Karbonering. Fat vs Fermzilla

Gruve

 
Man leser så mangt, og får råd fra bryggebutikkene. Har fått to forslag til nå. Enten bruke en Fermzilla, gjær og karbonere på den, og så fylle flasker med enten mottrykksfyller eller Beergun. Eller bruke fat og fylle med mottrykksfyller eller beergun. Hva er den beste og gjerne den billigste løsningen?
 
Både fat og Fermzilla er trykkbeholdere så begge kan brukes.
De har samme type koblinger også, men en allrounder er vel noe billigere og tar et større volum.
 
Om beergun eller tapcooler eller noe annet er best, vet jeg ikke. Hvis du tørrhumler, kan det være lurt med overføring fra gjæringskar (Fermzilla e.l) til fat, for å bli kvitt trub'en.
 
Vær obs på at du ikke kan karbonere med sukker i Fermzilla da det vil bli for høyt trykk, så hvis du skal ha det billigest mulig ville jeg overført til fat og karbonert med sukker på fatene.

Med mindre du får gratis CO2 som jeg, da spiller det mindre rolle, men jeg syns det er enklere å overføre ølet før karbonering, så jeg kaldkræsjer på Fermzilla, overfører og karbonerer.

Skal du ha ølet på flasker ville jeg hatt sukkerlake i Ferzilla og overført til flasker med trykk, enten mottrykksfyller eller beergun, eller en slange med ventil og rør hvis du vil holde prisen nede.

Du bør uansett fylle flaskene fra bunn og etterstrebe minst mulig plasking og eksponering for oksygen.
 
Svakheten med Fermzilla er vel at man må bevege seg ukomfortabelt høyt opp mot toleransegrensen for å fullkarbonere enkelte øltyper i romtemperatur. Jeg ville i hvert fall ikke satt mer enn 2 bar. Har sett noen stygge bilder av revnede Ferzillaer... 18 grader og 2 bar gir 2,5 vol. – fint for IPA, i underkant for hveteøl. Kan man senke temperaturen og etterfylle CO2 fra tank, går det fint å fylle direkte fra Fermzilla. Synes nok at det blir mye svinn med flyteball, men for humleøl fungerer det bra.
 
Tilbake
Topp