vil, for å si det sånn, utkonkurrere bakteriene, og lage et miljø den takler godt, men som de fleste bakterier ikke liker.

At det er et lagerøl dere har forsøkt dere på, gjør det noe mindre sannsynlig at det har utviklet seg noen særlig bakterievekst, siden temperaturen er såpass lav. Hadde det vært en ale, hadde det antakelig ikke gått bra - eller sjansen ville i alle fall vært en god del mindre.
 
Siden SG (FG) er uendret etter to uker, er muligheten for å redde dette ølet helt klart til stede.
Kudos for renhold
Kok opp, KJØL NED, og tilsett nye gjær :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp