Lage starter med Wyeast 2278 Czech Pils

Leif Jarle

Norbrygg-medlem
Hei, hadde tenkt å brygge ein tsjekkisk pils på søndag som var, men oppdaga at eg hadde handla inn for lite gjær. Hadde kun kjøpt ein pakke med Wyeast 2278 Czech Pils, eg tenkte brygge 50 liter. Eg utsette brygginga til søndag som kjem og bestillte meir gjær hos Petit-agenturer. No viser det seg desverre at han ikkje har meir på lager. Eg skulle så absolutt ha fått brygga i helga, har nokon ei god oppskrift på korleis eg kan lage ein starter som er klar til søndag?

Mvh
Leif Jarle
 
Hei! Føler med deg der.. Jeg er altså også nybegynner,, men vi får håpe dit rop om hjelp blir hørt av en erfaren innen nattens frambrudd!  :help: ..så kan de bekrefte, avkrefte, forbedre og utdype mine tips og tanker, men her er litt akutt førstehjelp!

Som jeg ser det er det aller viktigste at du kommer igang så fort som mulig (dvs i dag) for å rekke å få formert noe til på søndag! Wyeast skal vel også trykkes igang før bruk..

Hvis du har gjærnæring, oksygen (evt akvariepumpe med ekstra filter) og magnetrører er det visst et pluss, men ikke nødvendig.

En lignende problemstilling: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1373.msg8320#msg8320

Denne artikkelen http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=542.msg2519#msg2519 ser veldig bra ut! Går litt mye i dybden for å få et raskt svar, men hopp over alle kurver og grafer og se mot slutten av artikkelen, der står det en del håndgripelige tips.

Har skummet artikkelen nå og det jeg har oppfattet: slå opp i Tabell nr 2 for å få en pekepinn på antall liter starter som er ønskelig. Gjæres i romtemperatur. Bruk nok spraymalt for at ikke gjærcellene går i dvale igjen før du tilsette starteren til vørteren (går nok helt greit når det er så få dager til.) Gjærlås kan være greit for å se aktiviteten lettere.

Se også Joques sin metode til lager (og pils) her: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=404.msg1643#msg1643

Eller søk videre på forumet, det er en del tråder som nevner hvordan man lager starter. Søk på starter, gjærstarter, slurry ..


Lykke til!
 
Bor du i Tronheim så har jeg en pakke ;D.

Tror det blir for sent å sende den med post.

Send en PM om det er aktuelt.


Terje
 
En pakke gjær skulle holde fint om den er relativt fersk, og du har aktivert den så den er godt oppblåst ("sprekkeferdig") og lager starter ferdig til søndag.

Kortversjon til starteren:
250g spraymalt + 1/2 ts gjærnæring (om du har) kokes 10 min i 2,5 liter vann
Kok det i 5-liters Erlendmeyerkolbe eller hell det over i vannkanne fra kasseroll
Kjøles ned til ca 20 grader, gjæren tilsettes.
Legg over aluminumsfolie (stekt 10min i stekovn) eller sett i gjæringslås.
Alt som skal eller kan komme i kontakt med vørter og gjær må steriliseres (kokingen er også en sterilisering). Bruker lighter på gjærpakke, saks og tuten på vannkanna.

Gjæres gjerne ut i løpet av en dag eller to i romtemperatur. Lagergjær kan ta litt ekstra tid, men burde gå fint til søndag, spesielt hvis du gjør det i dag, eller tidlig i morgo.
Sett i kjøleskapet frem til bryggedag (hvis du rekker), så vil gjæren legge seg nederst, og du kan helle ølet som blir liggende øverst, hvis du ikke synes det smaker godt, og vil sette det til sammen med gjæren.

Lykke til! :)
 
Tilbake
Topp