DIY: WeMos D1 - esp8266 på steroider... og enkel Blynk integrasjon

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Verden har nå blitt et mye kulere sted...
Dette er i prinsippet en Arduino med innebygget trådløst kort av typen esp8266EX med integrert microUSB, 1 analog og 8 digitale utganger - til 4$
Jeg fikk den i posten i dag og kommer til å leke med den ut over kvelden.... må bare få jekket en god Belgisk øl først :)

Arduino oppsett finner du her. Husk at du må oppdatere Boards Manager - esp866 by ESP8266 Community - More info - Select version: 2.0.0 - dersom du har denne installert fra før.
Har allerede testet Templogger koden, og den kjører helt uten endringer på denne enheten...

Dette er den perfekte plattform for å lage funksjonalitet som styres av Blynk.
DIY Blynk eksempel finner du her

Jeg bestilte min enhet herfra for 4$

Teknisk info finner du her
4.jpg

UT85EqrXsNaXXagOFbXV.jpg
 
Sist redigert:
Nice ;-)

Har du noen tips til sider ang programering?
Har en trykk føler som gi ut 0-5v (0-2 bar)
Kjører signalet ned til 0-3,3v og får output 0-3,3v men hvordan kan jeg få output som bar?
 
Arduino sine offisielle sider er veldig bra.
Det beste er å søke etter kode der for omregning. Det aller meste er jo en eller annen motstand som 'mappes' fra sin Max-min og til en annen skala...
 
jepp - alle digitale har pwm
11 digital input/output pins, all pins have interrupt/pwm/I2C/one-wire supported(except D0)
1 analog input(3.2V max input)
a Micro USB connection
 
Dersom jeg bestiller en standard ds18B20 på eBay, må jeg lodde på en motstand selv på den, eller er det standard på ds18B20?
Har en pakke med motstander av 20 forskjellige styrker liggende, men ingen som heter 4k7, så da må jeg evt. bestille det i samme slengen hvis det ikke er standard...
 
Ds18B20 kommer aldri med motstand med mindre du bestiller den som en modul. Du trenger derfor 'alltid' å koble på en 4k7 / 4700 motstand. Sikker på at du ikke har 4700? Dersom du har, kan du seriekoble lavere motstander som summeres opp til dette. Du slipper også unna dersom du er i nærheten av denne belastningen.
 
Jo, jeg hadde, hehe. Ikke i pakken, for de var brukt opp i andre prosjekter, men jeg hadde visst en pose med diverse liggende og. Jeg var tydeligvis tom sist jeg trengte og, så jeg har nok bestilt en neve i ettertid, eller noe sånn. Ikke like lett å holde kontroll på alt man har liggende bestandig - alt er jo så billig på eBay, hehehe
 
Disse virker geniale, bedre enn arduino på alle måter. Bestilte fire av dem i går pluss noen av den store varianten for prototyping. Forresten, noen som har en god måte å gi denne strøm fra 230v? Bruker relé i koblingsboks til både gjæringsskap og herms så hadde vært ideelt å kunne bruke samme strømkilde. Kanskje en slik usb mobillader kan åpnes å settes strøm på direkte?
 
Dette var alt som skulle til av kode for å koble WeMos'en og Blynk sammen.
Her er noen kort videoer over funksjonalitet og kobling - Video1 - Video2 - Video3

#define BLYNK_PRINT Serial // Comment this out to disable prints and save space
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <BlynkSimpleEsp8266.h>
char auth[] = "222838572d864530a6e24f221111480b";
void setup()
{
Serial.begin(115200);
Blynk.begin(auth, "MySSID", "MYPWD");
}
void loop()
{
Blynk.run();
}
 
Sist redigert:
Programmering av 8266. Siden du har holdt på mye med denne modulen spør jeg her. Etter det jeg skjønner er det mange muligheter ang progammering av denne.
1.Vanlig AT kommandoer fra arduino.
2. Standalone, hva slags språk er det man programmerer denne i? Er det arduino c?
3. Lua har sett at man kan installere en lua interpreter på denne? Er det det du bruker? Her er det vel et problem med minnekapasiteten?
Flere muligheter?
 
Flere muligheter, men jeg startet med AT kommandoer. Da trengte du ikke gjøre noen endringer på selve brikken. Deretter har jeg helt gått over til å bruke Arduino IDE. Standard esp8266 er dobbelt så kraftig ++ som en UNO :)
De andre har jeg ikke lært meg...
 
Ok dobbelt så kraftig. Men med mange færre io? Denne wemos er det en vanlig arduino med esp koblet til en serieport? I og med at dette er open source løsning så er dette en mye billigere enn particle proton for å få wifi på mikrokontroller?
 
Esp8266 kommer i mange versjoner. V1 har få, men v12 har mange IO'er. Jeg har brukt v1 siden det hele tiden skulle være en 'one trick pony'.
Har også noen v12e, men loddepunktene er veldig små.
WeMos'en er det naturlige neste steget. Jeg kommer trolig til å standardisere på D1 mini.
Det er en Arduino kompatibel enhet på lik linje med alle esp'ene etter de portet den om i IDE'et.
Den eneste ulempen er at IO'ene kjører 3,7v og ikke 5v som Arduinoen. Har ikke fått sjekket hvilke konsekvenser det får enda.
WeMos kommer også med små og praktiske shields
7e915986cfd3fe16efe5102e55a8a6f9.jpg
 
Tilbake
Topp