Kjøling av gjæringskar når kjøleskap ikke er en opsjon.

john petter

Fylkesstyre
Jeg gjærer bryggene mine i en innebod som kan få en temperatur på godt over 23 grader i sommervarmen. Det blir litt begrenset hva man da kan brygge uten kjøleløsning.

Jeg har testet peltierkjøling. Det ville krevd aktiv kjøling, og da ble det mer komplisert enn jeg ville ha det.
(https://forum.norbrygg.no/threads/kjoleplate-under-gjaeringskar.39577/)

Nå har jeg funnet løsningen jeg kan bruke: -vannkjøling.

Jeg har kaldtvannskran og avløp i rommet. Hageslange går fra kran, kveilet rundt gjæringskar og til avløp.
En Inkbird kontrollerer en magnetventil. Med bare liten åpning på kranen får jeg 4,5 grader lavere temperatur i gjæringskaret enn temperaturen i rommet. Under stormgjæring.

karliten.jpg solenoidliten.jpg

Kjøpte Inkbird og magnetventil (solenoid valve) fra Kina. Ble ikke så dyrt, men tok tid i posten.
Magnetventilen jeg kjøpte har 1/2" gjenger, går på 220 V og er stengt når strømmen er av.
Overganger til hageslange har de på Biltema eller Clas Ohlson.

Sikkert mange kreative sjeler på forumet som har funnet sine løsninger på dette, men her min hvis det kan hjelpe noen. :)
 
Mycket bra! Tenkte at peltier ikke ville funke nei.

Men, for nnysgjerrighetens skyld. Prøv å mål inni dunken en gang og.

Jeg ser for meg at plasten vil lede en del av "kulden" fra hageslangen, og så vil temperaturproben bli trigget, siden begge sitter på utsiden, og så skrur solenoiden seg av igjen uten at tempen i dunken er tilsvarende senket. Kaldtvannet som er igjen i slangene vil jo absorbere en del varme dog. Bare en tanke.
 
Det ideelle hadde vært måling i gjæringskaret, ja. Mulig jeg tester det når den verste gjæringen er over.

Temperaturproben til Inkbirden sitter på baksiden av karet, så den vises ikke på bildet. Du ser et billigtermometer fra Clas. Jeg har større avstand mellom proben til Inkbirden og hageslangen. Proben er godt isolert, så jeg tenker temp-avviket mellom ølet og proben er liten.

Temperaturen varierer litt ettersom jeg har satt tillatt avvik til 0,5 grader. Da går det mellom 19 grader og 18,3. Inkbirden er satt til 18,5 grader. "Etterkjølingen" utgjør 0,2 grader. Jeg kan justere avviket og dermed få kortere intervaller med lite vann eller lengre med mer vann.
 
Jo men det jeg tenker på at proben er fortsatt ganske nære hageslangen. Så denne vil bli påvirket ganske tidlig ifht det hele volumet inni dunken.

f.eks når jeg glemmer å skru av kjøling, og pitcher på 12 eller 14, men vil starte på 16 så tar det ikke veldig lang tid før temperaturen på proben begynner å stige, men jeg nekter å tro at det er reell temperatur inni dunken, dette vil jeg tro er pga varmekablene som sitter ikke langt fra proben på utsiden. Jeg tenker at noe sånt også kan skje motsatt, med kjøling.
 
Det er klart. Avhenger av plastens varmeledningsevne og avstand til varme-/kjølekilde.

For meg er dette godt nok. Hageslangekjøling betyr at jeg kan brygge et bredt spekter av ales også om sommeren.
 
  • Like
Reaksjoner: Dbe
Det er klart. Avhenger av plastens varmeledningsevne og avstand til varme-/kjølekilde.

For meg er dette godt nok. Hageslangekjøling betyr at jeg kan brygge et bredt spekter av ales også om sommeren.

Joda, funker det bra så er det bra. Jeg var bare nysgjerrig på evt avvik utenpå og inni. Forskjellen i mitt eksempel over er at jeg har de i små kjøleskap, som isolerer varmen inni skapet, så set temp vil bli nådd i dunken, selv om det skjer senere enn det proben viser. Det jeg lurte på om set temp inni dunken i det oppsettet ditt vil ha et avvik på f.eks kanskje noen få grader med litt jojo, siden vannet ikke går kontinuerlig.
 
Eneste muligheten til å få svar på det er å måle temperaturen nede i vørten. Og da slipper jeg inn oksygen. Jeg melder fra her om nysgjerrigheten min overstiger oksygenfrykten….. ;)
 
Nei, men jeg har strupt ned kranen mye. Når ventilen er åpen, sildrer det rolig i avløpet. Kunne ha satt på full guffe, men liker det bedre litt forsiktig. Dette er amatøroppsett med hageslange og hageslangetilkoblinger, ingen rørlegger har vært i nærheten her... ;-)
 
Fiks
Nei, men jeg har strupt ned kranen mye. Når ventilen er åpen, sildrer det rolig i avløpet. Kunne ha satt på full guffe, men liker det bedre litt forsiktig. Dette er amatøroppsett med hageslange og hageslangetilkoblinger, ingen rørlegger har vært i nærheten her... ;-)
Fiks løsning, dette ville vel fungere like bra om en rigget tilsvarende i ett stort (dypt) vannbad også. Takker for ideen
 
Tanken rundt vannkjøling passer meg bra i påvente av nytt hus med bryggerom og kjøleskap.
Funderer litt rundt vannets kjøleegenskaper i en tynn slange vs. en større masse i et kar.
Tegningen er en blanding av din moderne styring, og den tradisjonelle kjøling i kar med fryseelementer. Blir temp for høy, kan man her også spe på med isblokker i karet.
14829415ef51fc74c788f70ef0d01aef.jpg
 
Der er flere selgere. Her er en: https://www.ebay.com/itm/311976713883?var=610759375218

Fin tegning!
2 ting jeg tenker på når jeg ser den: Hvordan regulerer du vann-nivået i kjelen? Det må da bli mye mer vann rundt gjæringskaret enn det det er i en slange?

Oppsettet mitt funker med kranen bare så vidt åpen. Med 9 viklinger rundt bøtten får jeg god nok kjøleeffekt. Trenger jeg mer, kan jeg åpne opp kranen litt mer eller legge på en slangerunde til.

Med hageslange trenger jeg ikke å tenke på vann-nivå i kjele eller annet søl. I ditt oppsett må du ha åpning på utløpskranen. (-Hvis du ikke skal montere avansert nivåstyring.) Da vil kjelen tømmes når magnetventilen stenger vannet. Og det blir vanskelig å regulere åpningen av kranen slik at ikke kjelen renner over når magnetventilen er åpen.

Når ventilen lukkes ved satt temperatur, fortsetter kaldtvannet i slangen hos meg å kjøle litt til. Det utgjør en 0,3 grader. (Målt utenpå.) Med mer vann i ditt oppsett vil den effekten bli større.
 
Eller fest proben på undersiden av karet. Sett karet på et isoporstykke, så får du nok gode målinger.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Nivåstyring på vannet i kjelen er allerede tegnet inn. Bøyen på utløpsslangen bestemmer nivået i gryta
 
Tilbake
Topp